Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Fel mailadresser i Yahoo's app


Leab
 Share

Rekommendera Poster

Om jag vill skicka mail från min Yahoo-mail app i telefonen så får jag upp många  och gamla kontakter som är borttagna för flera år sedan. Jag har redigerat adressboken på min Yahoo webmail så att den stämmer. Jag har även tagit bort kontot i appen och lagt till det igen men när jag ska skicka mail från telefonen så visas det fortfarande fel adresser. Jag förstår inte hur det i Yahoo's app i telefonen dyker upp adresser som inte finns i webmailen. Var kommer de ifrån och hur åtgärdar man det??

Tacksam för hjälp och idéer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fungerar  det så att du i mottagarfältet skriver "Leffe" så ramlar det ned en liten meny och där står det exempelvis "Leffe Leffeborg <leffe@leffeborg.se>", men Leffe har egentligen e-postadressen leffe@leffeborg.com och det är det som står i din adressbok?

 

Står det i så fall något mer val i listan med adresser där du fyller i mottagare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev .M:

Fungerar  det så att du i mottagarfältet skriver "Leffe" så ramlar det ned en liten meny och där står det exempelvis "Leffe Leffeborg <leffe@leffeborg.se>", men Leffe har egentligen e-postadressen leffe@leffeborg.com och det är det som står i din adressbok?

 

Står det i så fall något mer val i listan med adresser där du fyller i mottagare?

Ja det är som i datorn skriver jag a så kommer det upp en del kontakter varav flera är utgångna. Dock vet jag inte hur jag får bort dom. På datorn är det mycket lättare att redigera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2021-05-09 14:06, skrev Leab:

Om jag vill skicka mail från min Yahoo-mail app i telefonen så får jag upp många  och gamla kontakter som är borttagna för flera år sedan.

Är de också borttagna från appen Kontakter i telefonen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det är dom. Jag synkar mina kontakter med Thunderbird i datorn. Så de verkar gömma sig någonstans men var?

I datorn fälls det ut en meny om jag tex trycker på A som i tex Albin, de namnet går ju ta bort, men hur man gör det i telefonens app?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2021-05-09 14:06, skrev Leab:

... så visas det fortfarande fel adresser. Jag förstår inte hur det i Yahoo's app i telefonen dyker upp adresser som inte finns i webmailen.

Ser det inte som "fel adresser". Det handlar förmodligen om "autofill" eller "auto-suggestions" som Yahoo kallar det. Fungerar ungefär som när man t ex googlar och får förslag på tidigare använda söksträngar när man börjar skriva några tecken. Funktionen finns i diverse sammanhang där information ska fyllas i.


https://help.yahoo.com/kb/SLN22244.html

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, skrev Leab:

Ja det är dom. Jag synkar mina kontakter med Thunderbird i datorn. Så de verkar gömma sig någonstans men var?

I datorn fälls det ut en meny om jag tex trycker på A som i tex Albin, de namnet går ju ta bort, men hur man gör det i telefonens app?

https://help.yahoo.com/kb/index?question_box=delete+contacts+in+yahoo+mail+app&page=answers&startover=y&source=article.landing_search&locale=en_US&y=PROD#/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, skrev ChristerE:

Ser det inte som "fel adresser". Det handlar förmodligen om "autofill" eller "auto-suggestions" som Yahoo kallar det. Fungerar ungefär som när man t ex googlar och får förslag på tidigare använda söksträngar när man börjar skriva några tecken. Funktionen finns i diverse sammanhang där information ska fyllas i.


https://help.yahoo.com/kb/SLN22244.html

 

Jo men det är gamla adresser som jag vill ta bort från telefonen. Det jag inte förstår är varför inte appen använder kontakter när jag ska skicka mail, det är ju de som stämmer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, skrev Leab:

Jo men det är gamla adresser som jag vill ta bort från telefonen. Det jag inte förstår är varför inte appen använder kontakter när jag ska skicka mail, det är ju de som stämmer.

Hur tänker du att appen ska veta vilka adresser du anser vara gamla?
(Avser då sådana du använt tidigare, "auto-suggestions", men som inte finns med i diverse kontaktlistor/adressböcker.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev ChristerE:

Hur tänker du att appen ska veta vilka adresser du anser vara gamla?
(Avser då sådana du använt tidigare, "auto-suggestions", men som inte finns med i diverse kontaktlistor/adressböcker.)

