Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

WI-FI problem i datorn


Ored
 Share

Rekommendera Poster

Hej,

Har fiber hemma och till det är det kopplat en router som jag gör WI-FI ifrån för att få internet till min utrustning.

 

En av mina datorer är en bärbar dator från Lenovo som jag hittills i år haft problem med 2 ggr med gällande dess WI-FI. Problemet består i att när jag startat datorn så har den de gånger det uppstått tappat kontakten med WI-FI anslutningen, nätverkskortet försvinner från enhetshanteraren vilket också WI-FI ikonen längst ner i högra hörnet gör (Windows 10). Går jag in i BIOS står det att det trådlösa nätverkskortet ska vara på. Varför blir det så? Hur undviker jag att det händer igen? Hittills har jag löst det genom att nollställa hela BIOS och efter det har allt fungerat igen som det ska. Finns säkert något annat och bättre sätt att lösa problemet på. Jag har inte alltid möjlighet att nollställa BIOS när det händer och det finnas andra personer som också vill använda datorn.

 

All annan nätverksansluten utrustning fungerar bra så problemet ovan berör bara den bärbara datorn.

 

/Ored

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset. Ska genast uppdatera drivrutinen till nätverkskortet om det finns någon nyare och se om det hjälper. Kan dröja ett tag innan man ser resultatet.

 

/Ored

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

23 timmar sedan, skrev Ored:

Problemet består i att när jag startat datorn så har den de gånger det uppstått tappat kontakten med WI-FI anslutningen, nätverkskortet försvinner från enhetshanteraren vilket också WI-FI ikonen längst ner i högra hörnet gör (Windows 10).

Osäker på om tipset kan hjälpa med tanke på de symptom du beskriver, men det skadar ju inte att testa.


Se punkt 2, Glöm ett nätverk, och anslut sen igen.
https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.694936/windows-10-natverk


 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pelle Penna

Har du uppdaterat Windows. Jag hade tidigare under året liknande problem med min stationära dator och det kom efter en windowsuppdatering, men har rättat till sig efter ytterligare uppdateringar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte uppdaterat Windows vad jag vet. Men det kan mycket möjligt vara så att Windows uppdaterat sig med automatik utan att jag tänkt på det. Denna vecka har problemet uppstått 2 gånger och innan dess var det i januari.

 

/Ored

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pelle Penna
16 timmar sedan, skrev Ored:

Har inte uppdaterat Windows vad jag vet. Men det kan mycket möjligt vara så att Windows uppdaterat sig med automatik utan att jag tänkt på det. Denna vecka har problemet uppstått 2 gånger och innan dess var det i januari.

 

/Ored

Läge att kolla detta då

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...