Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

systemavbildning


T.A
 Share

Go to solution Solved by Hakinger,

Rekommendera Poster

Hej!

Vad tycker forumet om Systemavbildning i W10 VS Macrium Reflect?

Har läst att MS är på väg att fasa ut det. Har använt Macrium Reflect med både bra och dåligt resultat ?

Första gången vid uppgradering till större SSD med W7 Fungerade klockrent. Men i W10 senaste gången fick jag väldiga problem. Skapades massa partitioner,

fick köra en massa dos kommandon för att rensa ut puh. Så nu tvekar jag att ha det som backup.

Så min grundfråga är om man använder antingen Systemavbildning eller Macrium Reflect Ska man då rensa alla partitioner då innan man återställer?

 

Kanske finns ännu bättre program som är både smidigare och bättre?

 

/Thomas 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution

Jag har använt Macrium Reflect i 9år nu och har bara gott att säga om den. Har aldrig misslyckats med några backupper, och då har jag gjort många återställningar genom åren. Särskilt under åren då jag betatestade mycket.
När man återställer en backup behöver man inte göra någonting annat än just återställa. Macrium sköter allt. Om du nu inte ändrat partitionerna utan att ha tagit en backup, då kan jag tänka mig att det kan bli problem (fast jag vet inte, har aldrig gjort så)
Nu var det ett tag sen jag klonade till en ny hårddisk så jag kommer inte ihåg på rak arm exakt hur man gör (sitter på Linux) men vill minnas att det är ganska självförklarande i menyerna. Jag vill minnas att enda restriktionen var att hårddisken inte fick vara mindre än den gamla (ganska självklart när man tänker efter :) ) Till större är inga problem.

Om windows systemåterställning kan jag inte yttra mig då jag aldrig använt det.

Redigerad av Hakinger
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte exakt vad som hände senast men första gången med W7 var helt suveränt. Skapade imagefilen, satte i ny SSD:n återställde med MR. Sen startade jag med den nya disken och allt såg ut som när jag stängde ner. Helt perfekt. Det enda jag behövde göra var att utöka partitionen så jag fick med allt på den nya disken. Så jag gillar den skarpt med.

Stämmer det att Microsoft ska sluta med systemavbildning? Det som jag tyckte va dumt med den va att den va svår att kontrollera/verifiera eller så missade jag nåt ?

 

Får nog installera MR igen för det är ju så skönt att slippa göra alla 1000 inställningar igen.

Det är ju bättre att ha en backup, funkar det som det ska är det ju perfekt annars får man ju bita i det sura äpplet och installera om Windows.

 

Jag leker också med Linux (Mint) på en gammal beg laptop man kanske ska köra på  det fullt ut ?

Funkar det i alla läge med Linux Hakinger?  Sonen säger att det är mest vid spel som det kan va krångel med drivrutiner etc. Fast spelar på datorn gör jag inte ?

/Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, skrev T.A:

Funkar det i alla läge med Linux

Egna erfarenheter, för just Mint, samt från det Svenska Mint-forumet är att om grafik-chipet är från SiS så är det inte säkert att grafiken blir som önskad och inget att göra något åt.

 

En del trådlösa nätverkskort kan trilskas.

Det kan vara så att Realtek 1224 (påhittat nr) inte fungerar alls medan Realtek 1214 och 1234 (påhittade nummer) fungerar rakt av. Alltså ändå samma fabrikat osv.

 

Oftast installeras skrivare automatiskt i bakgrunden, de installeras t.o.m. på den Live-USB man startar upp med.

Riktigt gamla skrivare kan det bli bekymmer med.

 

Backup (typ återställningspunkt) görs med programmet Timeshift.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Clone= Du skapar en exakt kopia av källdisken, ingen komprimering. Innehållet i måldisken blir identiskt som källdisken.

E.x. en exakt kopia av C-disken till D-disken.

 

Image=Du skapar en stor, ofta komprimerad image/fil av din enhet. Lämpligt om du vill spara dessa filer för framtida bruk om du skulle behöva återställa din dator till tidpunkten för när du gjorde imagen. OBS! Filen funkar bara tillsammans med programmet du tillverkade den med, i det här fallet Macrium Reflect.

 

Jag gör oftast en image av operativsystemet för e.v. framtida bruk.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar. det va väl ungefär som jag gissade men va lite lat för att djupdyka?

Som jag sa innan så har den fungerat perfekt oftast men senast så blev det strul, fick en massa konstiga partitioner.

Jag har 2 diskar. Vilket är bäst då? Att välja Windows image eller köra en image för resp disk?

När man kollar i Windows så är ju både c och d systemdiskar?

 

Har fått ett tips för länge sen att man ska bara ha en disk ansluten när man installerar  W, och sen ansluta den andra, annars lägger W lite "skräp" på den extra också. Det strular med W10 image men kanske inte med Macrium Reflect?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra!

