Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Önskar hjälp med Installation av SSD disk!


AK-61
 Share

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag önskar hjälp med att installera en SSD Disk i min dator som är en ASUS ROG (Gaming DT GA15DH) Det finns en 500GB installerat och det ska gå att montera en SSD disk till.

Ej Inköpt ännu. Jag har problem att komma in i lådan samt hitta var jag ska montera en ny SSD disk. Frontluckan har jag försökt få bort men vågar inte använda våld.

Provade att dra ut den framåt men fick pluggarna att släppa utom två högst upp. Sido väggarna går att ta bort men det går inte att se var SSD diskarna skall sitta

för dem är dolda. Den enkla manualen talar inte om hur man öppnar eller installerar ytterligare SSD disk eller annat. Om jag bygger en egen dator och köper delar så

får jag manualer och handböcker på allt som jag monterat i burken. Nu har jag köpt en ny dator och får inte reda på någonting förutom hur man kopplar in kablar

och startar den.  Man är med andra ord besviken.

 

Tacksam för all hjälp jag kan få!

PS (Blev felslag på tangentbordet. Rättat model namn nu)

 

Mvh!

 

Alf

 

Jag skrev till supporten på ASUS och blev förvånad av svaret att de inte kunde hjälpa mig.

Läs nedan!

"

Hello Alf 

 

 

Thank you for the contacting ASUS Support 

 

I am afraid we do not have any information on how you can install another DVD player and SSD in your computer 

 

You can try to see the guides below 

 

- https://www.techwalla.com/articles/how-to-install-a-laptop-dvd-drive

- https://www.laptopmag.com/articles/ssd-upgrade-tutorial

Disclaimer: Above link takes you to a 3rd party website, ASUS does not moderate it's contents.

 

 

Have a great day!"

Redigerad av AK-61
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har utfrån bilder försökt identifiera vad din dator kan ha för moderkort och jag tror, med reservation, att det kan vara ett Asus Prime B450 M-K som är ett micro ATX-kort med AMD-socket. Jag lägger in en översiktsbild från dess manual så får du bedöma om det verkar vara rätt. Om det stämmer har det endast en plats för en M2 SSD (blå nr 1 på bilden) men fyra sata-portar för vanliga sata-anslutna enheter som e.x. 2.5"  SSD-diskar (röd nr 2 på bilden. Sådana brukar inte vara svåra att placera i lådan eftersom de saknar rörliga delar. Har inte hittat någon manual för lådan eller hur man öppnar den, men rimligen borde det gå att öppna den från sidorna, annars blir det svårt att montera SSD-diskarna. 

Lägger även med en länk till moderkortsmanualen. E14215_PRIME_B450M-K_UM_WEB.pdf (asus.com)

 

Namnlös.jpg

Redigerad av Turbopump.
  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Tack ska ni ha båda. Jag ska kolla länkarna. Här är några bilder och manualen. Jag har tittat lite mer i datorn idag.

Jag försökte se vilket moderkort det är men kan inte finna information på kortet. Jag misstänker att det sitter en

SSD disk innanför plåtskyddet längst ned i lådan. Tror den är ansluten till vänster om SATA kontakterna och om jag inte minns fel ska det gå att ha två SSD diskar anslutna och en plats ska vara ledig. Frontpanelen har jag inte försökt igen att få loss, men borde gå eftersom de monterat den. Den enkla manualen är bifogad med.

(Har dålig kamera så inga bra bilder men det går att se lite i alla fall.)

 

Mvh!

 

Alf

 

P1010003.thumb.JPG.03a23f867e0c7572906a00e49ab49a03.JPG

P1010002.JPG

G15DH_Win10_SW15882_V1.pdf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Asus.thumb.jpg.75365cce4cff6f1d060eddb87e7495f9.jpg

 

SSDn i din dator sitter under grafikkortet, se bilden ovan.

Du kan alltid montera i en disk till om du köper en disk med SATA-anslutning. Det finns 4 lediga anslutningar för SATA på moderkortet.

Disken skall i så fall fästas i lådan och inte på moderkortet.

 

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utifrån dina bilder finns det inget som motsäger att det är ett Asus Prime B450 M-K moderkort och att din M.2 SSD-disk är skymd under grafikkortet enligt vad X-Men påvisat. Disken ser ungefär ut så här men kan naturligtvis vara av ett annat fabrikat.

Samsung SSD 970 EVO PLUS 500GB - 500 GB M.2-hårddisk med snabba läs- och skrivtider (netonnet.se)

Om det är moderkortet jag påstår att det är så finns det bara en plats för en sådan M.2 SSD-disk och den är redan upptagen.

SSD-diskar som passar i dina fyra SATA-portar ser ungefär ut så här.

Samsung 860 EVO Series 1TB - 1 TB SSD-disk med 550 MB/s läshastighet (netonnet.se)

 

Namnet på ditt moderkort är också skymt under grafikkortet.

Redigerad av Turbopump.
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

 

Ni ska ha tack båda.  Då har jag lärt mig lite mer och det är ca 8 år sedan jag byggde min senaste dator så inte riktigt hemma på SSD diskar. Då vet jag vilken typ som skall skaffas. En som ansluts till SATA port.

Nästa frågor är var skall den monteras för tidigare hårddiskar satt ju i regel innanför frontpanelen.

SSD disken skall den sitta i en släde/hållare som monteras i datorn?

