Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Skillnad på tangentbord och tangentbord


.M
 Share

Rekommendera Poster

Jag har i nästan ett halvår jobbat hemma och har använt ett delat, mekaniskt, "ortho-linjärt" tangentbord med så kallat tum kluster. Flera gånger tänkt hur nöjd jag är med mitt tangentbord, jag kan programmera om alla tangenter och ägnat mycket tid åt att konfigurera tangentbordet och layout och grejjer.

 

I dag pga orsaker så är jag på kontoret och använder det ergonomiska tangentbord jag använt i flera år och kära hjärtanes vilken skillnad det är. Helt plötsligt känns det som att jag knappt kan använda ett tangentbord längre. Obekvämt när jag försöker sätta fingrarna där de hör hemma, jag har inte tillgång till de snabbkommandon jag lagt så mycket tid på, jobbigt med olika tangentbordskombinationer som jag konfigurerat bort på tangentbordet hemma.

 

Så helt enkelt, om du inte provat ett ordentligt mekaniskt tangentbord som du kan anpassa efter dina egna behov, PROVA ETT, så härligt med ett riktigt bra tangentbord. Men lite varning, det är svårt att gå tillbaka till ett trist tangentbord när man vant sig med ett ordentligt bra tangentbord.

  • Gilla 1
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev .M:

jag har inte tillgång till de snabbkommandon

Precis! Om jag inte kan använda F1 för Copy och F4 för Paste så blir det otroligt jobbigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Mikael63:

Precis! Om jag inte kan använda F1 för Copy och F4 för Paste så blir det otroligt jobbigt.

F1 & F4? Verkar ju jätteknepigt att komma åt. Jag har satt upp att jag håller nere höger tumme på en extra tangent under tumme och så har jag I för klIpp, o för kOpiera och p för ... Plistra in antar jag. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enklare med enbart en tangenttryckning, vänsterhanden vilar där upp till vänster, använder ex. ESC ofta

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt fantastiska tangenbord har extra tangenter mellan G & H, så jag har esc bredvid G. Jättebra lösning, så nöjd att kom på att göra det så.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder inte "skärplattan" som det är tänkt, jag använder den för jag tycker den är tjusig.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det väckte viss intresse här hemma för det tangentbordet och den styrplattan. Fabrikat/modell på dessa?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var detta verkligen nödvändigt!??

Verkar bli en dyr historia...

.. eftersom det inte är jag som sitter på VETO-rätten...

 

?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cherry Mx Blue, för jag ville ha en tydlig mekanisk/taktil feedback. Men en annan fördel med tangentbordet är ju att man kan byta ut brytare utan att löda, så om jag vore missnöjd så visste jag att jag kunde byta. 

 

Jag är nöjd, sitter hemma själv så ljud är inget besvär. Även om folk som ringer ibland fnissar då dom tydligen hör rätt bra klick klick från tangenterna. 

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hrmpf.. nu har hon, denna där, beställt. Med Kailh Silver.

Hur var det med ÅÄÖ, har du fått tag i några sådana?

 

Btw. så verkar det vara Cherry MX blue i mitt Arrogant Bastard

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
1 timme sedan, skrev Mikael63:

Hur var det med ÅÄÖ, har du fått tag i några sådana?

Neh, men å andra sidan med korrekt fingersättning så tittar man inte på tangentbordet så det skulle nog gå minst lika bra med helt blanka tangenter.

 

By the way, detta är min nuvarande layout. Men den ändrar på sig rätt ofta.

tangentbord.pdf

Redigerad av .M
Lägg till pdf med tangentbordslayout
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Detta är de två layouter jag växlar mellanm just nu kör jag den kompakta tapdance layouten. Mest för att se om jag trivs med extra få tangenter. Annars gillar jag min default-layout, men jag uppmuntrar alla till att skapa en layout som passar dem bäst. Inspiration från andra layouter, men ändra så det blir toppen för en själv.

 

My default

My tapdance 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej. Om man "ändå måste" lära sig hantera tangentbordet - är det då lika bra att lära sig med den layout man tänkt/tänker sig "sen"? Eller är det bättre att börja med vanlig QWERTY?

Måste ju konfa ÅÄÖ och det är dessutom en Mac.

Grundtanken, tror jag, är att hon inte nödvändigtvis ska skriva fortare utan fokus på ergonomin.

Hon doktorerar varför det blir mycket skrivande. Hon rättar även inlämningsuppgifter i C++ och då skrivs det lite kod ibland.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Jag gjorde en väldigt iterativ process, gjorde en grundlayout så jag visste ungefär vart allt var, sen anpassa beroende på om något man ofta använder visade sig vara svårt att hitta eller krånglig handrörelse. Vilket är varför det mesta jag behöver när jag kodar är tillgängligt under vänster hand efter jag tryckt ned höger tumme. Måsvingar, hakparenteser ovs behöver jag inte sträcka mig efter längre. 

 

Tillägg, exempelvis märker jag nu att jag glömt lägga till likamedstecken på min kompakta layout, blev en väldig utmaning att koda utan det teckent, ganska viktigt liksom.

Redigerad av .M
Lägger till historia om saknat likamedstecken
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Nej, mitt bästa köp är nog ett par vattentäta och varmfodrade handskar! 😄

Men hon som använder tangentbordet är nöjd än så länge. Använder det än så länge växelvis med ordinarie tangentbord.

Tycker det är bra att kunna ha styrplattan i mitten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
2021-04-22 09:18, skrev .M:

Men lite varning, det är svårt att gå tillbaka till ett trist tangentbord när man vant sig med ett ordentligt bra tangentbord.

Bekräftas... :)

Eller min fru som bekräftar.

Dessutom - stor bokstav genom att hålla ner tangenten lite längre fungerar visst inte på en iPhone...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2021-08-05 16:30, skrev Mikael63:

stor bokstav genom att hålla ner tangenten lite längre

Hittade ett program som förutsätter att man håller nere en tangent för att aktivera en funktion, men håller man nere tangenten så blir det Shift+tangent och då fungerar inte funktionen.

 

Tog en stund att klura ut orsaken till det. Men å andra sidan, problem med ett program efter daglig användning i åtta månader tyder nog ändå på vinst till tangentbordet.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...