Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kopiera filer och mappar och behålla ursprungsdatum?


BlondBimbo
 Share

Rekommendera Poster

1 minut sedan, skrev Cecilia:

Och hur ser det då ut om du bockar för även Skapad den, Senast ändrad och Fotodatum?

Provade kopiera en av mina mappar här och den ändrar faktiskt datumet förnär mappen är skapad för den mappen som är backupen.

 

Då har jag kopierat en mapp från ett ställe till ett annat genom dra och släpp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev BlondBimbo:

Alla dom "datumalternativ" som du visar att du har, tycks jag inte ha i min dator.  ?

Bilden från Cluster innehåller engelska benämningar, på svenska kallas det t ex "Senast sparat",  o.s.v.
 

 

1 timme sedan, skrev Mikael63:

Jag som aldrig använder Utforskaren utan Total Commander upplever inte detta problem.

 

En helt vanlig kopiering (F5) av ex. C:\Jobb\Bilder till C:\Temp\Bilder påverkar inte datumet som visas.

image.png.2f6f41e42c6e4df171c6d6dd3138c88a.png

 

 

Bilden innehåller endast "Ändrad", den tidsstämpeln har väl ingen ifrågasatt?

 

 

1 timme sedan, skrev BlondBimbo:

Men får jag fråga dig . kopierar du "enbart filerna" eller kopierar du hela mappar med filer?

Jag har aldrig sett att det skulle göra någon skillnad hur man kopierar.

 

 

1 timme sedan, skrev Mikael63:

Tilläggas bör att om jag letar reda på Utforskaren, eller File explorer som den heter hos mig, och kopierar samma mapp så behålls också alla datum.

Jag skulle inte kunna jobba om det vore så att filerna ändrar datum vid kopiering.

Vilka "alla datum" avser du? Skapad, Ändrad, Använd?

 

41 minuter sedan, skrev Mathias G:

Märkligt att datum för skapande skulle ändra sig, det gör den aldrig för mig. 

"en fil räknas som nyskapad på den nya platsen när den kopieras dit. Flyttar man den i stället (inom samma enhet) ska det inte bli så."

https://answers.microsoft.com/sv-se/windows/forum/windows_10-files-winpc/fel-datum-i-utforskaren/c398f0e5-f4c7-4961-9e1b-37c241d8e398

 

Tiden för skapad handlar alltså om när en fil hamnar (skapas) på en annan partition eller en annan disk (intern eller extern). Man kan "flytta" filer från t ex en intern hårddisk till en extern, men i teknisk bemärkelse är det ju en kopiering.

 

Jag tycker inte att det är något märkligt alls med hanteringen av tidsstämplarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, skrev ChristerE:

Bilden från Cluster innehåller engelska benämningar, på svenska kallas det t ex "Senast sparat",  o.s.v.
 

 

Bilden innehåller endast "Ändrad", den tidsstämpeln har väl ingen ifrågasatt?

 

 

Jag har aldrig sett att det skulle göra någon skillnad hur man kopierar.

 

 

Vilka "alla datum" avser du? Skapad, Ändrad, Använd?

 

"en fil räknas som nyskapad på den nya platsen när den kopieras dit. Flyttar man den i stället (inom samma enhet) ska det inte bli så."

https://answers.microsoft.com/sv-se/windows/forum/windows_10-files-winpc/fel-datum-i-utforskaren/c398f0e5-f4c7-4961-9e1b-37c241d8e398

 

Tiden för skapad handlar alltså om när en fil hamnar (skapas) på en annan partition eller en annan disk (intern eller extern). Man kan "flytta" filer från t ex en intern hårddisk till en extern, men i teknisk bemärkelse är det ju en kopiering.

 

Jag tycker inte att det är något märkligt alls med hanteringen av tidsstämplarna.

Det innebär ju alltså att alla filer som man gör backup på till extern enhet får nytt datum för skapad mapp eller fil?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

30 minuter sedan, skrev Mathias G:

Jag provade faktiskt nu och fick samma problem. Skall kolla upp det. Har inte varit med om det innan.

