Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Dropbox och OneDrive fyller upp SSD HD i min laptop


Guitarzan
 Share

Rekommendera Poster

Jag har äntligen ordnat så att jag har kopior av mina dokument/bild/film/musik-filer på DropBox och OneDrive. En del filer på den ena, och en del på den andra, beroende på hur mycket utrymme jag har på de båda ställena. I min "stora" PC har jag flera HD, varav C: är en SSD på 256GB. Jag har lagt "Biblioteks-mapparna" Mina Bilder, Mina Dokument, Mina Filmer och Min Musik på en HD som heter F:, som är mycket större än C. Men både DropBox och OneDrive skapar en lokal mapp (där bl a Biblioteksmapparna ingår) som är en spegling av respektive moln-mapp, och lägger den på C. Detta fyllde naturligtvis upp min SSD! För DropBox hittade jag möjligheten att flytta den mappen dit jag ville, så det löste det akuta problemet. OneDrive-mappen ligger kvar där, men jag har tillräckligt med ledig plats, så det är inget egentligt problem. Men liknande problem dök upp i min laptop, vars enda HD också är en SSD (128 GB). När både DropBox och OneDrive lägger sina lokala mappar på laptopens C, så blir den tvärfull trots att inte alla mappar och filer kunnat synkas. Här har jag ju inte möjligheten att lägga DropBox-filen på en annan drive, eftersom det bara finns en. Skall det inte gå att ordna så att laptopen ser dessa mappar som enbart "Moln-lagrade", utan att de synkas till en lokal mapp? Detta är ju egentligen två frågor, eftersom det säkert är olika i DropBox och OneDrive.

 

Tackar för tips!

 

M V H

 

Göran..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pelle Penna

Du kan skapa en OneDrive mapp på F och koppla kontot dit istället. Det har jag gjort. Problemet är just nu vet jag inte hur jag kopplade OneDrive till just den katalogen. Såvitt jag kan komma på så öppnar du inställningar i din lilla molnsymbol och väljer Mappar där. Skapa en katalog först och kopiera dit dina filer från C och sedan fullfölj inställningarna med synkronisering

Jag vet att (jag tror jag) skapade en katalog som jag döpte till OneDrive och sedan kopplade ihop med funktionen. Katalogen har en molnsymbol men den är inte blå som den som skapades på C/användare/namnet

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...