Gamla diskar hade ju både data kabel och strömkabel. Är det en kabel på SSD disk som ansluts till SATA kontakten

eller finns det en strömkabel också?

 

Alf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2.5 tums SSD-diskar saknar rörliga delar och skulle i princip kunna fästas med buntband (kanske inte idealiskt men ändå) om du inte har någon specifik plats för den i lådan. Har din dator "glas-sida" så är det väl inte så estetiskt tilltalande. Under moderkortet, ovanför lådan där nätaggregatet finns, ser det ut att finnas plats. Då har du också nära till SATA-portarna. 

2.5 tums SSD-diskar behöver både ström och SATA-kabel för att fungera. I min dator har jag separata kablar för det.

Det finns även adapterkablar för både ström och sata.

Adapterkabel Sata med ström och data - Interna strömkablar | Kjell.com

Redigerad av Turbopump.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 timmar sedan, skrev Turbopump.:

2.5 tums SSD-diskar saknar rörliga delar och skulle i princip kunna fästas med buntband (kanske inte idealiskt men ändå) om du inte har någon specifik plats för den i lådan. Har din dator "glas-sida" så är det väl inte så estetiskt tilltalande. Under moderkortet, ovanför lådan där nätaggregatet finns, ser det ut att finnas plats. Då har du också nära till SATA-portarna. 

2.5 tums SSD-diskar behöver både ström och SATA-kabel för att fungera. I min dator har jag separata kablar för det.

Det finns även adapterkablar för både ström och sata.

Adapterkabel Sata med ström och data - Interna strömkablar | Kjell.com

Hej och tack igen!

 

Jag tror det blir en SSD disk som Turbopump rekomenderar men det blir en på 2TB i stället och sedan adapterkabeln.

Ska försöka kolla Cecilias länk nu så att jag kan klura ut hur man öppnar fram panelen.

 

Nästa steg efter att jag lyckas installera SSD disken blir väl att göra inställningar i diskhanteraren i Windows så

att jag får disken att fungera. Förr i tiden hade man en disk som var master och sedan de andra som slave.

Men det blir nästa steg för jag måste beställa det som behövs först!

 

Alf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 minuter sedan, skrev AK-61:

Ska försöka kolla Cecilias länk nu så att jag kan klura ut hur man öppnar fram panelen.

Jag förstår inte varför du vill öppna frontpanelen. Det ska man inte behöva för att ansluta en intern disk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Cecilia!

 

Förr när jag installerade nya hårddiskar på de andra datorer jag haft behövde jag inte ta bort front panelen.

Denna datorlåda är helt annorlunda och på insidan bakom front panelen sitter ett gallervägg från botten till toppen.

Lådan kanske inte är gjord för att installera fler diskar men jag tycker det är konstigt när det finns flera SATA kontakter som det går att ansluta fler diskar till. Då är frågan var ska fler diskar sitta någonstans?

Ska de sitta innanför plåtskyddet längst ned i lådan där nätaggregatet sitter?

Allt är så annorlunda i denna låda jämfört med andra dator chassi jag har haft!

 

Alf

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Hej igen!

 

Nu har jag försökt att hitta min datorlåda med hjälp av Cecilias länk, men när jag gör sökning får jag bara upp andra sorter som inte stämmer med min.

Jag får nog försöka få bort plåtskyddet längst ned och se efter hur det ser ut innanför.

Annars får jag använda buntband, enligt Turbopump's förslag.

 

Alf

Redigerad av AK-61
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du inte flyttar datorn så kan du ju bara lägga SSD:n på botten/ovanpå nätaggregatet. Under förutsättning att den är inkapslad och inte har några strömförande delar på ytan .

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I ditt första inlägg skrev du att ”sidoväggarna går att bort”. Jag vet inte om jag missförstår dej ? Vad är då problemet med att ”komma in” i lådan?

Om du får bort sidoväggarma så har du väl alla möjligheter att installera SSD-disken.

Håller med Cecilia, varför behöver du ta bort fronten?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Det är väl mest för att jag är som "Micke nyfiken" som jag vill kunna ta bort frontpanelen. Ni har helt rätt att jag inte behöver

ta bort den.

 

Y-kabeln Turbopump länkar till. Strömkabeln där skall anslutas till nätaggregatets kablar som finns förhoppningsvis innanför plåtskyddet längst ned i lådan. Då måste plåtskyddet bort och har jag då förstått rätt?

 

Alf

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du tar bort den högra sidan, om man ser datorn framifrån, så brukar man kunna komma åt nätagget därifrån. Den ”tjocka” EATX-kabeln till moderkortet kommer därifrån. E.v. är lådan för nätagget öppen nertill på den sidan och man ser in till nätagget.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

 

Nu har jag kikat igen och försökt få bort skyddsplåten. Den sitter med tre skruvar och sedan skall den skjutas åt vänster.

Två skruvar rakt nedanför mellan plåtlådan och moderkortet sitter dessa. Den tredje hittade jag när jag öppnade panelen på baksidan på lådan.

Den tredje skruven sitter på höger sidan längs ned. För att komma åt denna måste frontpanelen tas bort.

Det som var bra var att jag kom på att jag kommer åt strömkablarna på baksidan på lådan och då kan jag peta in strömkabeln från SSD disken genom en öppning på skyddsplåten längst ned.

Då löser det sig även om jag inte får bort skyddsplåten längst ned. Nu kan jag beställa SSD disken och y kabeln.

 

Alf

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...