Eller kan det vara så att du aldrig tänkt på det innan? Det vanligaste är kanske att man sorterar mappade filer i bokstavsordning eller ev i storleksordning och inte i datumordning som jag gör. Därför då blir ju allt fel.

 

25 minuter sedan, skrev Cecilia:

Och hur ser det då ut om du bockar för även Skapad den, Senast ändrad och Fotodatum?

Både i originalmappen och dit du kopierade filerna.

Tack för det tipset. Det skulle kunna funka. Ska kollas upp i morgon söndag. Jag hör av mig! Ha en fin lördagskväll.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, skrev Mathias G:

Det innebär ju alltså att alla filer som man gör backup på till extern enhet får nytt datum för skapad mapp eller fil?

Det är EXAKT detta jag råkar ut för, och har ALLTID råkat ut för och som jag just idag försöker få en lösning på.  ?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

43 minuter sedan, skrev ChristerE:

Bilden innehåller endast "Ändrad", den tidsstämpeln har väl ingen ifrågasatt?

..

Vilka "alla datum" avser du? Skapad, Ändrad, Använd?

Som jag skrev så använder jag enbart Total Commander och det är den visningen som min skärmdump visar som jag använder och har därför inga problem med att sortera eller söka efter filer med ett visst datum.

Kanske klen tröst för andra att detta är ett icke-problem för mig men...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, skrev Mikael63:

Som jag skrev så använder jag enbart Total Commander och det är den visningen som min skärmdump visar som jag använder och har därför inga problem med att sortera eller söka efter filer med ett visst datum.

Kanske klen tröst för andra att detta är ett icke-problem för mig men...

Det låter ju kanon men frågan är ju om problemet försvinner eller om det bara är Total Commander som ger sken av det?

 

Blir det rätt även i Windows Utforskare om man använder Total Commander för att säkerheteskopiera filer och mappar till extern enhet?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag stängt Windowsdatorn men detta med datum är inget problem när det kopieras filer till eller från våra (företagets) nätverksresurser, eller externa USB-diskar, oavsett om Total Commander eller Utforskaren används.

Detta är något som sker i stor omfattning, inte bara av mig.

Vi måste kunna använda datumet för att avgöra om det är frågan om en reviderad fil eller en gammal fil, i olika sammanhang.

 

Tillägg: Om problemet är att Skapat-datum blir fel, men inte Ändrad-datum så är det väl vara att titta på det datum som är relevant?

 

Redigerad av Mikael63
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, skrev Mikael63:

Om problemet är att Skapat-datum blir fel, men inte Ändrad-datum så är det väl vara att titta på det datum som är relevant?

Exakt så!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Mathias G:

Det innebär ju alltså att alla filer som man gör backup på till extern enhet får nytt datum för skapad mapp eller fil?

Ja, så blir det, om det görs med t ex Utforskaren. Och då pratar vi om tidsstämpeln "Skapad". Används något backupprogram så kan ju det hantera tiderna på annat sätt.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag noterar (bara) att i filhanteraren Caja, i Ubuntu MATE, visas Ändringsdatum som förval.

Där kan man inte ens välja in "Skapat".

 

image.png.40ece5ea014c6786097365d43e62d824.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, skrev Mikael63:

Jag noterar (bara) att i filhanteraren Caja, i Ubuntu MATE, visas Ändringsdatum som förval.

Där kan man inte ens välja in "Skapat".

 

image.png.40ece5ea014c6786097365d43e62d824.png

Det är väl så att man ser informationen om när filen eller mappen är skapad när man väljer egenskaper på själva mappen eller filen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev BlondBimbo:

Det är EXAKT detta jag råkar ut för, och har ALLTID råkat ut för och som jag just idag försöker få en lösning på.  ?

