Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med Utforskaren


Akkis
 Share

Rekommendera Poster

Nya dator av senaste snitt, den gamla fortfarande aktiv, på den nya har jag plötsligt tappat bort alla mina mappar under "Bilder", bara några få nästa tomma mappar av annat innehåll finns där. Jag har nog16 GB bilder- >30 000 st någonstans på hårddisken men var? Kollat runt i trädet, finns inte någonstans-vad kan ha hänt? Går jag in på den "gamla" datorn ligger dom där snyggt och prydligt.

Gjorde systemavbildningsåterställning men det hjälpte inte?

 

Har aldrig riktigt begripit mig på mappstrukturen i nya W10. Jag har den senaste uppdateringen. Är det inloggningen som Admin som spökar?

 

Tacksam för hjälp

 

Åke

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du loggat in som en annan användare så har den användaren en egen mapp för Bilder.

 

Har du möjligen lagt till Onedrive? Då kan alla bilder ha hamnat där.
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Mikael,

så är det förmodligen. Jag kladdade till det med hustruns dator och Microsoft kontot/kontona när jag var bortrest. Åter tillbaka uppstod detta, när jag startade datorn var jag inloggad med hustrunskonto, så jag bytte tillbaka till mig själv och Admin men det hjälpte inte. Hur ska jag reda ut detta.

One drive är det inte- där ligger bara några dokument av misstag , ska vara avstängt, gillar det inte.

På den dator där det funkar är jag inloggad som Lokalt konto/Admin....där det inte funkar

som samma användare men med mitt Microsoftkonto... kan detta förklara eländet?

Åke

Redigerad av Akkis
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, jag får inte rätt på det trots att jag loggat in med ett lokalt konto som Admin ( som jag är på den maskin det funkar).

Startat om.

Hmm?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 minuter sedan, skrev Akkis:

På den dator där det funkar

Har du kopierat alla dessa bilder mellan datorerna så att du vet att de ska finnas där, på båda?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

32 minuter sedan, skrev Mikael63:

Har du kopierat alla dessa bilder mellan datorerna så att du vet att de ska finnas där, på båda?

Ja och båda jobbar mot NASen där jag har en backup. Får väl dra ner bilderna igen till den nya, tar väl bara några timmar...så det är ju ingen katastrof. Men Utforskaren och jag vi är inga vänner precis. Gör lite som den vill.

 

Samma strul med Outlook och mitt epostkonto.... försökte köra på en pst-fil som jag skapat i den gamla datorns Outlook i den " nya" installationen men då fick jag mail från Telia Webmail att jag övertrasserat minneskapaciteten och inte längre gick att skicka/ta emot epost...så jag fick lägga tillbaka en image på den nya och deleta all post på webmailen...vilken teater. POP3 på den ursprungliga Outlookinstallationen och den nya har IMAP, kanske ska ändra till POP3 även här?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, skrev Akkis:

POP3 på den ursprungliga Outlookinstallationen och den nya har IMAP, kanske ska ändra till POP3 även här?

Nä, du bör lämna telia-mail och använda ditt konto från Microsoft(onedrive) så slipper du bekymmer med för liten lagring. Kan behöva kompletteras med en  e-postadress(outlook.com/hotmail.com mm) om du använder Telia-adressen när du loggar in.
Telia ger dig normalt bara 200MB och ingen synk av kontakter, kalender mm. Microsoft ger dig 5GB och synk.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

42 minuter sedan, skrev Akkis:

Men Utforskaren och jag vi är inga vänner precis. Gör lite som den vill.

Det finns alternativ till Utforskaren. Mikael63 använder programmet Total Commander och är mycket nöjd.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Cecilia:

Det finns alternativ till Utforskaren. Mikael63 använder programmet Total Commander och är mycket nöjd.

Låter intressant-tack för tips.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev polken:

Nä, du bör lämna telia-mail och använda ditt konto från Microsoft(onedrive) så slipper du bekymmer med för liten lagring. Kan behöva kompletteras med en  e-postadress(outlook.com/hotmail.com mm) om du använder Telia-adressen när du loggar in.
Telia ger dig normalt bara 200MB och ingen synk av kontakter, kalender mm. Microsoft ger dig 5GB och synk.

Vill/kan inte överge min Telia adress, så mycket kopplat till den. Tyvärr ger telia igen support längre, allt har blivit sämre sedan dom bytte ordförande och köpte TV4...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går bra att vidarebefordra alla mail till den nya. Du behöver alltså inte avsluta teliaadressen       .

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...