Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Tvättade duntäcke med vanligt tvättmedel... hade jag tur eller är den skadad nu?


Hakinger
 Share

Rekommendera Poster

Jag tänkte inte alls igår när jag tvättade mitt duntäcke (Grumme tvättmedel). Såg bara på tvättlappen att det skulle tvättas i 60 grader. Sen fick jag höra att man inte ska använda vanligt tvättmedel för duntäcken. För då ska dunen tydligen förlora sin bärighet och fett och täcket blir platt enligt alla skötselråd jag hittat på nätet.
Efter att ha torktumlat den färdigt ser jag dock inte att den förlorat någon bärighet eller blivit platt. Rutorna där dunet finns är fortfarande väldigt fluffiga och expanderar efter att ha blivit tillplattade.
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag skulle naturligtvis ha kollat tvättråden innan. Men jag tänkte mig inte för som sagt...
Jag använde tyvärr Grumme kulörtvätt som jag använder till allt annat. Jag har säkert tvättat bort all naturlig olja från dunen, men som sagt så har inte dunet blivit tillplattat som det sägs att det ska bli om man använder fel tvättmedel ... Jag ska ta och prova sova med täcket inatt och se om jag märker nån skillnad. Om jag nu gör det då det täcket är gjort för lite kyligare rumstemperatur...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vinylsamlaren

Det enda jag vet vad beträffar tvätt av duntäcken och dunkuddar är att man ska använda enzymfritt tvättmedel samt att man ska tumla täcket och kudden tillsammans med några tennisbollar för att det ska bli extra fluffigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...