Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Diskhastihgeter


hup151_t
 Share

Rekommendera Poster

Till usb c/thunderbolt  på min nya dator ansluter jag en extern hårddisk usb A 3.0. Vid överföringen av en video flv-fil får jag hastighet ca 140 mb/sek. Borde det inte ligga på ca 550 med helt nya enheter? Datorn har 2 x8 gb ddr4 med 3200 Mhz.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, skrev Stefan Eklinder:

Hur snabb är hårddisken i datorn på att skyffla data?

Och den externa?

Om någon av hårddiskarna har begränsad hastighet så påverkar det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag trodde det skulle gå att göra en bedömning utifrån en högpresterande ny dator I7 gen 11  och dyra minnen samt ny extern hd 3.0 A. Internt skyfflas oerhört snabbt mellan 300-800 mb/sek. Mellan datorns typ c och externa hd:n typ A finns en adapter. Externa Hd:n ska skriva/läsa 5-600 mb/s. Är det adaptern som ger flaskhals och i så fall skulle en extern hd med typ C ge förbättring? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Externa hårddiskens 3.0 typ A-kabel passar inte till datorns Typ C-uttag. Därför behövs en adapter med typ C-kabel till datorns typ C-uttag. Adaptern har flera portar bl a 3 st för typ A 3.0 och i ett av dem stoppar jag in kabeln från externa hårddisken 3.0 A. Bättre än så kan jag inte förklara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Filöverföringshastigheten för USB 3.0 är maximalt ungefär 400 MB/s. Sen är det ju omöjligt att veta vad din adapter klarar av i praktiken.

 

Men hur mycket ska du föra över så att det verkligen spelar någon roll om det blir 2-3 gånger snabbare?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I min inledning skrev jag ca 140 mb/s. Har massor av videos som jag spar på flera olika datorer. Sen en liten nyfikenhet att se huruvida prylarna lever upp till sina specar - vilket vi betalar för.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

24 minuter sedan, skrev hup151_t:

Sen en liten nyfikenhet att se huruvida prylarna lever upp till sina specar - vilket vi betalar för.

Det är omöjligt att veta om hastigheten beror på någon begränsning i adaptern eller i en disk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...