Har nog sett det tipset flimra förbi någonstans innan ? Var nog så att när jag la tillbaka imagen, som hade flera partitioner, så hamnade den väl på en av part på målet, så skapades det fler. Sen blev det bara ännu fler, puh. Fick rensa allt. Men ska köra ditt tips nästa gång.

 

Men det finns ju ett val om Windows image, letar den upp alla partitioner som behövs för W recovery?

På båda mina diskar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

54 minuter sedan, skrev T.A:

Men det finns ju ett val om Windows image, letar den upp alla partitioner som behövs för W recovery?

På båda mina diskar?

Menar du i windows eget recovery-program? Det har jag aldrig använt så det kan jag inte svara på.

Edit: Ser nu att det finns ett val : Backup Windows i Macrium Reflect. Det är väl för att man ska få med de rätta partitionerna när man ska göra en image på Windows (hela operativsystemet).

Kan vara bra om man har flera partitioner med annat än windows på samma disk som man har windows.

Redigerad av Turbopump.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju dumt att W tolkar båda mina diskar som systemdiskar det innebär ju att när man vill säkerhetskopiera w systemet så vill den ha med D disken i mitt fall.? Första gången jag drabbades av det hade jag ju C till Windows och D använde jag till program, bilder och musik, vilket gjorde att när jag ville skapa systemavbildning (Windows egna) så blev den ju hur stor som helst.

 

Testade nu med MR att välja BU Win, och då vill den också ha med D disken. Både C och D verkar vara systemdiskar.?

Med min lilla kompakta Intel NUC  är det ju inte lätt att koppla ifrån D disken och installera W rent o snyggt enbart på C.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

59 minuter sedan, skrev T.A:

Testade nu med MR att välja BU Win, och då vill den också ha med D disken. Både C och D verkar vara systemdiskar.?

Med min lilla kompakta Intel NUC  är det ju inte lätt att koppla ifrån D disken och installera W rent o snyggt enbart på C.

Låter som du clonat C-disken till D-disken och då har du ju windows på båda diskarna. Vad hände med dina program, bilder och musik som du hade på D-disken innan, försvann de? 

Har du möjlighet att koppla in en extern hårddisk till NUC:en så skulle du kunna välja att placera backupen på den istället för på D-disken. Gissar att du kan skippa det windows som du clonat till D-disken och istället använda den som tidigare.

Om du i Macrium Reflect har skapat ett rescue media (startbar USB) och startar upp datorn på den så kommer du åt en funktion där du kan fixa e.v bootproblem i Windows 10 genom att välja vilken windowsversion som ska starta (om du har flera).

Fix Windows boot issues with Macrium Reflect – Win10.Guru

Redigerad av Turbopump.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inget problem just nu. Ursprunget är nog att jag en gång på W7 kanske gjorde misstaget att ha 2 diskar anslutna när jag inst. W7. Senare fick jag höra att det är bättre att bara ha en disk inkopplad vid inst. så är det ingen risk att W installerar nåt på båda diskarna.

När jag ville köra en image togs då båda diskarna med så därför funkade det ju inte att spara en image på D disken. Och samma verkar det va nu fast jag har ju usb diskar så där är det ju inget problem att lagra imagefilen.

Men har man mycket annat på andra disken (D) så blir ju imagefilen väldigt stor mot om man bara kan ta med windows. Men man undrar varför Windows vid installation vill lägga lite på D så det också blir en systemdisk det ville jag ju inte ?

 

Men i framtiden ska jag göra som du rensa måldisken innan jag lägger till baka BU filen.

MR är ju suveränt i grunden. Som jag sagt innan, första gången funkade det perfekt,när jag bytte till större flashdisk.

Tog en image stängde av anslöt den nya disken, la tillbaka och datorn var exakt som innan jag  stängde av.  I stället för att installera i timmar. Det enda jag behövde göra var att utöka partitionen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, skrev T.A:

Har inget problem just nu. Ursprunget är nog att jag en gång på W7 kanske gjorde misstaget att ha 2 diskar anslutna när jag inst. W7. Senare fick jag höra att det är bättre att bara ha en disk inkopplad vid inst. så är det ingen risk att W installerar nåt på båda diskarna.

När jag ville köra en image togs då båda diskarna med så därför funkade det ju inte att spara en image på D disken. Och samma verkar det va nu fast jag har ju usb diskar så där är det ju inget problem att lagra imagefilen.

Men har man mycket annat på andra disken (D) så blir ju imagefilen väldigt stor mot om man bara kan ta med windows. Men man undrar varför Windows vid installation vill lägga lite på D så det också blir en systemdisk det ville jag ju inte ?

