Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Slå ihop flera .pst - migrera till Exchange?


Mikael63
 Share

Go to solution Solved by ChristerE,

Rekommendera Poster

Av vad jag kan se när jag testar/påbörjar en export från MS Outlook (Office) så kan man bara välja en(1) mapp åt gången att exportera. Den mappens undermappar kan inkluderas. Vill man ha allt får man välja allt. Jag skulle vilja markera mapp 1 3 7 9 och exportera dessa till en (1).pst men det tycks inte gå.

Då får jag skapa fyra .pst (enligt exemplet) vilket är okej. Dessa fyra torde jag ju kunna lägga till i en annan dator med ett annat konto.

 

Men hur är det då egentligen, jag har glömt, behöver dessa fyra .pst då alltid finnas kvar som datafiler i den datorn?

Det blir väl fyra "lokala postlådor" i Outlook? (jag har ingen lokal låda nu, i denna dator, men har haft tidigare)

Så långt skulle det vara okej men visst kan jag dra dessa mappar till min "rätta" postlåda och då få dem synkade via Exchange?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förstår jag dig rätt så är det innehåll från en arkivmapp som du vill föra över till en e-postlåda på en Exchange-server ("jag har ingen lokal låda nu, i denna dator"). Då borde du kunna kopiera motsvarande pst-fil och spara den i den andra datorn. Lägga till den i Outlook som en arkivmapp och där dra och släppa mejlen till den e-postlåda du vill ha dem i. Du behöver inte hålla på med att exportera och importera.


Är arkivmappen för stor kan du först skapa en ny och ta med endast det intressanta innehållet i den nya arkivmappen (dra och släppa mellan arkivmapparna), som sen används i den andra datorn.


I den första datorn behöver du förmodligen stänga Outlook innan du kopierar pst-filen, eller ta bort kopplingen till Outlook.


Förstod jag inte förutsättningarna rätt får du återkomma och förklara.
 

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, skrev Mikael63:

Men hur är det då egentligen, jag har glömt, behöver dessa fyra .pst då alltid finnas kvar som datafiler i den datorn?

Det blir väl fyra "lokala postlådor" i Outlook? (jag har ingen lokal låda nu, i denna dator, men har haft tidigare)

Så långt skulle det vara okej men visst kan jag dra dessa mappar till min "rätta" postlåda och då få dem synkade via Exchange?

Nej, vid Import så kopieras de in i den Outloook-profil du har öppen vid importen. Du får normalt sett (ev. lite beroende på version) möjlighet att styra lite över hur det ska gå till, t.ex. ersätta ev. bef. eller skapa dubletter av objekt samt om det ska in i aktuell mapp eller i en annan profil om du har O365.

 

Om du däremot Öppnar pst-filerna så "läggs de till" och du måste sen ha kvar pst-filerna för att kunna se/jobba med innehållet.

 

F.ö. så kan du välja att göra ditt urval av mappar vid importen istället för exporten. Vilket jag brukar föredra. Dvs. exportera hela profilen och alla objekt. Sen om/när jag behöver komma åt något så kan jag välja lite mer detaljerat.

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, skrev Mikael63:

... men visst kan jag dra dessa mappar till min "rätta" postlåda och då få dem synkade via Exchange?

 

10 minuter sedan, skrev Cluster:

Om du däremot Öppnar pst-filerna så "läggs de till" och du måste sen ha kvar pst-filerna för att kunna se/jobba med innehållet.

Men efter att önskat innehåll flyttats till e-postlådan på Exchange-servern kan de ju kopplas bort från Outlook.
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ingen .pst i min nuvarande uppsättning/dator.

Jo, en som heter Prenumerationer på Internetkalendrar.pst

 

Jag har en .ost som är på 1.64 GB och har dagens datum. Den ligger i
c:\Users\NAMN\AppData\Local\Microsoft\Outlook\

Jag antar att det "är" min nuvarande brevlåda.

 

Om jag skulle exportera hela den till en .PST så antar jag att den bli lika stor vilket eg. inte gör så mycket varför det bör vara bättre att exportera och sedan importera rubbet och därefter städa bort det man inte vill ha kvar.

Man borde kunna se till att man vid importeringstillfället inte har access till Exchangeservern för att det inte ska behöva påbörjas en synkning av 1.64 GB "i onödan".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 minuter sedan, skrev Mikael63:

Jag har en .ost som är på 1.64 GB och har dagens datum. Den ligger i
c:\Users\NAMN\AppData\Local\Microsoft\Outlook\

Jag antar att det "är" min nuvarande brevlåda.

Då verkar det handla om mejl synkad från någon e-postlåda hos någon e-postleverantör, eller Exchange-server på ett företag. Något som blivit kvar även om kopplingen till den egentliga e-postlådan inte finns kvar längre ("jag har ingen lokal låda nu, i denna dator, men har haft tidigare").


Men oavsett vad det är du har, skapa en arkivmapp (pst-fil) och flytta, eller kopiera, önskat innehåll till den arkivmappen. Flytta pst-filen till den andra datorn, lägg till den i Outlook som en arkivmapp där och flytta innehållet till e-postlådan i Outlook.


ost- och pst-filer får dagens datum så snart man startar Outlook, även om inget ändras i dem (mejl och kalenderhändelser, m m).
 

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, skrev ChristerE:

Då verkar det handla om mejl synkad från någon e-postlåda hos någon e-postleverantör, eller Exchange-server på ett företag.

Ja, det är Exchange/företag.

