Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Äldre TV, DVD / VHS och DVB-C kabel-TV?


Stringence
 Share

Go to solution Solved by X-Men,

Rekommendera Poster

Hej på er!

 

Analogt TV-nät har blivit bortkopplat, och nu kommer det DVB-C-signaler.

 

Har gammal analog TV och en DVD/VHS-spelare. Spelar ofta in program, och bränner på skivor.

 

Finns det något sätt att få de här apparaterna att fungera med DVB-C?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack!

 

Skaffade en DENVER, och det blev en halv seger.

 

Kopplad till DVD-spelaren, går programmen inte att spela in av spelaren. Endast de fyra SVT-kanalerna.

 

Kopplad till TV får jag alla SVT plus även TV4.

 

För att kunna spela in, måste jag använda vanlig analog inomhusantenn med förstärkare. Bättre än inget. 

 

Har en modern liten platt-TV Xoro i ett annat rum, och den tar emot nästan 20 fria digitala kanaler, på samma antennkabelnät som går till DENVER. Den TV:n klarar något, som DENVER inte klarar.

 

Finns inspelningsbara DVD-spelare som kan DVB-C-signaler?

Har letat, men DVD-spelare verkar på väg bort från marknaden. Dags för en dinosaurie som jag att lämna det gamla?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Stringence:

Skaffade en DENVER

Citat

Genom att ansluta ett USB-minne eller extern hårddisk kan live-TV pausas och spelas in.

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

40 minuter sedan, skrev Cecilia:

Comhem har något de kallar för "Inspelningstjänsten Rec" men jag har inte närmare kollat upp vad det är och om det fungerar ihop med din TV mm: https://www.comhem.se/tv/utrustning

För att kunna använda huben (boxen) som Comhem har för inspelning måste man ha ett abonnemang hos Comhem. Inspelningstjänsten är ett tillval till den huben (äldre abonnemang har en TIVO-box med inspelningsfunktion inbyggd från start) och kostar 29 kronor per månad, utöver abonnemangskostnaden.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag är ute efter är att kunna spela in program med timer-programmering, sedan redigera bort reklam m.m. och spara på något sätt. 

 

Abonnemangsfri tillvaro är att föredra, så länge det finns fria kanaler.

 

Det verkar som att DVB-C-sändningar inte går att spela in, som analoga / DVB-T-sändningar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev X-Men:

För att kunna använda huben (boxen) som Comhem har för inspelning måste man ha ett abonnemang hos Comhem.

Fast nu verkar ju föreningen ha ett abonnemang på grund av detta:

 

5 timmar sedan, skrev Stringence:

Har en modern liten platt-TV Xoro i ett annat rum, och den tar emot nästan 20 fria digitala kanaler, på samma antennkabelnät som går till DENVER.

 

11 minuter sedan, skrev Stringence:

Det verkar som att DVB-C-sändningar inte går att spela in, som analoga / DVB-T-sändningar?

Det vanligaste är nog att man använder utrustning från Comhem eftersom de är de enda som sänder över kabeltevenät (DVB-C) och det gör marknaden för andra liten (för att inte tala om att många ersätter inspelning med Play-kanaler). Ring Comhem och fråga vad de kan erbjuda till att börja med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag pratar med ComHem.

 

Vad kan vara förklaringen till att TV med inbyggd DVB-C-decoder kan visa flera abonnemangsfria kanaler, i mitt hus 16 kanaler, men inte DENVER-boxen som klarar bara SVT och TV4? Är boxen spärrad på något sätt? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Cecilia:

Fast nu verkar ju föreningen ha ett abonnemang på grund av detta:

TS efterfrågar åtkomst till de fria kanalerna. Därmed utgick jag från att TS inte har abonnemang.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Stringence:

Jag pratar med ComHem.

 

Vad kan vara förklaringen till att TV med inbyggd DVB-C-decoder kan visa flera abonnemangsfria kanaler, i mitt hus 16 kanaler, men inte DENVER-boxen som klarar bara SVT och TV4? Är boxen spärrad på något sätt? 

Är det så att du har nån sorts dekoderkort eftersom du har så många kanaler eller hur fungerar det i ditt fall?

Just när det gäller https://www.kjell.com/se/produkter/ljud-bild/tv-tillbehor/digital-tv/digital-tv-box/denver-dvbc-120-digital-tv-mottagare-med-hdtv-stod-p30882 så står det fria kanaler och det kan ju vara svårt att veta vad de menar med det, om de menar just SVT-kanalerna eller något annat. Hör med Kjell, de kanske kan förklara och kanske berätta om du kan få byta den produkten mot något annat som fungerar bättre i just ditt fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, inget decoder-kort.

 

Av en slump testade jag att ställa om en nyare TV från analoga till DVB-C-signaler, och då kom genast flera kanaler: alla fem SVT, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 11, ATG m.fl. Fastighetsägaren måste ha ordnat med detta paket. 

