Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ljudproblem på stationär PC Windows 10 uppdatering


larrylgboy
 Share

Go to solution Solved by vertpre,

Rekommendera Poster

Hej. Jag har inget ljud på min PC efter återställning av PC. Jag har försökt med uppdateringar av drivers mm. Om jag minns rätt så skall det finnas ett antal Realtek enheter intallerat på Winddows. Jag hittar bara 2 ljudenheter,  Nvidia High Definition Audio och Nvidia High Definition Devise (Wave extensible) (WDM) i kontrollpanelen och 1 som heter IDT High Definition Audio CODEC med en liten gul varningstriangel, inget från Realtek. Ska inte båda finnas där? Om så hur laddar jag ner Realtek och vilka av de olika enheter från Realtek som ska laddas ner. Kan någon hjälpa mig med det.

Om Realtek inte har något med ljudproblemet så hjälp mig ändå, please

Skicka gärna länkar på vad jag behöver. Är dålig på datorer. Är i riskgruppen (Covid-19 ( 71 år)) Behöver PC-n med ljud.

Mailadress: Borttagen, onödigt att skylta med den, kan orsaka spam. Länkar postas med fördel direkt här i forumet. /Mikael63

 

Tack på förhand

//Lasse

Stockholm

 

Redigerad av Mikael63
e-postadress borttagen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du kollat högtalarikonen nere vid klockan, högerklicka på den och välj

volymkontrollen, kolla så att inget är rödmarkerat, klicka i så fall på

markeringen för kolla om du kan få igång det igen. Om inte inte det hjälper

öppna istället Öppna Ljudinställningar på samma ställe och kolla att rätt

utdataenhet (högtalare) är inkopplad

 

HANS

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Eftersom du skriver att du haft en del Realtekljudenheter bör det vara Realteks ljuddrivrutiner du behöver. Du hämtar dem här:

 

https://www.realtek.com/en/component/zoo/category/pc-audio-codecs-high-definition-audio-codecs-software

 

Du skrollar ner till filen som heter:

 

Vista, Windows7, Windows8, Windows8.1, Windows10 Driver (32/64bits) Driver only (ExeCutable file).

 

Den filen innehåller drivrutiner för merparten av Realteks ljudkort. Dessutom innehåller den drivrutiner för både 32-bitars som 64-bitars Windows, vilket innebär att du inte behöver bekymra dig om att ta reda på vad du har.

 

Slutligen, den är körbar direkt. 
 

Hämta filen och kör den. När installationen är klar ombeds du att starta om datorn, vilket du gör. Därefter är det bara att köra.

  • Gilla 1
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution

Skulle det vara så att du inte har Realtek Audio, gör du följande.

 

Högerklicka på IDT High Def och välj uppdatera. Sedan Välj drivrutiner på min dator. Sedan Låt mig välja från en lista........

I nästa ruta borde du ha IDT High Definition... och även HIgh Definintion.... Välj High Definition och gå vidare och bekräfta även om du får en varning. Starta om datorn om du blir uppmanad.

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 timmar sedan, skrev vertpre:

Skulle det vara så att du inte har Realtek Audio, gör du följande.

 

Högerklicka på IDT High Def och välj uppdatera. Sedan Välj drivrutiner på min dator. Sedan Låt mig välja från en lista........

I nästa ruta borde du ha IDT High Definition... och även HIgh Definintion.... Välj High Definition och gå vidare och bekräfta även om du får en varning. Starta om datorn om du blir uppmanad.

Hej vertpre! Det fungerade med ditt fantastiska tips och råd. Jag är dig evigt tacksam!!!!!????️? Ha ett bra nytt år och hoppas du får covid-19 vaccinet snart. Det här betyder så mycket för mig. 

In english. The sound now working because your exellent advise. I`m for ever grateful to you!!! Look at the emojs above, for you of course. Have a very good new year and I hope that you will have the Covid-19 vaccin very soon. Thank you so very much this means so very much to me.!!!???️??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...