Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Matt datorskärm som inte speglar/reflekterar ljus - köpråd?


Ann-Cathrine
 Share

Rekommendera Poster

Jag är på jakt efter en ny datorskärm, minst 30 tum, som är matt, dvs inte har en glansig yta då jag inte vill att ljus reflekteras och speglas i skärmen. Dock verkar detta vara svårt att få tag på, de allra flesta skärmar har en glansig yta och jag kan inte använda en sådan skärm då jag inte vill behöva rulla ner persiennerna varje gång jag ska arbeta vid datorn dagtid.

 

Jag önskar nu köptips och tips på konkreta märken och modeller för skärmar med matt yta?

 

Tacksam för tips!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, skrev Ann-Cathrine:

Dock verkar detta vara svårt att få tag på,

Prisjakt listar betydligt fler med matt skärm än blank.

 

Jag är inte den som kan ge råd om skärmar men du kanske kan berätta vad den ska användas till? Eller: Ska det kunna spelas de allra värsta spelen på den eller är det enbart "kontorsjobb"?

 

Ska den kunna fungera som TV-skärm, ska den ha inbyggda högtalare?

Är det fördel med inbyggd webbkamera?

Är det, som jag tycker, viktigt att den går att justera till en låg position?

Vilka utgångar har du tillgängliga från datorn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kanske kan se över hur du möblerat också, om fönstret är direkt bakom dig när du sitter framför datorn så kanske en matt skärm inte hjälper då väldigt mycket ljus kommer komma in genom fönstret. Om fönstret är bredvid skärmen så kanske du kan vinkla skärmen en bit och så reflekteras det inte lika mycket.

 

Jag har en sån här samsung skärm, den är enligt prisjakt matt och jag har inte märkt något problem med reflektioner. Men å andra sidan så är fönster en bit bort med väldigt mycket träd precis utanför så det är ju inte enorma mängder ljus som kommer in den vägen.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...