Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Anslutningen är inte privat


kisseninan
 Share

Rekommendera Poster

Jag har en relativt ny (köpt september 2020) dator, Lenovo Ideapad S540 som har funkat ganska bra under tiden jag haft den. Däremot har jag stött på problem de senaste veckorna. Bör nämna att jag är extremt oteknisk, kan i princip ingenting om datorer så är tacksam om någon vill förklara så jag kan förstå?

Jag använder datorn endast till mina studier, men problemet är nu att jag plötsligt inte kan komma in på skolans lärplattform (canvas). Det kommer upp ett meddelande: Anslutningen är inte privat, NET::ERR_CERT_COMMON_NAME_INVALID  detta hände först endast på mitt ena wifi (routern skickar ut 2 st wifi) men jag kom in när jag bytte till det andra, men nu funkar det inte på något av mina wifi. På skolans internet funkar det däremot, och häromdan funkade det ett tag på mitt egna internet också.

 

Jag vet inte hur jag ska lösa detta, har provat att använda Microsoft edge men får samma meddelande där. När jag provat på mobilen har det däremot funkat utan problem. Hoppas någon här kan förklara vad jag ska göra, eftersom jag måste komma åt sidan för mina studier!

 

Kan tillägga att jag även provat i inkognitoläge men det funkar inte där heller.

Redigerad av kisseninan
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har sett den sidan men förstår inte alla steg. Har gjort fram till steg 7, men inte funkat, och nu har jag fastnat för jag förstår inte hur jag ska rensa SSL-tillståndet (vet inte vad det innebär) för jag hittar inte vart man gör det (även om jag gör som det står, hittar inte någonstans knappen: "rensa SSL-tillstånd"), inte heller hur man ändrar DNS-servrar (vet inte heller vad det är) för inte heller här hittar jag vart inställningar för nätverksanslutningsegenskaper och  "hämta DNS-serveradress automatiskt" är.

 

Jag är alltså för okunnig för att förstå hur jag hittar dessa inställningar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I detta avseende att förstå så är vi då två, men jag hittade detta när jag googlade

7. Prova att rensa SSL-tillståndet på din dator
  1. Klicka på ikonen Google Chrome-inställningar (Inställningar) och klicka sedan på Inställningar.
  2. Klicka på Visa avancerade inställningar.
  3. Under Nätverk klickar du på Ändra proxyinställningar. ...
  4. Klicka på fliken Innehåll.
  5. Klicka på ”Rensa SSL-tillstånd” och klicka sedan på OK.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, det är detta jag också hittade, men när jag går in på inställningar i google chrome och avancerade inställningar finns ingen flik för Nätverk, däremot hittar jag Öppna datorns proxyinställningar. När jag klickar så öppnas datorns inställningar, men där kan jag endast välja att sätta på/av "Automatisk identifiering av inställningar" (är På), "Använd konfigurationsskript" (är Av) där man kan skriva in skriptadress. Sedan finns också Manuell proxykonfiguration där "Använd en proxyserver" är av. Sedan finns ingenting mer på den sidan, dvs finns ingenting om att rensa SSL-tillstånd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

48 minuter sedan, skrev kisseninan:

. När jag klickar så öppnas datorns inställningar, men där kan jag endast välja att sätta på/av "Automatisk identifiering av inställningar" (är På), "Använd konfigurationsskript" (är Av) där man kan skriva in skriptadress. Sedan finns också Manuell proxykonfiguration där "Använd en proxyserver" är av.

Kan du ta en skärmbild på hur det ser ut?

Så kan andra jämföra med hur det ser ut i deras datorer för det kan ju fungera lite olika beroende på vilken version av Windows 10 man har.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Microsoft eller Google verkar ha ändrat vart man kommer när man klickar där i Chrome. Anvisningen är gjord för att man ska komma till Internetalternativ i Kontrollpanelen. Om du söker på Internetalternativ i datorn bör du kunna hitta det programmet och i det väljer du fliken Innehåll så ser du Rensa SSL-tillstånd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack! Nu hittade jag det och har rensat SSL-tillstånd, men problemet kvarstår. Några mer tips på hur jag löser detta, nu funkar det inte heller på mobilen när jag är uppkopplad till mitt wifi, så är kanske något fel där?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pröva med att starta om routern.

Har du några tips kvar i listan som Pelle Penna länkade till?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har lite kvar på listan att testa, men jag hittar fortfarande inte vart man ändrar DNS-servrar, hittar inga nätverksanslutningsegenskaper och hittar inte någonstans där man kan välja "hämta DNS-serveradress automatiskt".

 

Jag provade kolla certifikatet på webbplatsen, när jag klickar på "visa information om webbplatsen" (vid adressfältet där normalt är ett hänglås men för mig står det "inte säker") står det "Certifikat (ogiltigt)" men när man klickar där så kommer information upp och då står det att certifikatet är giltigt (både datum och certifikatstatus). Dessutom får jag ju inte upp felkoden som det står ska stå när certifikatet är ogiltigt.

 

Jag har också kollat "subject alternative domain" men förstod inte utifrån listan vad jag ska göra med informationen?

 

Jag har kollat om certifikatet är SHA-1 (vet dock inte vad det innebär....) och då hittade jag där det stod typ hash-algoritm sha256.

 

De övriga punkterna i listan har jag också kontrollerat (dock ej SSL-servertest då jag inte förstod hur man gjorde, och inte heller Inaktivera Chromes kontroll av SSL-certifikat). Någon som kan säga mig vad informationen jag hittat innebär, kan det vara något som är orsaken till mina problem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, skrev kisseninan:

Jag provade kolla certifikatet på webbplatsen, när jag klickar på "visa information om webbplatsen" (vid adressfältet där normalt är ett hänglås men för mig står det "inte säker") står det "Certifikat (ogiltigt)" men när man klickar där så kommer information upp och då står det att certifikatet är giltigt (både datum och certifikatstatus).

Lite bilder är nog bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Provade starta om routern och nu fungerar det! Får se om det fortsätter fungera, startade om den tidigare i veckan också och då funkade det ett tag men sedan blev det samma problem igen. Någon aning om vad problemet kan bero på?

 

Nu hoppas jag att det fortsätter fungera så jag slipper mer strul!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev kisseninan:

Har lite kvar på listan att testa, men jag hittar fortfarande inte vart man ändrar DNS-servrar, hittar inga nätverksanslutningsegenskaper och hittar inte någonstans där man kan välja "hämta DNS-serveradress automatiskt".

Högerklicka på din internetanslutning i aktivitetsfältet

Öppna nätverks- och internetinställningar

Nätverks- och delningscenter

Klicka på din anslutning under "internet"

 

Klicka på egenskaper till vänster i nedre raden. (Vänster bild).

Markera: Internet Protocol Version 4 (TCP/IPv4) Klicka på egenskaper. (Bilden i mitten)

Högra bilden visar rutan där ändringar görs för DNS servrar.

 

 

1271767800_DNSserver.thumb.png.3b09c6f40fd23ecbea77b71fff340842.png

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...