Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

WI FI


D4D
 Share

Go to solution Solved by D4D,

Rekommendera Poster

Vi har fiber Bredband2 250/100. Med kabel har vi fin ned- och uppladdning. Med wifi urusel nedladdning, mellan 20 och 50. Vi har windows 10 och routern är Dlink DIR 809.Klarar den inte hastigheten? Måste vi köpa ny? Eller kan det vara något annat fel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 timmar sedan, skrev D4D:

Vi har fiber Bredband2 250/100. Med kabel har vi fin ned- och uppladdning. Med wifi urusel nedladdning, mellan 20 och 50. Vi har windows 10 och routern är Dlink DIR 809.Klarar den inte hastigheten? Måste vi köpa ny? Eller kan det vara något annat fel?

Du borde få snabbare hastighet än så trådlöst med den routern.
Det finns många faktorer som kan påverka.
Börja med att uppdatera firmwaren i routern om du inte gjort det.
Koppla sen upp endast datorn till routern, helst på 5GHz om datorn grejar det.
Ha sen datorn runt 2-3 meter från routern och kolla hastigheten.
Då borde du få högre hastighet än tidigare.
Testa även med en annan dator, om du har möjlighet, för att se om det blir nån skillnad.
En sak många inte känner till är att den trådlösa hastigheten sjunker drastiskt när mottagningen inte är bra.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt svar. Vi försökte uppgradera och efterfrågades lösenord. Lösenordet till wifin är det inte, det har vi prövat. Vad är det då för lösenord de vill ha?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske administratörslösenordet som används för att logga in på routerns webbsida.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som Cecilia skriver bör det vara Adminlösenordet. Det finner ni på etiketten på undersidan av routern. Det kan vara en bra ide´att söka av omkringliggande Wifi nät för att få koll på störningsnivån. Se vilka kanaler som ligger högt i signal och välj manuellt en kanal med minsta möjliga störning. Detta gäller både 2,4 GHz och 5 GHz banden. Bra program finns till Android och Äpple kostnadsfritt.  Beträffande kanalval på 2,4 GHz bandet är det bara tre kanaler som är helt ostörda av varandra. Kanal 1, 6 och 11. Övriga kanaler överlappar dessa tre grundkanaler. Hittar ni mycket trafik, vilket man vanligtvis gör, på kanal 1 -6 välj då kanal 11 om det är minst påverkad. På 5GHz bandet är det många fler tillgängliga kanaler så det går nästan alltid att hitta en helt egen kanal.

17437272_WiFichanneloverlap.jpg.7048911d64f826c04737505b6f27ca16.jpg

En inte obetydlig fråga är vad är det för Wifi enhet du mäter med. Klarar den högre hastighet?

Redigerad av Kjoan
Fråga
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt svar. Vi försökte uppgradera och efterfrågades lösenord. 

7 timmar sedan, skrev Cecilia:

Kanske administratörslösenordet som används för att logga in på routerns webbsida.

Hittar ni mycket trafik, vilket man vanligtvis gör, på kanal 1 -6 välj då kanal 11 om det är minst påverkad. På 5GHz bandet är det många fler tillgängliga kanaler så det går nästan alltid att hitta en helt egen kanal.

 

Hur gör man??

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick du ordning på lösenordet?

Har du routerns manual?

Om inte går den att hämta på Dlinks webbplats.

 

När det gäller att se grannars användning av trådlösa nätverk använder jag Android-appen WiFi Analyzer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Manualen är bra att ha. Nedan inställningar hittar du på sid 53 och vidare.

När du väl har loggat in. Väljer du Wireless settings i vänstra raden. Välj :Manual Wireless conection setup. Ett tips om du inte har gjort tidigare är att ha samma SSID och lösenord för bägge radiodelarna. (2,4 resp5 GHz.) En bit ner på sidan hittar du en kryssruta där det står: Channel Auto Scan. Backa bort. I dropp down listan väljer du de kanaler du har fått fram som de lämpligaste.
Kolla i rubriken Mode. Där skall det stå 2,4 MHZ Mixed ...11n, 11g och 11a om inte ändra. 5MHZ Mixed 11ac, 11n och 11a.
Nästa att kontrollera. Channel Width: 2,4 Auto 20/40. 5GHz Auto 20/40/60. Allt klart. Spara och starta om routern.

Cecila nämde WiFi Analyzer till Android. Funkar jättebra. Till iOS gör NetSpot samma goda jobb.

Redigerad av Kjoan
Koplettering
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att använda samma SSID och lösenord för både 2,4GHz-bandet och 5GHz-bandet är något jag avråder från. Det bäddar för problem med uppkopplingen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 minuter sedan, skrev Kjoan:

ill iOS gör NetSpot samma goda jobb.

När jag slår upp den står det att den kräver WiPry 2500x by Oscium kopplad till telefonen så den har fått betyget 1. Sist jag försökte hitta någon sån app för iOS hittade jag information om att Apple inte godkänner sådana appar eftersom de kan användas för "dåliga" syften.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack alla ni som engagerar er. Lösenordet löste sig, vi har senaste versionen firmware. Det hjälper inte att flytta datorn närmare.  Vi har flyttat routern också en meter, mer gick inte pga av kabeln. Vi har testat med en annan helt ny dator med samma resultat. Vi är inte duktiga på engelska och har svårt att förstå manualen. Just nu vi kör med kabel så får vi se hur vi gör. 

Med vänlig hälsning

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Cecilia:

När jag slår upp den står det att den kräver WiPry 2500x by Oscium kopplad till telefonen så den har fått betyget 1. Sist jag försökte hitta någon sån app för iOS hittade jag information om att Apple inte godkänner sådana appar eftersom de kan användas för "dåliga" syften.

Det var så tidigare. Inte numera. Finns att ladda ner på Appstore i ny version.

 

2 timmar sedan, skrev X-Men:

Att använda samma SSID och lösenord för både 2,4GHz-bandet och 5GHz-bandet är något jag avråder från. Det bäddar för problem med uppkopplingen.

Har aldrig märkt något problem med detta.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
 Share

×
×
  • Skapa nytt...