Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Mesa
 Share

Rekommendera Poster

Hej!
Jag har en dilemma hur skulle göra för att mina interna PC diskar ? och ? är fulla och jag har nu två externa diskar 2+2 TB. där finns plats. Tänkt som backup.
Backupen på Google Foto och Drive är fulla. 
Jag vill börja om med min Lightroom (gammal friköpt)  igen från början, för att få ordning på bilderna. Har använd Lr bara sporadiskt lite då o då.
Hur är det smartast att göra? Behöver jag skapa nya mappar för Lr i alla diskar?
Mina bilder är i stor del kronologiskt sorterade i mappar och undermappar.
Tacksam om råd!
 
 
Visat av 9
 
Gilla
 
 
 
Kommentera
 
 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag kommer ihåg, så borde gamla Lightroom fungera i stort som den gör idag. Men det är tveksamt om du får några uppdateringar. Vilken version är det du tänk att använda?

Du importerar ju inga originalbilder in i själva Lightroom, utan du importerar ju alltid bara kopior in dit.

Därför är det ju bra att du redan har dina bilder sorterade som du vill ha om.

Då ska den strukturen också dyka upp i ditt Lightroom, du hämtar sedan arbetsbilden/bilderna från din struktur.

Du behöver inte skapa nya Lightroom mappar någonstans, programmet skapar en själv, där dom viktiga biblioteken hamnar.

Nu minns jag inte exakt hur det ser ut i dom gamla versionerna, men i stora drag är dom lika.

Du bör lägga dina originalbilder på ett bra ställe, och viktigt, ha en kopia på dessa, som inte ska ligga på samma hårddisk.

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret Laso!
Min Lightroom är version 5 tror. Det kanske inte spelar roll, det fungerar nog i princip på samma sett än lite nyare. Jag vill inte Adobes abonnemang.

Jag tänkte att ha C- disken Bilder till plats där jag samlar och behandlar nya bilder och kopierar sedan alla  till Extern HD (2 TB). Och gör en backup av den till den andra externa HD. 
Eftersom min intern D disk (bildarkiv) är ganska gammal, så kanske behöver byta ut den om den kraschar och hur går det då? Detta kan låta lite rörigt..?
Jag har inte separerat (de bästa) originalbilder än, tyvärr. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...