Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Backup av sparade lösenord och URL'er i webbläsare


Stringence
 Share

Rekommendera Poster

Alla browsers kraschar då och då.

 

Det blir fler och fler sparade inloggningar för olika webbplatser, med ID och lösenord.

Likaså har man vanligen hundratals sparade URL'er/webbadresser till olika webbplatser. 

 

När browser kraschat, hur gör man backup av dessa två saker, export och sedan import tillbaka?

 

Jag använder Internet Explorer, Edge, Firefox, och Opera. Använde en tid Google Chrome, men i sista produktuppdateringen, rensade den automatiskt bort alla lösenord och URL. 😕

Redigerad av Stringence
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och flera webbläsare medger molnlagring av lösenord.

Min generella rekommendation är att inte spara lösenord i webbläsare. Bekvämt men låst till just den webbläsaren och, av historik, inte alltid det säkraste sättet att spara lösenord.

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Monshi!

 

Jag tänker tvärtom, molntjänster litar jag inte på, de är det mest osäkra man kan ha, i alla sammanhang. Då är informationen inte lokal, och vem som helst som sköter molntjänsten kan dekryptera och komma åt den? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samma här @Stringence privat har jag mina lösenord i offline-version av keepass. Iofs synkad via dropbox men låst via lösenord och fil så den som hackar min dropbox får inte ut något utan större problem. 

 

problemet med att spara i webbläsare är att det har förekommit tillägg i dem som skaffat sig rätt att kika in på lösenord exempelvis.

Vet inte hur det är idag ska sägas, det har blivit bättre.

 

På jobbet kör de med lastpass men hos (minst) en av kunderna är det totalförbjudet.

 

Generellt BORDE lastpass och andra liknande tjänster vara dumsäkra men man kan aldrig veta. Att även om de hackas är lösenorden du sparat krypterade och det är inte möjligt att ta fram nyckeln som behövs för att dekryptera dem.

 

Mmh, hur bygger man en dumsäker sparning av lösenord i en databas? Om det är för inloggning på tjänsten hashar man dem såklart men om man ska kunna ta fram lösenorden?

En unik nyckel per användare? Sparat på separat plats, inte i samma databas? Enbart access via system där användaren måste vara inloggad för att få tillgång till nyckeln? Eller en unik nyckel per lösenord?

...inte helt lätt fråga.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är som sagt skeptisk till molntjänster, befogat eller obefogat.

 

Använder KeePass i lokal version. Men det händer att det blir nya inloggningar, som jag glömmer skriva in.

 

Gjorde fler webb-sökningar, och kollade mer noga i webbläsarna, fick fram detta:

 

Firefox:

Har en Importera/Exportera- funktion, både för URLer och inloggningar

(Bokmärken > Visa alla bokmärken > Importera och säkerhetskopiera)

(skriv about:logins i sökfält > klicka på tre prickar > Importera / Exportera inloggningar)

 

Opera: 

Har en Importera/Exportera- funktion både för URLer och inloggningar

(Meny > Inställningar > Importera/Exportera bokmärken).

(Meny > Inställningar > Avancerade > Automatisk ifyllning > Lösenord > klicka på tre prickar  > Exportera lösenord)

 

IE, Edge: har hittat funktioner för Importera/Exportera URLer, men inget för inloggningar.

 

Vad tror ni om dessa två?

 

//

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller göra backup på profilmappen i den webbläsare du vill ha backup på, så får du det mesta sparat, gällande logins, så finns det väl flera alternativ?

 

Och med tanke på att Microsoft framöver ska se till så att IExplorer permanent försvinner från Windows, så är det kanske inte aktuellt att fördjupa sig i hur det fungerar med den webbläsaren.

 

Hur det är gällande Edge, vet jag inte, använder den inte själv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Firefox har en synkroniserings funktion. Har man FF installerad på mer en enhet är det väldigt smidigt att använda sig av den för att få tillbaka all data.

Samma funktion finns också i Edge.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@vertpre Trådskaparen har tidigare i tråden skrivit att hen inte litar på molntjänster. Om det är så kan troligen inte synkronisering ske.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 timmar sedan, skrev Thirteen:

@vertpre Trådskaparen har tidigare i tråden skrivit att hen inte litar på molntjänster. Om det är så kan troligen inte synkronisering ske.

Firefox konto en molntjänst? I så fall får man väl anse att ett Microsoft konto eller Google konto också är molntjänster eller vad menas egentligen med molntjänst?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
2021-06-19 15:00, skrev Laso:

Eller göra backup på profilmappen i den webbläsare du vill ha backup på

Var hittar man profilmapparna till Microsofts IE och Edge? Valde visa "Dolda objekt" i filhanteraren, men lyckades inte hitta dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då har jag fått den info som finns.

 

Jag tackar för all er hjälp!

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...