Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Iphone + chromecast


tomashag
 Share

Go to solution Solved by Kjoan,

Rekommendera Poster

Jag tänkte använda en Chromecast på båten för att slippa en HDMI-kabel från telefonen via en Apple-burk till TV:n. Då måste jag förståss fixa en 12V/5V- omvandlare men det är inga problem (54kr från Kina ?). Nu är jag ganska okunnig vad gäller Iphone. Jag antar att man måste se till att telefonen får kontakt med Chromcasten via Google Home kanske? Om jag försöker köra inställningen hemma där det finns ett trådlöst nätverk, måste jag då stänga av det tillfälligt så att inte förbindelsen går via det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du behöver ingen app för iPhone och Chromecast.

Apple har byggt in stöd för Chromecast i iOS redan från start.

 

Om TVn du har använder Android som operativsystem och har inbyggt stöd för Chromecast är det allt du behöver.

Det du måste göra är att se till att både TV och telefon är anslutna till samma trådlösa nätverk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min erfarenhet är att bägge enheterna måste  vara anslutna till samma WiFi nätverk. Dvs det funkar inte att köra "direkt" WiFi.  Lösningen är att antingen använda två mobiler där den ena är en WiFi hotspot till de andra två enheterna. Alternativt, vilket är en bättre lösning införskaffar du en 4G router till vilken du ansluter mobilen och Chromecasten. Om du dessutom ansluter en extern antenn till routern får du större möjlighet att ha en vettig anslutningshastighet. F.ö Den nya Chromecasten med Google TV finns på marknaden sedan ett par månader. Är en utmärkt ersättare om man har en fungerande hastighet. Den har många fördelar gentemot de lite äldre varianterna.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pelle Penna
3 minuter sedan, skrev X-Men:

Du behöver ingen app för iPhone och Chromecast.

Apple har byggt in stöd för Chromecast i iOS redan från start.

 

Om TVn du har använder Android som operativsystem och har inbyggt stöd för Chromecast är det allt du behöver.

Det du måste göra är att se till att både TV och telefon är anslutna till samma trådlösa nätverk.

Skulle vilja veta hur man gör från en iPhone till Chromecast, UTAN att konfigurera.

Sitter med iPhone 7 samt en iPad och där får man först ladda ned Google Home. Där lägger man till en ny enhet och måste då sedan stänga av det befintliga wifi och ansluta wifi till chromecasten. NÄr det är klart så ansluter jag telefonen till det vanliga wifi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

X-men, TV:n saknar trådlös anslutning så Chromecast måste man använda. Kjoan, menar du verkligen inte att man kan köra direkt från en Iphone, det verkar ju väldigt konstigt? Om man ska titta på film, gör man det då via Safari?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution
Postad (redigerade)

Det som telefonen gör är att skicka en instruktion med adressen på det du har på telefonen som skall visas. Chromecasten hämtar själv det innehållet och spelar upp från webben inte från din telefon. Därav nödvändigheten av ett Wifi nät. Det går kanske att spela upp media lagrat på telefon genom skärmspegling med hjälp av Wifi direkt eller blåtand. Har inte provat men det är inte helt omöjligt.

Införskaffar du den nya Chromecasten med Google TV behöver du inte tänka på att använda din telefon för att "casta". Det mesta finns med från början. Vad man behöver lägga till är några av våra svenska play tjänster. Det är hur enkelt som helst. Det innebär också att du kan ha din telefon som Wifi Hotspot för Chromecasten.

CCTV.jpg

Redigerad av Kjoan
Komplettering
  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kjoan, det du la till verkar vara precis vad jag vill ha. Tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, skrev tomashag:

X-men, TV:n saknar trådlös anslutning så Chromecast måste man använda. Kjoan, menar du verkligen inte att man kan köra direkt från en Iphone, det verkar ju väldigt konstigt? Om man ska titta på film, gör man det då via Safari?

Beklagar att jag var otydlig i mitt inlägg. Jag skulle självklart skrivit 

 

”Det du måste göra är att se till att både TV/Chromecast och telefon är anslutna till samma trådlösa nätverk.”


Med meningen skriven som ovan förtydligar det att antingen TV, om den går att koppla trådlöst eller den anslutna Chromecasten samt telefonen måste vara kopplade till samma nätverk.


För att få det att fungera måste det nätverk som används också vara anslutet till internet. Telefonen fungerar i princip bara som en ”fjärrkontroll” till TVn/Chromecasten och all strömning sker från nätverket till TVn, inte via telefonen.

 

Beklagar otydligheten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, skrev Pelle Penna:

Skulle vilja veta hur man gör från en iPhone till Chromecast, UTAN att konfigurera.

Sitter med iPhone 7 samt en iPad och där får man först ladda ned Google Home. Där lägger man till en ny enhet och måste då sedan stänga av det befintliga wifi och ansluta wifi till chromecasten. NÄr det är klart så ansluter jag telefonen till det vanliga wifi

Jag har både iPhone och iPad. 
Min TV har inbyggd Chromecast-funktion. Ett barnbarn till min flickvän fick en Chromecast i julklapp förra året. Barnbarnet har en iPhone.