 

Men i framtiden ska jag göra som du rensa måldisken innan jag lägger till baka BU filen.

MR är ju suveränt i grunden. Som jag sagt innan, första gången funkade det perfekt,när jag bytte till större flashdisk.

Tog en image stängde av anslöt den nya disken, la tillbaka och datorn var exakt som innan jag  stängde av.  I stället för att installera i timmar. Det enda jag behövde göra var att utöka partitionen.

Anledningen till att Windows tar med din D-Disken vid en Systemavbildning är förmodligen för att den ingår i systemet. Du har ju installerat en del program, samt flyttat diverse systemmappar som Dokument, bilder etc.

Jag tycker Windows Systemavbildningsprogram fungerar ganska bra, men då tillsammans med dess Filhistorik, även om det blir ganska stora mängder data.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis, den klassas av Windows som systemdisk men har man installerat på C så tycker jag inte att W borde lägga nåt på D så att den därför blir en systemdisk? Så därför är kanske tipset om att bara ha C ansluten när man installerar W bättre, men med min kompakta NUC är det omöjligt eller i alla fall svårt att koppla bort D och göra en windows installation med bara C.

Min grundtanke är ju att ha W på C och alla programinstallationer och filer på D men om D då tas med blir ju imagefilen alltid stor och ta lång tid. Bilder och musik kan man ju ha separat BU på.

 

Nog om detta för närvarande inget stort problem ?

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev T.A:

Min grundtanke är ju att ha W på C och alla programinstallationer och filer på D men om D då tas med blir ju imagefilen alltid stor och ta lång tid.

Windows har förmodligen skapat en partition med startfiler på D. Det här går att åtgärda. Det går att kopiera filerna till C och på sätt inte vara beroende av D för att kunna starta datorn. Det går att göra med EasyBCD eller med Kommandotolken.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha! Det lät intressant du får gärna utveckla det.

Skulle det innebära att Windows bara ser C som systemdisk, och därmed inte tar med D vid en image backup? Antingen med Windows systemavbildning eller Makrium Reflekt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, skrev T.A:

Aha! Det lät intressant du får gärna utveckla det.

Kan du först lägga upp en bild på hur det ser ut i Diskhantering? Vilka partitioner som finns på C och D.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, det är EFI-partitionen som gör att D tas med. Den behövs för att Windows ska starta.

Ladda ner EasyBCD. Den är gratis för privat bruk men du behöver registrera dig för att ladda ner programmet.

Har du Win 10 pro fungerar inte gratis versionen.

 

Öppna EasyBCD och klicka på BCD Backup/Repair. Välj "Change boot drive" och "Perform Action". Se till att C är valt och OK. Programmet kopierar systemfilerna till C.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ju alltid prova med gratisversionen. Jag har läst att det inte fungerar men kan själv inte testa då jag inte har Win pro. Jag har använt EasyBCD i flera år utan problem.

 

Anledningen till ditt problem är att C är disk 1 och D är disk 0. Det beror på hur diskarna är anslutna till moderkortet. EFI-system hamnar alltid på disk 0. Du borde byta på sladdarna. Att byta kommer inte att lösa ditt problem men jag föreslår ändå att du byter.

 

Vad du kan prova är att koppla ur D. Då kommer inte Win att starta och troligtvis vilja reparera. Har du en DVD eller USB med Win kan du då få EFI-partitionen på C. Skapa en återställningsenhet

 

Du kan också öppna Windows Powershell som Administratör och skriva:

 

"bcdboot c:windows/s c:" Utan citationstecken. Var tvungen att lägga till " annars blir "c:" en smiley. 

 

Detta kopierar EFI till C. Startar då datorn med bara C inkopplad, kan du ta bort EFI-partitionen på D.

Redigerad av vertpre
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag nog löst mitt "problem" som egentligen inte var något större problem.

Men jag testade Macrium Reflect med funktionen Bacup Windows. Då togs visserligen D disken med , men bara EFI och återställningspartitionen.

Sen fyllde jag på D med bilder och musik etc, och testade igen. Då blev inte imagefilen större, vilket ju var precis vad jag ville.

 

Den partitionen som kallas Ny volym (D) på min dump tidigare, tas alltså inte med, och det är ju där bilder, musik och övriga filer hamnar.

 

Tack för tipsen alla inblandade och hoppas att nån har nytta av mitt testresultat?

 

Har visserligen inte testat fullt ut att lägga tillbaks imagefilen men nu har jag den i alla fall.

 

 

 

 

  • Gilla 1
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, men jag vill bara påpeka en sak. Skulle D sluta fungera eller om du byter ut den kan du inte starta datorn eftersom då saknas EFI-partitionen. Jag hoppas att du har gjort en Recovery CD i Macrium Reflect så du kan komma in i programmet och lägga tillbaka din backup.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...