Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Skarpare text i KDE i annan distro


Hakinger
 Share

Rekommendera Poster

Jag kör debianbaserade MX-Linux och dess KDE-version i vanliga fall men håller på och testar ubuntubaserade Pop!OS. I den senare har jag installerat KDE skrivbordsmiljö istället för gnome som distron kommer med.

Jag upplever att texterna är skarpare i Pop!OS, särskilt märks det i Firefox. Därtill är texten lite mindre än i MX. Finns det någon logisk förklaring eller är det psykologiskt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan visst vara skillnader. Mint har försökt att förbättra detta i ett par omgångar men jag hittar inte igen i vilken blog det stod.

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 minuter sedan, skrev Thirteen:

Dedoimedo är en distrotestare med lite känsligare ögon som brukar kommentera kontrasten på text bland annat. My eyes!  Pop is very colorful - pastels, happy, yay! Except - the contrast is terrible.

Intressant läsning. Håller med om att det är lite konstigt att använda ljusgrå text på ljus yta :) Måste nu erkänna att jag inte ens kollade runt särskilt mycket på gnome, vilken är den han recenserar, utan gick direkt till att installera KDE skivbordsmiljö efter installationen, och i den är texten kristallklar tycker jag.


Jag har i flera år använt Gunnars gula terminalglasögon när jag sitter framför datorn för att jag tycker att de ger en lite skarpare text. Men i den här installationen känns det inte som att de behövs faktiskt, så jag är lite nyfiken på vad/om de gör någonting annorlunda i denna distro...
Jag har senaste åren mest kört debian-baserade distron (även KDE men har inte tidigare noterat någon skillnad), och det var länge sen jag körde nån ubuntu-baserad, så kanske det är skillnaden?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du provat att justera gamma värdet och se om det gör någon skillnad?

Systeminställningar --> Bildskärm --> Gamma

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, skrev Mikael63:

Jag hittar inte igen i vilken blog det stod.

Hittat lite, bara som ren info

Kontrast 

https://blog.linuxmint.com/?p=3649

 

Färger

https://blog.linuxmint.com/?p=3890

 

När jag körde Raspberry Pi OS (Debian Buster) på min Raspberry så tyckte jag att den såg väl tråkig ut. Eftersom dess uppgift var att agera NAS, vid behov, så la jag inget krut på detta.

När jag så började använda den mer som Desktop och bytte till Ubuntu MATE och ändrade lite i tema så tycker jag att den är "snygg", jämförelsevis.

 

7 timmar sedan, skrev Hakinger:

eller är det psykologiskt

Ja, delvis i mitt fall skulle jag tro. Om det i övrigt ser "trevligt" ut kanske man inte noterar att ex. en text egentligen ser exakt likadan ut i olika miljöer.

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...