 

Det jag vill reda ut är om tiden för äldre analoga/DVB-T-apparater är förbi, även om man har en DVB-C-box.

 

Ska uppdatera boxen enligt tillverkarens anvisning.

 

Tack alla, för att ni försöker!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du ställt in koden i Denverboxen som gäller för ditt område och Comhems grundutbud?

Om du inte anger koden för Comhems grundutbud i boxen får du inte in alla de fria kanaler som Comhem har i sitt kabelnät.

Rätt kod för ditt område hittar du här:

 

http://comhem-assets.azureedge.net/2zxwgcm7u48q/grundinstallningar-for-digital-tv/32fce75ab3f4d0c49ff94486ce411861/grundinstallningar-for-digital-tv-data.pdf

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, jag har ingen kod, varken till box eller TV.

 

Letade reda på koden, men den går inte att skriva in varken i boxen eller TV.

 

Äventyret fortsätter ... ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

13 minuter sedan, skrev Stringence:

Letade reda på koden, men den går inte att skriva in varken i boxen eller TV.

Har du kollat steg 4. i guiden från Kjell? 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, skrev Stringence:

Det verkar som att DVB-C-sändningar inte går att spela in, som analoga / DVB-T-sändningar?

 

6 timmar sedan, skrev Stringence:

Det jag vill reda ut är om tiden för äldre analoga/DVB-T-apparater är förbi, även om man har en DVB-C-box.

Du får skilja på mottagning av kanaler/program, överföring av bild och ljud och vad som spelas in (digitalt eller analogt). En del separata digital-tv-mottagare, och motsvarande i tv-apparater, har funktioner för att spela in, andra inte. Denver-boxen du köpte kan spela in, men man behöver ansluta en extern hårddisk. Ansluter du din dvd-spelare med scart-kabel till Denver-boxen borde du också kunna spela in. Tidigare har du rimligtvis gjort det med program mottagna analogt i dvd-spelaren (annars via tv'ns mottagare?), nu får du spela in signalen som kommer via scart-kabeln.
 

14 timmar sedan, skrev Stringence:

Kopplad till DVD-spelaren, går programmen inte att spela in av spelaren. Endast de fyra SVT-kanalerna.

 

Kopplad till TV får jag alla SVT plus även TV4.

...

Har en modern liten platt-TV Xoro i ett annat rum, och den tar emot nästan 20 fria digitala kanaler, på samma antennkabelnät som går till DENVER. Den TV:n klarar något, som DENVER inte klarar.

 

8 timmar sedan, skrev Stringence:

Vad kan vara förklaringen till att TV med inbyggd DVB-C-decoder kan visa flera abonnemangsfria kanaler, i mitt hus 16 kanaler, men inte DENVER-boxen som klarar bara SVT och TV4? Är boxen spärrad på något sätt? 

 

6 timmar sedan, skrev Stringence:

Av en slump testade jag att ställa om en nyare TV från analoga till DVB-C-signaler, och då kom genast flera kanaler: alla fem SVT, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 11, ATG m.fl. Fastighetsägaren måste ha ordnat med detta paket.

Tror inte det finns någon begränsning i Denver-boxen, tror det ska göras någon mer inställning i den, det som X-Men och Mikael63 tipsat om i de senare inläggen.

 

Så skrev du tidigare om ett antal kanaler i Xoro-tv'n, så vad är det som är överraskande med slump-testet i den nyare tv'n? Och det är väl samma paket som kan ses i Xoro-tv'n?

 

14 timmar sedan, skrev Stringence:

För att kunna spela in, måste jag använda vanlig analog inomhusantenn med förstärkare. Bättre än inget. 

Det där förstår jag inte, vad finns det för analoga sändningar som du kan ta emot? Eller menar du något annat?

 

14 timmar sedan, skrev Stringence:

Finns inspelningsbara DVD-spelare som kan DVB-C-signaler?

Tar man emot digitala kanaler så är det rimligtvis också "digitalt" man spelar in, onödigt att förvanska bilden genom konvertering till analogt. Men digital-tv-mottagare, som Denver-boxen, kan lämna en analog signal via t ex scart-kontakten och då går det ju också att spela in den, likväl som den kan användas för en tv utan egen mottagare för digitala kanaler. Så med din befintliga dvd-(in-)spelare så blir det ju inte sämre än tidigare, det behövs bara en inte alltför dyr digital-tv-mottagare efter att de analoga sändningarna stängts.