Jag funderar på att byta arbetsgivare och jag har en del post jag vill ta med mig. "Personliga" konversationer med leverantörer osv. Den största mängden, i byte, är e-post som innehåller bilagor med arbetsdokument. Sådant som jag inte bör eller vill ta med mig. Därav funderingen med att dela upp redan vid export.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

46 minuter sedan, skrev ChristerE:

Men efter att önskat innehåll flyttats till e-postlådan på Exchange-servern kan de ju kopplas bort från Outlook.

Ja, helt rätt, det stämmer såklart!
Men det är i mitt tycke omständligare med fler olika steg. Speciellt jobbigt med kalenderobjekt.
Å andra sidan så kopierar man då enbart de specifika objekt som man vill samt kan bestämma i vilken mapp de skall hamna. Så som vanligt beror tillvägagångssätt på vilken aspekt man värderar högst.

 

  

15 minuter sedan, skrev Mikael63:

Jag funderar på att byta arbetsgivare och jag har en del post jag vill ta med mig. "Personliga" konversationer med leverantörer osv. Den största mängden, i byte, är e-post som innehåller bilagor med arbetsdokument. Sådant som jag inte bör eller vill ta med mig. Därav funderingen med att dela upp redan vid export.

Här finns det ytterligare en aspekt att beakta. Arbetsgivarens rätt till sina företagshemligheter och affärsförhållanden. Se t.ex. Lag (2018:558) om företagshemligheter samt 4 kap 9 c § BrB.

 

Ur ett tekniskt och praktiskt perspektiv så är det bäst och enklast att skapa en komplett export av din mailprofil. Men med tanke på ovan så rekommenderar jag, ut ett arbetsrättsligt perspektiv, att du enbart kopierar sådant som är av helt personligt/privat karaktär.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 minuter sedan, skrev Mikael63:

... dela upp redan vid export.

Men jag skulle inte exportera, om det nu är den funktionen du avser. Jag skulle markera och flytta (eller kopiera), hela mappar eller enskilda e-brev, från "e-postlådan" till en ny (tillfällig) arkivmapp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, skrev Cluster:

Så som vanligt beror tillvägagångssätt på vilken aspekt man värderar högst.

Så är det, helt klart!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

28 minuter sedan, skrev Cluster:

Men med tanke på ovan så rekommenderar jag, ut ett arbetsrättsligt perspektiv, att du enbart kopierar sådant som är av helt personligt/privat karaktär.

Precis! Det är detta jag vill göra och jag har redan en sådan mappstruktur, har alltid haft så.

Ett exempel är ett svar från Elsäkerhetsverket riktat till just mig. Gammalt? Ja, sen 2002. (!)

 

22 minuter sedan, skrev ChristerE:

Men jag skulle inte exportera, om det nu är den funktionen du avser. Jag skulle markera och flytta (eller kopiera), hela mappar eller enskilda e-brev, från "e-postlådan" till en ny (tillfällig) arkivmapp.

Att dra en mapp, ex. den som heter Elsäkerhetsverket för att anknyta till det ovan, till ex. Skrivbordet medges inte.

Högerklick - Kopiera, går bara att göra till en annan mapp i postlådan.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

32 minuter sedan, skrev Mikael63:

Att dra en mapp, ex. den som heter Elsäkerhetsverket för att anknyta till det ovan, till ex. Skrivbordet medges inte.

Precis, dra och släpp eller kopiera/klistra in fungerar för enskilda e-brev, till Skrivbordet eller till andra mappar (Skrivbordet är också en mapp).
 

33 minuter sedan, skrev Mikael63:

Högerklick - Kopiera, går bara att göra till en annan mapp i postlådan.

Det är det jag menar, fast till en arkivmapp (pst-fil) i Outlook (som inte är kopplad till någon e-postlåda).

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, skrev ChristerE:

Det är det jag menar, fast till en arkivmapp (pst-fil) i Outlook (som inte är kopplad till någon e-postlåda).

Ah! Nu trillar polletten ner.

Ja, motsvarande Lokala Mappar i Thunderbird. Först skapa en sådan, sedan fylla den med det man senare vill flytta.

Flytta .pst till annan dator.

I den andra datorn antingen behålla denna som "Lokal" eller då kopiera till "Exchange-mappar".

 

Så?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution
1 timme sedan, skrev Mikael63:

Ah! Nu trillar polletten ner.

Ja, motsvarande Lokala Mappar i Thunderbird. Först skapa en sådan, sedan fylla den med det man senare vill flytta.

Flytta .pst till annan dator.

I den andra datorn antingen behålla denna som "Lokal" eller då kopiera till "Exchange-mappar".

 

Så?

Ja, precis så! I alla fall ett sätt att göra det på.

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fyller på med svaret på en fråga jag hade och hade tänkt ställa här:

 

Ja, all e-post kopieras till den lokala arkivmappen. Alltså även det som "finns på servern"

image.png.c5904436d143fd6639d411d8ddea9722.png

 

Jag återkommer när/om jag lyckas lägga in detta i min nya dator om inte förr.

Om och när det nu blir.

(Jag är väl, just nu, till 90 % intresserad av att byta arbetsgivare men vi har inte diskuterat någon lön än)

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Så, då var detta fixat.

Jag valde som metod att manuellt kopiera in pst-filerna till ..\Outlook-filer och därefter använde jag Kontrollpanelen - Mail - Datafiler - Lägg till.

 

Det hade säkerligen fungerat att importera "inifrån" Outlook med.

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...