Det jag vill är att det ska vara aktuella mailpersoner i appen precis som det är på datorn. De gamla oanvända kontakterna måste ju ligga någon stans men var? Det måste ju gå att editera i telefonen men jag vet inte hur, de där 3 prickarna i inkorgen som det skrevs om i ett tidigare svar, de finns inte i Yahoo's app så jag kan inte redigera kontakterna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Din mejladress syns i bilden. Fundera på om du vill lämna ut den eller om du ska redigera ditt inlägg (tre prickar i övre högra hörnet) och ta bort bilden.

 

Cecilia

Moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, skrev Cecilia:

Din mejladress syns i bilden. Fundera på om du vill lämna ut den eller om du ska redigera ditt inlägg (tre prickar i övre högra hörnet) och ta bort bilden.

 

Cecilia

Moderator

Tack, åtgärdat men problemet återstår. Jag har inga prickar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 timmar sedan, skrev Leab:

Tack, åtgärdat men problemet återstår. Jag har inga prickar.

Så du har inte dessa tre punkter? Bilden är inte från min mobil men när jag installerade Yahoo Mail på min Samsung för att kontrollera ser det likadant ut hos mig.

 

Namnlös.png1.png

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2021-05-11 15:10, skrev Leab:

Det jag vill är att det ska vara aktuella mailpersoner i appen precis som det är på datorn. De gamla oanvända kontakterna måste ju ligga någon stans men var? Det måste ju gå att editera i telefonen men jag vet inte hur, de där 3 prickarna i inkorgen som det skrevs om i ett tidigare svar, de finns inte i Yahoo's app så jag kan inte redigera kontakterna.

När du börjar skriva några tecken i fältet "Till:", visas det då inget kryss till höger i fältet? I alla fall för de mejladresser som appen sparat bara för att du någon gång använt dem.


Det verkar också kunna hända för förslag som hämtas från kontaktlistor och adressböcker. "Hiding a contact suggestion will not remove the contact from your address book." Så slipper man se förslag på adresser som man lagt till, men som man sällan använder. Man får hämta dem från "kontakterna" de gånger de ska användas (eller skrivas in helt manuellt).


Se hjälptexten jag länkade till tidigare.
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

58 minuter sedan, skrev ChristerE:

Se hjälptexten jag länkade till tidigare.

Den texten verkar gälla Yahoo Mail, Inte Yahoo Mail appen för Android eller iOS.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, skrev vertpre:

Den texten verkar gälla Yahoo Mail, Inte Yahoo Mail appen för Android eller iOS.

Så verkar det vara, missade det. Bra påpekande.


Letade lite efter motsvarande information för en mobilapp (Android eller iOS), men hittade inget om "suggestions", bara om faktiska kontakter.
https://help.yahoo.com/kb/mail-app-for-android/sln27787.html#/


Men guiden för skrivbordsversionen kanske ändå kan ge någon ledtråd till det som efterfrågas. Konstigt om mobilappen sparar och ger förslag på använda mejladresser, sådana som inte lagts in i kontaktlistor, och att det inte skulle gå att radera dem. Antingen bör det gå till på något liknande sätt som i skrivbordsversionen (någon lista att öppna, för adresser som sparats bara för att de någon gång använts, har i alla fall jag aldrig sett till). Eventuellt finns det någon inställning för att radera alla "autosparade" mejladresser, kanske någon inställning för att se till att de inte heller kommer att sparas. Avser alltså inte adressböcker och kontaktlistor.
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inga 3 streck längst ner trots att jag installerat senaste appen. De "flikar" jag har är Inkorgen, Stjärnmarkerat, Oläst och Idag.  När jag tex skriver A så kommer det upp flera gamla och borttagna mejladresser som inte finns varken i Gmail eller Yahoo på webben. Jag har dessutom tagit bor mitt Gmailkonto och skapat ett nytt på datorn och på telefonen. Dessutom har jag tagit bort mitt Yahoo-konto på telefonen och lagt till det igen men det hjälper inte. De gamla och inaktuella mejladresserna dyker upp igen. En fabriksåterställning av telefonen hjälper inte heller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...