Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Dual boot


smeghead
 Share

Rekommendera Poster

Jag har länge kört dual boot med windows och linux mint och det har fungerat strålande.

En av dom senaste win 10 uppdateringarna sabbade dock linuxinstallationen helt så jag är osäker på om det är en så bra idé att köra dual boot egentligen.

Efter uppdateringen kunde jag fortfarande boota in i windows så då raderade jag linuxpartitionen och kör nu linux på en egen burk.

För min del blir det nog inget mer dual boot i framtiden.

Hade jag bara otur eller är det fler som fått pajjat dual boot på senaste tiden?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du är inte ensam, det är flera som har delat hårddisken mellan operativsystemen som råkat ut för det vid vissa windowsupdateringar, inte bara nu utan tidigare genom åren också. Vet dock inte varför det inte händer alla. Själv har jag aldrig (längre) linux på samma hårddisk som windows, just för att Windows gärna vill förstöra Grub vid vissa av dess uppdateringar som uppdaterar windows bootdel. Vid installationen av linux, som jag installerat efter windows naturligtvis, valde jag linux-disken som boot partition, installationen hittar windows och lägger till den i grubmenyn. Då kommer windows aldrig åt att förstöra Grub.

Det har dock hänt att jag lyckats paja Grub på något sätt så att bara windowsdisken startar (eftersom jag har den som boot-alternativ 2 i bios) Men då fixas det genom att i bios välja att starta linuxdisken och sen reparera Grub som då hittar windows och lägger in den i grubmenyn igen.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...