Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Byta batteri eller vara utan?


Mikael63
 Share

Go to solution Solved by Monshi,

Rekommendera Poster

Vi har sedan länge en enkel billig hårklippningsmaskin av i sammanhanget välkänt fabrikat.

Varje gång vi ska använda den är den naturligtvis oladdad.

Det har gått så långt att vi inte ens minns om den SKA gå att köra på batteridrift. Vi använder den alltid med "laddaren" ansluten.

På maskinen står 1,3 VDC

På "laddaren" står 1,3= 1500 mA

 

Maskinen innehåller ett NiMH batteri som faktiskt finns som reservdel - 1,2 V, 2000 mAh 

Det är ganska dyrt jämfört med andra passande batterier men jag börjar fundera på hur bra laddningen är för batteriet, om ett nytt batteri kommer att "laddas sönder"?

"Laddaren" ger ut 4,95 V helt obelastad

3,43 V när den laddar batteriet, som egentligen borde vara fulladdat nu men som knappt orkar dra runt motorn obelastad.

Över batteriet finns då 1,74 V

Över motorn, med "laddaren" ansluten får man 2,3 V. Då är motorn i sig obelastad dvs. inget skärhuvud monterat.

Motorn är enligt ebay "DC1.5V~3V "

Den enda "laddkrets" som finns är två parallella motstånd á 33 Ohm.

 

Inte direkt någon smart laddning alltså.

 

Normal användning kommer att vara, egentligen lika tidigare, att maskinen tas fram och skulle den vara laddad så används den för att sedan troligen inte hamna på laddning. Nästa gång är den så urladdad att nätdrift behövs. När man är klar lämnas den på nätdrift tills dess att någon kommer ihåg att plocka undan den då den ju borde vara färdigladdad. Efter några dagar alltså...

 

Just nu lutar det åt att skippa nytt batteri men synpunkter emottages!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution

Om den fungerar bra som den är nu, att köra med kabel i, behöver du väl inget nytt batteri egentligen.

 

Det är hur din användning av den ser ut som bestämmer.  är i samma sits med en trimmer med batteri. Det är helt slut och helt omöjligt att byta men så länge den startar på sladd behåller jag den.

Sedan funderar jag nästan på, när denna tar helt slut, om det finns någon att köpa utan batteri?

Visst bekvämt om man ska resa bort en tid, ladda och ta med.

 

 

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även om du byter batteri kommer ett nytt batteri också att ”ta slut” med tiden. Min erfarenhet är att batterier i hårklippare/trimmers lever kortare tid än gängse batteridrivna produkter. 
Men visst går det att få tar i trimmers/hårklippare som inte har laddbart batteri!

 

https://classic.prisjakt.nu/kategori.php?l=s459758858&o=produkt_pris_inkmoms#rparams=l=s459758860

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag satte ihop den igen. Lät batteriet vara kvar som en belastning för att inte få för hög spänning till motorn.

Jag ser att jag kan köpa en ny motsvarande modell av samma märke till lägre pris än vad ersättningsbatteriet skulle ha kostat. (men jag hade tänkt tagit ett annat)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...