Tar med ett exempel på en apparat med digital-tv-mottagare (t o m två) som också kan bränna dvd-skivor. Kanske inget för dig, men i alla fall ett exempel. Jag ser den som en inspelningsbar "digital-box" som också utrustats med en dvd-brännare (t o m Blu-ray). Antar att man spelar in på hårddisken men att man sen kan bränna till dvd det som man vill ha kvar på en skiva.

https://www.hembiobutiken.se/produkter/blu-ray-mediaspelare/bd-hdd/270720-panasonic-dmr-bct76enk/

https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/blu-ray-och-dvd-spelare/DMRBCT76ENK/panasonic-smart-blu-ray-spelare-500-gb-dmr-bct76enk

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4414813

 

Inspelningstjänsten REC, för Tv Hub, kräver som redan kommenterats ett abonnemang. Ser det som ett sätt för operatören att tjäna mera pengar. Motsvarar lite Telias tjänst Smart WiFi Plus, men där betalar man i alla fall för att själv slippa ordna med det trådlösa nätverket. Varför ett abonnemang skulle behövas för en inspelningsfunktion förstår jag inte. Jag bor på en Com Hem-adress och med en hårddisk ansluten till tv'n, med mottagaren "inbyggd" (annars är det ju inten tv), så går det förstås att spela in utan någon speciell tjänst.

https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.720570/telia-smart-wifi-plus

 

Bor man på en Com Hem-adress kan man kolla om det finns gruppavtal och då se vilka kanaler som ingår på den adressen.

http://www.comhem.se/gruppavtal


Så en liten reflektion. I media och på andra ställen har det skrivits och pratats om Com Hems övergång till digitala sändningar. Förstår inte detta med övergång, Com Hem har sänt digitalt i mer än 10-20 år (har inte koll på årtal). De har släckt den analoga sändningen, det är vad de gjort. Övergång till endast digitala sändningar hade varit okej att skriva, men den formuleringen har jag inte sett mycket av.
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Tack ChristerE!

 

Ska kolla apparaterna du tipsar om.

 

Har vanlig analog TV och DVD-spelare, som slutade fungera i november, då DVB-C/ComHem infördes.

 

Med vanlig inomhus-antenn kopplad till DVD-spelaren, kan jag spela in de SVT-kanaler antennen tar emot.

 

Med DENVER-boxen kopplad med SCART till DVD-spelaren får jag bara SVT-kanalerna och TV4, ingen av dessa program går att spela in.

 

Med en liten platt-TV fick jag överraskande ett helt kanal-paket (med alla SVT, kanal 3 till 11, och någon till), på samma kabel som går till boxen. Denna TV tar in fler kanaler än boxen. 

 

Som sagt, ska uppdatera boxen, och prata med ComHem. 

Redigerad av Stringence
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, skrev Stringence:

Som sagt, ska uppdatera boxen, och prata med ComHem. 

Och kanske testa att göra annat som föreslagits i tråden?

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då har det mesta ordnat upp sig.

 

Med DENVER-boxen missade jag helt instruktionen om frekvens 362 MHz och regionnummer, med dem inställda kom alla kanalerna genast till DVD-spelaren kopplad med SCART. 

 

Det går också utmärkt att spela in program från alla kanaler i boxen.

 

Enda negativ nu är att DVD-spelaren har alla boxens kanaler på samma ingång (AU2). Den kan inte separera kanalerna. Ska timer-inspelning fungera, måste boxen först ställas in på den kanal jag vill spela in, och sedan lämna boxen påslagen.

 

Tack för all er hjälp och era förslag!

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du vill spela in en kanal medan du tittar på en annan kanal kan du köpa en box till. Din DVD-spelare kopplar du till en av boxarna medan den andra går till TVn.

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Stringence:

Enda negativ nu är att DVD-spelaren har alla boxens kanaler på samma ingång (AU2). Den kan inte separera kanalerna.

Så länge de analoga kanalerna fanns kvar spelade du in med mottagaren som finns i dvd-spelaren, och kunde samtidigt se ett annat med mottagaren i tv'n (antar jag). Nu har du en separat mottagare som levererar en redan "mottagen" kanal till dvd-spelaren, en i taget (eller till tv'n). Det finns inget att "separera".
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2021-03-21 15:05, skrev Mikael63:
Citat

Genom att ansluta ett USB-minne eller extern hårddisk kan live-TV pausas och spelas in.

 

Vad gäller för just denna box, kan man spela in från en kanal och titta på en annan?

Alltså om man väljer funktionen med hårddisk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag menar med att det inte går att "separera" kanaler, är att alla kabelkanalerna ligger på DVD-spelarens AV2-ingång, och spelaren kan inte växla mellan dem. 

 

När jag ställer in en timer-inspelning, så finns bara "kanal" AV2 i DVD-spelaren, alla andra kanalplatser är tomma. Så jag kan inte som tidigare programmera flera inspelningar från SVT1, kanal 5, kunskapskanalen o.s.v. Jag måste i förväg välja kanal på boxen och lämna den påslagen. 

 

Boxen slår också av sig själv efter 3 timmar.

 

Ska experimentera med boxens inspelningsfunktion. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...