 

I båda fallen är mina enheter kopplade till samma trådlösa nätverk. Barnbarnet har sin TV och iPhone kopplade till samma trådlösa nätverk. Båda de trådlösa nätverken är i sin tur kopplade till internet.

 

När vi båda startar upp en app, som Netflix, CMORE, SVT Play eller liknande visas det per automatik en liten symbol uppe i översta högra hörnet. Ser ut som en liten rektangel där det nedre vänstra hörnet har tre stycken ”vågor”.

 

Genom att ”klicka” på denna symbol öppnas ett fönster upp som frågar om jag vill ”kasta” till min TV, som visas med modellnamnet.

 

Öppnar jag Youtube via appen eller går in på Youtube via Safari och klickar på en videolänk visas samma symbol. Även då är det bara att klicka på symbolen och bekräfta att jag vill ”kasta” till TVn.

 

Samma sak sker hos barnbarnet men då är det Chromecasten som visas. Lika lätt där som med TVn.

 

Inget dedikerad app krävs.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hoppas att jag fattade rätt, att Chromecast med Google TV tar filmen via telefonen som i sin tur använder 4G utan att något annat lokalt trådlöst nätverk är inblandat, som Kjoan skriver fungerar telefonen som hotspot för Chromecasten. Jag bara för skoj skull kollade med Chrome på Ipad och startade en filmsnutt på Aftonbladet men det dök inte upp någon cast-symbol men det gör det kanske bara om man har upprättat en förbindelse med Chromecasten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du använder telefonen som hotspot och är ditt nätverk till internet, där Chromecast och iPad är kopplade till det nätverk som telefonen är konfigurerad, skall du kunna kasta från din iPad till Chromecasten.

Om det fungerar med en videosnutt från Aftonbladets hemsida kan jag inte svara på då jag inte provat det.

 

Nu har jag provat att se om det går att kasta från Aftonbladets hemsida. Det går inte!

 

Starta en app som Youtube istället. Testa där.


Ett exempel:

Telefonen är hotspot och har tilldelats nätverksnamnet ”Kasta”. Telefonen i sin tur är ansluten till internet via telefonabonnemanget.


Chromecast kopplas upp på nätverket ”Kasta”.

iPad koppas upp på nätverket ”Kasta”.

 

Nu skall du kunna surfa på iPad via telefonen.


Kan du surfa med iPad via telefonens konfigurering som hotspot öppnar du t.ex. Youtube.

Så snart du gör det kommer symbolen att visas om Chromecasten är ansluten till samma nätverk.

 

Strömningen sker sedan, när du startat kastningen, mycket riktigt via telefonen till Chromecasten och iPad fungerar enbart som en fjärrkontroll.

Har du väl startat strömningen kan du göra annat med din Ipad utan att det avbryter strömningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

X_-Men, måste jag ha både telefon och Ipad för att det ska fungera? Enligt Kjoan måste man ha en Chromecast med Google TV för att det ska fungera. Håller du med?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, skrev tomashag:

X_-Men, måste jag ha både telefon och Ipad för att det ska fungera? Enligt Kjoan måste man ha en Chromecast med Google TV för att det ska fungera. Håller du med?

Precis som Kjoan, angående att använda samma telefon som internetuppkopplingen görs och sedan använda den som "fjärrkontroll", har inte jag heller testat.

 

Du behöver inte en sådan enhet som Kjoan länkar till om du har en Chromecast redan, som den här:

 

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4953881

 

 

Kravet är, hur som helst, att du måste ha internetuppkoppling via en enhet. Denna enhet skall i sin tur kunna fungera som en trådlös koppling mellan andra enheter, precis som en router för trådlös uppkoppling i ett hem.

I detta trådlösa nätverk skall sedan TVn, om den har inbyggd trådlös uppkoppling och stöd för Chromecast (TV med t.ex. Android som operativsystem), Chromecasten, om den används till en TV som saknar inbyggd Chromecast kopplad till HDMI-ingång på TVn samt den enhet som skall "fjärrstyra" strömningen till TVn.

Om denna enhet som skall "fjärrstyra" strömningen också fungerar som uppkoppling till internet (telefonen som funktion som modem och router) kan jag inte svara på om det fungerar då jag inte provat det. För att testa detta behöver jag installera någon app i min telefon och sedan aktivera kopplingen till en TV. Skall se om jag har möjlighet till detta inom kort.


 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Den nya Chromecasten med Google TV behöver internet. Men inget mer. Oftast hittar man det som skall ses via den inbyggda TV appen. Fjärrkontroll medföljer. Man kan även komplettera med kortläsare, USB anslutning, RJ45 kontakt mm.

Jag har tre enheter och kör en i husvagnen med min telefon som Hotspot för att ge Chromecasten internet. Det finns mycket att läsa via länken och på Tuben.   sweclockers 
När man skall starta upp den första gången behöver man göra det med Home Appen i telefonen och i ett gemensamt Wifi nätverk. D.v.s hemma. Är man Telia kund och kör Telia Play måste man även knyta Chromecasten till det kontot. Appen Telia Play installeras i Chrome casten och då dyker det upp en guide hur man gör för att knyta in sitt abonnemang.

