Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Batteri byte


adde34
 Share

Rekommendera Poster

Hej

Undrar om man kan se om batteriet är utbytt? Lämnade min dator på service där de bytt batteri men är lite tveksam. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En bärbar dators batteripack eller "CMOS-batteriet"?

Batteripacket bör väl ha något slags datum eller serienummer men CMOS-batteriet för 35 kr på Kjell kan bli svårare...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kollade batteriet på en gammal Toshiba.

Där finns:

Date Code: J8080

men jag har inte klurat ut vilket år det är, än.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

47 minuter sedan, skrev Mikael63:

Kollade batteriet på en gammal Toshiba.

Där finns:

Date Code: J8080

men jag har inte klurat ut vilket år det är, än.

Det är inte avtagbar på min dator

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, skrev adde34:

Hej

Undrar om man kan se om batteriet är utbytt? Lämnade min dator på service där de bytt batteri men är lite tveksam. 

 Vad gör dig tveksam? Blev det inte bättre efter bytet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, skrev polken:

 Vad gör dig tveksam? Blev det inte bättre efter bytet?

Nej, det blev det inte tyvärr

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Vad är det för datormodell?

 

HP-datorer har (iaf. på vissa) inbyggd testmöjlighet i Bios men du kan väl börja med att berätta mera dvs. datorn. Får du inte laddning alls eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

42 minuter sedan, skrev Pelle Penna:

1. Vad är det för datormodell?

 

HP-datorer har (iaf. på vissa) inbyggd testmöjlighet i Bios men du kan väl börja med att berätta mera dvs. datorn. Får du inte laddning alls eller?

Det är Huawei Matebook X Pro. Den laddar men kommer inte över 90% och laddar ur snabbt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Laddar den ur snabbare nu än när den var ny? Hur länge ska batteriet hålla och hur snabbt laddar det ur vid "normal" användning. Intensiv grafikanvändning som spel och videoredigering brukar inte vara "normal" användning enligt batteriuthållighetsspecifikationerna.
90% kan vara en inställing för att skydda batteriet. Kolla om det finns en inställning för detta.

När du lämnade den för reparation, var det du som påstod att det var fel på batteriet eller verkstaden? Om verkstaden, reklamera om det inte faller på mina inledande frågor.

Kontakta verkstaden och berätta om ditt problem. Kanske är det något annat som felar.

 

Redigerad av polken
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, skrev polken:

Laddar den ur snabbare nu än när den var ny? Hur länge ska batteriet hålla och hur snabbt laddar det ur vid "normal" användning. Intensiv grafikanvändning som spel och videoredigering brukar inte vara "normal" användning enligt batteriuthållighetsspecifikationerna.
90% kan vara en inställing för att skydda batteriet. Kolla om det finns en inställning för detta.

När du lämnade den för reparation, var det du som påstod att det var fel på batteriet eller verkstaden? Om verkstaden, reklamera om det inte faller på mina inledande frågor.

Kontakta verkstaden och berätta om ditt problem. Kanske är det något annat som felar.

 

Den laddar ur lika snabbt som innan jag lämnat in. När den var ny och jag hade på sparfunktionen så håll den i ca 15 timmar. Nu när jag fick tillbaks dator så står det 8 timmar men så fort jag börjar jobba med dator då sjunker det snabbt. Spelar inga spel eller använder avancerade krävande program. Det var jag som påpekade detta. Pratade först med Huawei som sa att jag ska be Elgiganten lämna in dator till en Huawei verkstad vilket de inte gjorde. Deras egen verkstad skrev att de har bytt ut batteriet men detta har de absolut inte gjort

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det du bör göra är att klaga/reklamera i butiken för att det fortfarande är likadant.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur gammal är datorn, inom någon garantitid?

Byttes det till nytt originalbatteri eller till ett ersättningsbatteri? Kan nog vara svårt att se det, men ska service-verkstaden genom butiken kunna berätta. ett ersättningsbatteri kostar ca 700-900:-

Originalkapacitet är 56 Wh, men ett ersättningsbatteri ger ca 57,4 Wh, kan det göra någon skillnad då tro?

 

Men som Cecilia säger, klaga på att batteribytet inte har hjälp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 minuter sedan, skrev Laso:

Hur gammal är datorn, inom någon garantitid?

Byttes det till nytt originalbatteri eller till ett ersättningsbatteri? Kan nog vara svårt att se det, men ska service-verkstaden genom butiken kunna berätta. ett ersättningsbatteri kostar ca 700-900:-

Originalkapacitet är 56 Wh, men ett ersättningsbatteri ger ca 57,4 Wh, kan det göra någon skillnad då tro?

 

Men som Cecilia säger, klaga på att batteribytet inte har hjälp.

Garanti är kvar tom sista mars i år. Hur de gör och vilket batteri de tar har jag ingen aning om. Har lämnat in den igen

IMG_20210106_091900.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...