Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Epost går plötsligt inte fram- felmeddelande


Akkis
 Share

Go to solution Solved by Pelle Penna,

Rekommendera Poster

Sedan några dagar kan jag inte skicka epost till Handelsbanken.se som tidigare gått utmärkt. Har en Telia epostadress sedan många år i Outlook som SMTP/POP3 konto. Även prövat skicka direkt från Webmailen från samma konto med samma resultat. Handelsbanken uppger att det inte finns några problem.

 

Jag får följande felmeddelande:

 

"Deliver Status Notification

 

- These recipients of your message have been processed by the mail server:

 

(korrekt adress); failed; 5.1.2 (bad destination system address)

 

Remote MTA mx.handelsbanken.se

network error

 

SMTP protocoll error diagnostic: 554

 

mx.handelsbanken.se "

 

Telia lämnar ingen support längre så jag försöker här där jag alltid fått utmärkt hjälp!

Vad är det som är fel? Har jag fel inställningar i utgående epostserver? (se bild)

 

Åke

 

 

Redigerad av Akkis
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Akkis:

(korrekt adress); failed; 5.1.2 (bad destination system address)

Det låter som att den epostadress du använder inte fungerar. Kolla på bankens webbsidor om det har ändrats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Har dubbellkollat detta och de är korrekt. De har dock nyligen ändrat samtliga epostadresser men de tidigare skall fortfarande gälla. Har dock provat både att vända gamla email samt formulerat nytt med nya korrekta adresser efter samtal med bankens Kundtjänst. De har även testat med email till de aktuella adresserna och det funkar för dem. problemet är mitt, något är galet med min sändande mail, testat både från Outlook och från Telia webmail, tvärstopp. felmeddelande. Andra adresser utanför SHB fungerar...för någon vecka sedan fungerade det.

Har testat en adress lokalt där jag bor och en på SHB huvudkontor i Sthlm. Samma resultat.

 

 

Åke

Redigerad av Akkis
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution
Pelle Penna

Jag skulle testa med att radera befintlig adress i outlook om du har en sådan sparad och lägga in den på nytt.

Jag har själv råkat ut för något liknande utan att veta varför.

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så enkelt är det tyvärr inte heller, då jag fått ta del av deras "nya adresser" och lagt in dom i mejlen manuellt. Tidigare adress var förkortningar av namnet typ initialer+någon siffra, (vilken jag har haft sparad) idag gäller hela för och efternamn med punkt emellan. ( Men ska ändå prova att radera då det hela namnet också ligger i adressboken...kanske har du en poäng där?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
36 minuter sedan, skrev Mikael63:

Får du samma fel om du klickar på en av e-postadresserna på webbsidan?

Ska testa det.

Provade att ta bort den gamla emailadressen i Outlook adressbok ( både i dator och telefon) samt lägga i den "nya". verkar inte hjälpa. Måste kanske enligt ovan deleta hela kontakten och skriva in den på nytt?

Andra adresser funkar klockrent.

testar webbadressen nu.

 

Klick på adressen på webbsidan startar W10 Mail- inte Outlook. Prövar att skicka därifrån.

 

Ännu inget felmeddelande...men personen jag mailat är nog inte på banken längre-får avvakta till i morgon. Om det funkade ligger väl felet i min Outlook?

 

Redigerad av Akkis
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo och jag har alltid haft Outlook (365-paketet), både privat och på jobb.

Misstänker att just namnändringen hos SHB kan orsaka en konflikt bland mina Kontaktuppgifter i Outlook. Och att det inte räcker med att ändra enbart emailadressen på en kontakt utan kontakten måste raderas för att läggas in på nytt? Kan det ha med något cach-minne att göra? Men det här är bara spekulation.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2021-06-22 16:10, skrev Pelle Penna:

Jag skulle testa med att radera befintlig adress i outlook om du har en sådan sparad och lägga in den på nytt.

Jag har själv råkat ut för något liknande utan att veta varför.

Verkar som om din analys är korrekt: -sedan jag raderat SHB adresserna i telefonen samt i Outlook och lagt in dem på nytt får jag inga felmeddelanden när jag sänder email. Tack för tipset.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Riktigt så enkelt var det inte. Problemen har faktiskt kvarstått men verkar fungera idag, i alla fall i ett meddelande. Har flyttat över korrespondensen med banken till Internettjänsten pga problemen.

Har städat Webmailkontot hos Telia samt i Outlook från gamla mail, samtliga. Likaså i Windows mail, raderat samtliga (1000st!) mende kommer tillbaka, efter ett dygn. Var letar Windows mail fram dessa historiska mail när allt är raderat, även i Borttaget mm?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...