Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Router som hub


Börje Åhgren
 Share

Go to solution Solved by polken,

Rekommendera Poster

Börje Åhgren

Hej!

Jag har fått ett nytt bredband med ny router som placerades bredvid tv-n. Men mina datorer står i annat rum, och dessa saknar möjlighet att ta emot trådlösa signaler. Måste jag dra en ny kabel genom väggen för varje  dator, eller kan jag skaffa en någon form av hub för nätförbindelsen. Bäst vore ju att kunna använda gamla routern.  Tacksam för alla idéer.

Börje Åhgren

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan använda den gamla routern om du först konfigurerar om den.

Då behöver du dra in en(1) kabel från nya routern till den gamla.

 

Det går ju att testa signalstyrkan, i det andra rummet, m.h.a. en mobiltelefon.

Det kan vara enklare att skaffa trådlösa nätverkskort till de datorer som saknar det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Börje Åhgren

Tack för snabbt svar, 

Konfigurera om gamla routern, hur görs det? kan jag hitta instruktioner om jag får tag i manualen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution

Köp en switch och fördela portar till dina datorer med den. Kostar ett par hundra och kräver ingen kunskap om konfiguration. Bara att koppla in, fungerar som en grenkontakt. 

Kan du inte placera den nya routern där den gamla stod eller är det ny anslutning till bredbandet som placerats vid tv'n?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här finns det dokumentation: https://eu.dlink.com/se/sv/products/dir-809-wireless-ac750-dual-band-router#support

Men du måste kolla på etiketterna om du har Revision A eller B1 för att få fram rätt manual.

 

Jag noterar att den routern inte har anslutningar som klarar mer än 100 Mbit/s. Om du nu har högre internethastighet så kan det vara lite tråkigt med en router som begränsar hastigheten.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, skrev Börje Åhgren:

Tack för snabbt svar, 

Konfigurera om gamla routern, hur görs det? kan jag hitta instruktioner om jag får tag i manualen?

Lite förenklat kan man säga att du först behöver surfa in på den nya routerns webbgränssnitt.

Där, under "LAN" eller liknande, kolla efter DHCP och DHCP Range, eller DHCP start stop och notera det eller ta en skärmdump och posta här. Återkom med det resultatet så tar vi det vidare därifrån.

 

Att skaffa en switch i stället är ju enklare men kostar en slant.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Börje Åhgren

Cecilia, Mikael och Polken!

Tack för bra information. Det nya bredbandet är på 250/250 så det verkar enklast och bäst att skaffa en switch,  kostar 300 - 400 kr. Även om jag inte gillar att köpa nytt och få gamla prylar över, men det ju är det som är livet i elektronikbranschen.

 

Börje

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske skulle du filtrerat på fri frakt och finns i lager också. Frakten äter gärna upp prisskillnaden. 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Börje Åhgren

Nu har jag beställt en switch från Netonnet för 239 kr. Får hämta den i morgon i en Instabox, toppen!

Tack för all hjälp.

Börje

 

Redigerad av Börje Åhgren
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu hade raouter  över . Som kunde använda Swich.  

Om den hade flera lan port  ! 

 

Kunskap är a och o 

Kunskap bok , hem sidan kjell Company 

Använder jag som grund 

 

Lycka till med ny Swich 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Börje Åhgren

Det visar sig att löften inte alltid stämmer med verkligheten. Inte kom den på en dag som de lovade. Den blev inte ens packad dagen efter och än har jag inte sett den.

  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...