Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bytt grafikkort, kan inte starta Linux


Hakinger
 Share

Go to solution Solved by Hakinger,

Rekommendera Poster

Jag kör debian-baserade MX-Linux. Jag har precis installerat mitt nya grafikkort (MSI Geforce RTX 3060 Ti)

Jag hade Noveau drivrutinen installerad.

När jag startar linux hamnar jag på detta felmeddelande och kommer inte vidare:

3.538437 Noveau 000:01:00.0: unknown chipset (b74000a1)
 

Är det så enkelt att noveau drivrutinen inte har stöd för detta nya kort och det inte är mycket man kan göra? Jag kan ju inte komma längre så att jag kan byta till Nvidias drivrutin. Antar att inte ens en ominstallation i så fall kan göra någon nytta eftersom det är noveau som laddas även då?

Redigerad av Hakinger
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan nog svara mig själv här - det är kört.

 

Provade med Mint live ISO på USB och fick samma fel där. Blir till att vänta med att köra Linux tills noveau-drivrutinen blir uppdaterad så att man kan starta upp nån Linux öht. Antar att jag skulle kunna stoppa in det gamla kortet och starta upp Linux och installera Nvidias drivrutin och sen stoppa in den nya, borde fungera i teorin i alla fall :)
Nån som vet hur länge det brukar ta innan nya chipsets införlivas med Noveau?

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution

Med lite hjälp från en utvecklare av MX-linux löste det sig.

Fick instruktioner att i GRUB2-menyn trycka på 'E' så fick man fram startscriptet och där skulle jag i en rad där det stod "no splash" lägga till "nomodeset" och fortsätta starten med Ctrl+x så kom jag till en prompt där jag angav användarnamn och lösenord och sen startade jag skrivbordet med "startx"

Då loggades jag in i låg upplösning, men kunde starta MX-linux paketinstallationsprogram (deras version av mjukvaruinstallerare, en omgjord variant av synaptic kan man säga)
Där valde jag i deras test repo att installera Nvidiadrivrutinen och allt är gott och väl igen :)

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, i princip. I MX finns dock inget "compability mode" att starta med, så jag fastnade där. Men bra tips oavsett :thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...