Öppnar jag mappen Dokument, eller någon underliggande mapp, så är det "Senast ändrad" som visas ("Ändrad" i Egenskaperna för filerna), i Utforskaren och visat som "Detaljerad list". För mappen Bilder visas kolumnen Datum, men det är också där som tidsstämpeln "Ändrad" avses. Vill man se datum för när foton togs är det nog metadata från bilderna som får användas (som väl de flesta (alla?) kameror, och mobiler med kameror, tar med i dag).


Att få med när en fil faktiskt är skapad, ursprungligen, tror jag inte är så lätt. Säg att man ska fortsätta bearbeta ett dokument som någon annan påbörjat (skapat). De sparar på och skickar ett USB-minne, eller mejlar eller laddar upp i "molnet". Då måste alla inblandade enheter och funktioner hantera en gemensam standard för hur det ska gå till. Finns inte det så är det ju heller ingen större vits med att jag får med datum för "Skapad" när jag "flyttar" filer från en gammal dator till en nyinköpt. Filen kanske inte ursprungligen skapades i den gamla datorn.


För Word-, Excel- och pdf-filer, m m, är det väl inte så intressant när filen ursprungligen skapades, men bra att kunna se när de senast ändrades. För bilder är det intressant och för det kan datum och klockslag i metadatat (Exif-data) användas. Det följer med i bildfilerna oavsett hur de kopieras och skickas/mejlas.


De tre tidsattributen (Skapad, Ändrad och Använd) sparas i filsystemet NTFS (tråden sparad under Operativsystem och Windows 10). När det gäller "Ändrad" så har jag för mig att det är programmen som hanterar filerna som uppdaterar den tiden, inte själva Windows. Så använder man ett program som inte fixar det så blir det ingen ny tid för "Ändrad".


I t ex Microsoft Teams skiljer man inte på dessa tider, så när en fil laddas upp så anges tiden för uppladdningen och man förlorar tiden för "senast ändrad". Det är något som jag stör mig på, och jag är långt ifrån ensam om det. Det finns många kommentarer om det på nätet.


I NTFS kan alltså tre olika tidsstämplar hanteras, om det sen är Word, Excel, något backupprogram, Total Commander, Robocopy, m m, eller själva Windows som uppdaterar dem är en annan sak.


Jag upprepar det Mikael63 skrev: Om problemet är att Skapat-datum blir fel, men inte Ändrad-datum så är det väl vara att titta på det datum som är relevant? Nog det mest kloka som hittills skrivits i den här tråden.


Vill man av någon anledning själv ändra tiderna kan t ex SKTimeStamp användas. Har ingen egen erfarenhet av programmet/funktionen, hittade det vid sökning på nätet.
https://www.softpedia.com/get/Tweak/System-Tweak/SKTimeStamp.shtml

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, skrev ChristerE:

Jag upprepar det Mikael63 skrev: Om problemet är att Skapat-datum blir fel, men inte Ändrad-datum så är det väl vara att titta på det datum som är relevant? Nog det mest kloka som hittills skrivits i den här tråden.

Förutom Mikael63s tips så är förstås Clusters och Cecilias förslag om att lägga till någon/några kolumner med relevant information något som förhoppningsvis löser BlondBimbos önskemål. (Att ändra funktionen för "Skapad" lär inte vara görlig.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, skrev BlondBimbo:

Det som visas i Utforskaren.

 

8 timmar sedan, skrev BlondBimbo:

Så här ser originalbilderna ut i Utforskaren.

 

utforskaren-bilder-30jan2021.png

Kolumnen "Datum", i bilden, ser ut att vara tiden för "senast ändrad" och den ändras väl inte när du kopierar filerna. Visa Egenskaper för någon av filerna så bör tiden motsvara det som där kallas "Ändrad".


Lägger man till en kolumn för "Senast ändrad" (som finns när man öppnat "Mer...") så blir det samma tid som i kolumnen "Datum", i alla fall i mina bildmappar. (Förstår inte var tiden i "Datum" tas från om det inte är samma som "Ändrad"/"Senast ändrad".)


Vad är det för information du kollar, när du för de kopierade filerna skriver att de får "dagens datum"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...