Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hyperlänk fungerar ej på skyddat blad


mr Nobody
 Share

Rekommendera Poster

Hej.

 

Har försökt skapa en hyperlänk till en hemsida i Excel. 

Det har gått bra att skapa länken, har använt både att "skapa hyperlänk" samt provat funktionen "HYPERLÄNK".

Så långt allt väl, länken funkar bra så hemsidan kommer upp som den skall.

 

Men, när jag skall skydda bladet så slutar länken att fungera. Det enda som händer är att en ruta med adressen till

hemsidan visas och ingenting mer kan göras.

 

Är det här någon bugg i Excel och går det att gå runt problemet på något sätt?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testar skapa en länk med formeln hyperlänk och kan inte återskapa problemet med den funktion och då har jag testat alla möjligheter till låsning av bladet.

 

Vilken version av Excel, jag har testat med Microsoft/Excel 365

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har Microsoft/Excel 365.

 

Delar av bladet som länken ligger i så är cellerna olåsta så att kolleger kan gå in och ändra och 

sen är resten av bladet skyddat från redigering. 

Om jag låter cellen som länken ligger i vara olåst och sen skyddar bladet så funkar länken men 

det skulle vara bra om det gick att låsa den cellen så att inte någon kollega råkar ändra något. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2021-02-09 17:05, skrev MH_:

Du kan "o-skydda" celler på 2 sätt. Dels genom att använda  "tillåt redigering av området". Men då fick jag problem med hyperlänkar.

 

Metod 2

Tag bort alla områden under "tillåt redigering av området".

 

Sen markerar du alla celler du vill tillåta redigering i och högerklicka:

Formatera celler->skydd

Ta bort krysset för "låst".

När du skyddar bladet så kommer de här cellerna gå att redigera medan alla andra är skyddade. Varken Monshi eller jag fick problem med hyperlänkar i det här läget. Testa.

Jag använde mig av det andra sättet du beskrev. Helst hade jag haft den cellen med länken i skyddad men jag tror att det 

skall funka bra trots detta. 

 

Tack för hjälpen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...