OBS: Jag skriver endast om hanterandet av den nya (Gen4) Chromecasten. Den är inte officiellt på den svenska marknaden ännu men finns att köpa sedan länge i svensk näthandel.

Redigerad av Kjoan
Utökad information
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag testat att låta min flickväns TV (Philips med Android och inbyggd Chromecast) vara uppkopplad på min iPhone-telefon där jag använder telefonen som modem mot internet och TVn är kopplad trådlöst till telefonen via telefonens nätverk.

 

Med Youtube-appen kan jag para ihop TVn med telefonen genom att skriva in den kod som visas i Youtube-appen i TVn. Då går det att se Youtube-filmer på TVn. Jag tror inte att detta är en regelrätt kastning utan en synkronisering av de båda apparna.

 

Med Netflix-appen installerad i telefonen kan jag inte kasta till TVn då telefonen inte hittar TV. Däremot hittar telefonen andra enheter som inte tillhör min flickväns apparater. 

Med SVT Play-appen i telefonen kan jag inte heller kasta till TVn men även denna app hittar andra enheter i närheten som inte tillhör min flickvän.

 

Min slutsats av detta är att om TVn är uppkopplad till TVn för att få internetanslutning kan telefonen inte användas för att "fjärrkontrollera" kastningen till TVn. Det måste till en tredje enhet för att det skall fungera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, skrev X-Men:

Det måste till en tredje enhet för att det skall fungera.

Så är det nog för tidigare Chromecast-enheter men med den nya som innehåller Google TV så är det meningen att det ska fungera annorlunda eftersom apparna då ligger i Chromecast-enheten i stället för i telefonen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Chromecast Gen4 är helt fristående. (Wifi ansluten måste den vara.) Kommer med en egen fjärrkontroll. Man har litet eller inget behov av casting från andra enheter. De flesta strömnings apparna finns att hämta hem på samma sätt som man gör i telefonen.  Det går naturligtvis att casta om det är något speciellt man vill visa på en stor skärm. Egna filmer eller bilder tex. Men då är man i fällan igen att man behöver ha de båda enheterna på samma Wifi nätverk.

Redigerad av Kjoan
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, skrev Kjoan:

Chromecast Gen4 är helt fristående. Kommer med en egen fjärrkontroll. Man har litet eller inget behov av casting från andra enheter. De flesta strömnings apparna finns att hämta hem på samma sätt som man gör i telefonen.  Det går naturligtvis att casta om det är något speciellt man vill visa på en stor skärm. Egna filmer eller bilder tex. Men då är man i fällan igen att man behöver ha de båda enheterna på samma Wifi nätverk.

Trevlig nyhter: 

Då få du förklar hur Chromecast Gen4

På vilket sätt har den kontakt med om värden ?

(Om inte någon kontakt wi-fi eller nätverk kabel ) 

Viss kan man  misss info. Men denna nyhet har gott för bli mig fullständigt ! 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Naturligtvis behöver även den nya Chromecasten kontakt med internet. Skillnaden är att när inte telefonen används som fjärrkontroll kan den användas som hotspot (WiFi-skapare).

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

23 minuter sedan, skrev Kjoan:

Det går naturligtvis att casta

Tackar för info!

 

Hittas denna likt andra Chromecast då? Alltså att den (alltid) finns tillgänglig om jag vill casta "normalt" dvs. lika tidigare?

Eller måste man då konfigurera om den, att fungera på antingen det ena eller andra sättet?

Nu tänker jag mig i hemmamiljö med ständigt tillgängligt wifi.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

57 minuter sedan, skrev Mikael63:

Tackar för info!

 

Hittas denna likt andra Chromecast då? Alltså att den (alltid) finns tillgänglig om jag vill casta "normalt" dvs. lika tidigare?

Eller måste man då konfigurera om den, att fungera på antingen det ena eller andra sättet?

Nu tänker jag mig i hemmamiljö med ständigt tillgängligt wifi.

I ett hemmanätverk funkar den precis som tidigare.  Inga speciella inställningar behöver göras. Det kanske vore bra om ni läste inläggen i sin helhet. Det framgår klart att Chromecasten alltid behöver en Wifi anslutning för att funka. Men att det sällan eller aldrig finns något behov av att casta från någon annan enhet. Om man dessutom kompletterar med en multi USB hub kan man direktansluta sin telefon, padda om man vill spela upp något man har på sin andra enhet vilket jag också har nämnt ovan. Se länk

 

Läs även Sweclockers tråden här.

Redigerad av Kjoan
Lagt in länkar
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, skrev Cecilia:

Så är det nog för tidigare Chromecast-enheter men med den nya som innehåller Google TV så är det meningen att det ska fungera annorlunda eftersom apparna då ligger i Chromecast-enheten i stället för i telefonen.

Det har Kjoan redan tagit upp. Mitt inlägg avsåg de Chromecast som är generation 3 och tidigare samt TV-apparater med inbyggd Chromecast.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...