Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Router


banji
 Share

Rekommendera Poster

Hej, jag har adsl och 2mbit nånting ( är inte så insatt i datorvärlden men gör så gott jag kan) och det blir bara segare, min fråga har det med routern att göra, alltså ju bättre router ju bättre uppkoppling... vi bor i ett timmerhus så sitter man och surfar längst bort så försvinner internet hela tiden, därav min fråga ang om routern, eller är det något annat som jag inte begriper mig på...(40 talist och okunnig)

Redigerad av banji
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De nedströmshastigheter (nedladdningshastigheter) som erbjuds via ADSL är upp till 24 Mbit/s.

 

Vanliga hastigheter för DSL

Beroende på hur långt du bor från en telestation, kan operatörerna leverera olika snabba hastigheter. Vanliga hastigheter som operatörerna erbjuder är:

  • 8 Mbit/s
  • 12 MBit/s
  • 24 Mbit/s
  • 30 Mbit/s
  • 40 Mbit/s
  • 60 Mbit/s

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det bör ju stå på fakturan vilken hastighet du betalar för.

 

Vad har du för router?

 

1 timme sedan, skrev banji:

sitter man och surfar längst bort så försvinner internet hela tiden

Är då datorn ansluten till routern med nätverkskabel eller trådlöst?

Hur långt är det då från routern till längst bort?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 Mbit/s är lite i dagens läge när webbsidorna är anpassade för att folk har högre hastighet och då spelar nog inte routern någon större roll när det går långsamt..

 

Om det trådlösa nätverket försvinner så är första steget att se om det blir bättre med en annan placering av routern, t ex närmare, högre upp och bättre fri sikt genom en dörröppning. Om det inte hjälper så kan man börja titta på andra lösningar som att dra nätverkskabel och då helst ända bort till datorn men om det inte går så går det kanske att dra den en bit på vägen och där placera en accesspunkt, och ett annat alternativ är att pröva om nätverk via elnätet kan fungera men då bör det helst finnas ett vägguttag nära routern och en nära datorn som båda är anslutna till samma fas i elnätet.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...