Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Laddbox för elbil


Gäst
 Share

Rekommendera Poster

Hej!

Jag är sedan två dagar tillbaka en mycket nöjd och glad elbilsägare. Jag har köpt en ny VW e-up.

Laddboxen installerades av behörig elektriker för en vecka sedan som tre fas med tre 16 amp säkringar direkt från säkringsskåpet inne i huset och ut på fasadväggen. Jo laddboxen fungerar 100% och laddar som mest 7,2 kW vilket är vad bilen tar emot som max med växelström.

Jag har dock några undringar. Som synes på bilden så används bara två faser som skickar nästan 16 amp vardera vilket räcker för maximala 7,2 kw. Igår kollade jag och boxen skickade iväg hela 7,4 kw men enbart med L1 och L2. Borde det inte delas upp på alla tre faser, L1, L2 och L3? L3 används aldrig. Som det ju är med batterier så minskar strömstyrkan bilen accepterar ju mer fyllt batteriet blir så när det kommer ner på typ 3 kw så är det bara L1 som används. Inga säkringar har lösts ut.

Är det så att laddboxen känner av att det bara behövs två faser för att skicka det som bilen vill ha och låter bli den tredje fasen? Om bilen hade velat ta emot säg 10 kw kanske även L3 hade används? Som sagt: jag klagar inte alls på laddboxens funktionalitet utan bara undrar.

Elbils-Bo

 

Ev charger2.jpg

Laddbox.jpg

IMG_20210611_085509.jpg

Redigerad av Bosse-i-skogen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle inte acceptera en laddare som ger sådan sned belastning.

Kan det vara så att det även installerades en belastningsvakt? (som då kommunicerar via elnätet med boxen på utsidan)

Belastningsvakten känner av totala strömförbrukningen och kanske ligger annan belastning på L3.

 

Vad har du för storlek på dina mätarsäkringar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, skrev Mikael63:

Jag skulle inte acceptera en laddare som ger sådan sned belastning.

Kan det vara så att det även installerades en belastningsvakt? (som då kommunicerar via elnätet med boxen på utsidan)

Belastningsvakten känner av totala strömförbrukningen och kanske ligger annan belastning på L3.

 

Vad har du för storlek på dina mätarsäkringar?

Jag har tre 16 amp huvudsäkringar i huset. Alla säkringar i skåpet är på 10 amp plus tre på 16 som elektrikern satte dit. Egentligen skulle han satt dit en säkring för alla tre men han hade inga i bilen så det blev tre separata vilket inte ska göra någon skillnad.

 

Om där är belastningsvakt i boxen vet jag inte. Jag hittar ingen info om det. Menar du att de normalt även skulle plockas ström från L3? Jag har ingen hög belastning på någon fas. Det är sommar så inte ens luftvärmepumpen jobbar.

Redigerad av Bosse-i-skogen
Tillägg
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Bosse-i-skogen:

Jag har tre 16 amp huvudsäkringar i huset.

Okej, 16 A. Boxen drar drygt 15 A.

Vad händer då när du har tvättmaskinen och diskmaskinen igång, luftvärmepumpen jobbar, varmvattenberedaren värmer vatten efter duschen, julskinkan i ugnen och du kokar te-vatten?

Förhoppningsvis finns belastningsvakt någonstans, med tre tillhörande strömtransformatorer som mäter ström i inkommande faser.

 

Tillägg:

Belastningsvakt kallas även effektvakt.

https://terrawattcharging.com/blog/hur-funkar-en-laddbox-med-effektvakt

Redigerad av Mikael63
Länk mm
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, skrev Mikael63:

Okej, 16 A. Boxen drar drygt 15 A.

Vad händer då när du har tvättmaskinen och diskmaskinen igång, luftvärmepumpen jobbar, varmvattenberedaren värmer vatten efter duschen, julskinkan i ugnen och du kokar te-vatten?

Förhoppningsvis finns belastningsvakt någonstans, med tre tillhörande strömtransformatorer som mäter ström i inkommande faser.

 

Tillägg:

Belastningsvakt kallas även effektvakt.

https://terrawattcharging.com/blog/hur-funkar-en-laddbox-med-effektvakt

Jag har full koll på vad jag kan använda och inte använda i huset om bilen vill ha sina maximala 7,2 kw. Ett enkelt sätt att slippa bry sig är att säga till bilen att endast ta emot en lägre strömstyrka. Max, 13, 10 eller 5 amp ställer jag in via appen i telefonen. Om jag har max 7,2, luftvärmepumpen jobbandes max och slår på spisen kommer jag över 11 000 watt som är max uttag i mitt hus. Ställt in till 10 amp vilket är fullt tillräckligt anser jag. Lite längre laddtid men det är ju inte så att man står där och väntar på att få full laddning. Det blir fullt ändå över natten.

Redigerad av Bosse-i-skogen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, skrev Mikael63:

Belastningsvakt kallas även effektvakt.

Lastbalansering eller Equalizer förekommer också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, skrev Bosse-i-skogen:

Jag har full koll på vad jag kan använda och inte använda i huset om bilen vill ha sina maximala 7,2 kw. Ett enkelt sätt att slippa bry sig är att säga till bilen att endast ta emot en lägre strömstyrka. Max, 13, 10 eller 5 amp ställer jag in via appen i telefonen. Om jag har max 7,2, luftvärmepumpen jobbandes max och slår på spisen kommer jag över 11 000 watt som är max uttag i mitt hus. Ställt in till 10 amp vilket är fullt tillräckligt anser jag. Lite längre laddtid men det är ju inte så att man står där och väntar på att få full laddning. Det blir fullt ändå över natten.

Okej, då har du ju en effektvakt - en "Bosse" ;)

 

Om man kan lita på att L3 inte används även fortsättningsvis så kan man dra fördelar av det. Då går det att se till att ex. luftvärmepumpen, eller annan effektkrävande utrustning, ligger på L3.

(kanske finns något sådant val bland inställningarna?)

 

Hade alla tre faser nyttjats hade det inneburit lägre ström (vid samma effekt) för alla tre faser och det hade då funnits lite "i reserv" till övrig utrustning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...