Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Windows 10 - Wifi strul


Skandar
 Share

Rekommendera Poster

Hej!

Har en ASUS ROG (laptop) som har börjat spöka.. Lite bakgrundsfakta (om det kan vara till nån hjälp) kommer här;
Böt batteri på den då batteriet la av helt och hållet, så fort jag drog ut nätadapter kabeln så tvärdog den.. Datorn har fungerat bra fram till nyligen.. Nu är detta batteri också helt slut.. 
Vi har också flyttat till ny adress för ca 2 månader sen.. Valde Bahnhof som leverantör och fick deras router med i abonnemanget som är inkopplat till Fiber boxen som sitter på väggen.. 
Alla i hushållet och deras enheter (laptops, ipads och telefoner, samt en stationär dator med USB Wifi-dongle) har ett fungerande Wifi.. Men mitt krånglar HELA tiden.. I o m misstankar kring om det kanske är batteriet som har gjort att det har blivit så, så har jag själv gjort en massa Google sökningar.. Har provat med att gå in i energialternativ och har bokat av att den inte ska koppla bort nätverksanslutningen för att spara energi osv.. 

Jag har även provat att ipconfig /flushdns och alla dess kommando som kommer sedan.. Jag har provat göra automatiska felsökningar direkt på själva enheten när det har strulat men får alltid upp olika meddelanden, som att det ev kan vara fel på routern osv.. Men det som är konstigt är ju att det fungerar för alla andra i hushållet..

Nu vänder jag mig hit för att se om någon tekniknörd kan hjälpa mig att få fram något fel med hjälp av en logg eller nått annat.. Jag är lite teknisk men när det kommer till att gräva ner sig i loggar och felsöka på en mer hardcore nivå, ja då tar det stopp hehe! 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Routern du fått från Bahnhof, stöder den både 2,5GHz-bandet som 5GHz-bandet för trådlös uppkoppling?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

X-Men, ja det gör den.. Dock ser jag bara 1 alternativ i listan över trådlösa nätverk.. Har haft andra routrar där 2st namn (1 för 2.5 och 1 för 5) har visat sig.. 

Cecilia, Om jag startar upp datorn och anslutar till mitt trådlösa nätverk så ansluter den på nån sek till nätverket och internet fungerar utan problem.. Sen är det jätte olika hur länge jag kan få ha Internet igång.. Ibland någon minut, ibland längre.. Sen så måste jag manuellt ansluta till det trådlösa nätverket igen.. Ibland håller den sig ansluten på själva nätverket och signal styrkan är till max.. Ibland är det en jordglob som indikerar att man inte är ansluten till något nätverk.. Funkar för det mesta med att ansluta igen manuellt.. Ibland får man vänta lite och det har hänt att jag ibland måste starta om routern för att det ska hoppa igång igen.. 

Vet inte hur jag ska beskriva det bättre och jag känner att jag provat det mesta.. Det konstiga är ju att det fungerar på alla andra enheter förutom just min dator.. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur många enheter har du anslutna till router, via Wifi/kabel?

 

Har du möjlighet att ansluta din gamla router eller är du låst till den du nu har?

 

Dagens moderna routrar slår ihop 2.4 och 5 GHz näten på samma SSID så att det ser ut som ett nät, din dator ska switcha automatiskt mellan de två frekvenserna är tanken.

 

Kanske du kan testa logga in på routern och testa slå av 5 GHz nätet exempelvis, bara för att se om det stabiliserar nätet för dig.

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta har inte något med ditt problem att göra (tror jag) men jag nämner det ändå. Jag upplever att det har blivit lite problem med trådlösa enheter efter någon Winuppdatering. Ex. så har jag nu svårt att få kontakt med min chromecast från PC. Det har alltid fungerat. Nu får jag gå in i  inställningar och radera enheten och lägga tillbaka den. Då går det ett tag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har samma SSID på båda kanalerna föreslår jag att du ändrar dem så de bli unika. Det räcker t.ex. att du lägger till "5" på 5GHz-bandet så ser du också att det är just 5GHz-bandet.

 

Är det så att din dator stöder uppkoppling på 5GHz-bandet bör du se till att routern inte är inställd på att använda en kanal över kanal 44. Av egen erfarenhet är det problem med lite äldre utrustning (två år eller mer) att ansluta till 5GHz-bandet om kanalen är över 44. Kanal 40 har oftast varit gränsen för den utrustning jag anslutit till 5GHz-bandet. Över det så sker spontana uppkopplingar eller ingen alls.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, skrev Pelle Penna:

Detta har inte något med ditt problem att göra (tror jag) men jag nämner det ändå. Jag upplever att det har blivit lite problem med trådlösa enheter efter någon Winuppdatering. Ex. så har jag nu svårt att få kontakt med min chromecast från PC. Det har alltid fungerat. Nu får jag gå in i  inställningar och radera enheten och lägga tillbaka den. Då går det ett tag.

Ja det finns ju några andra trådar här där det tycks finnas en koppling till uppdatering av Windows.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Hej på er!

Fick tag på en duktig tekniker från Bahnhof och som X-Men och Monshi var inne på med de olika banden så gjorde hon nått med routern.. Hon avaktiverade något så att jag kunde se de båda banden så nu ser jag Bahnhof-5Ghz och bara Bahnhof i översikten av mina trådlösa nätverk.. Hon sa att det kommer stabilisera det bättre.. Och vips så nu funkar allt! *fingers crossed* Så ja.. X-Men/Monshi ni var inne på rätt spår! 

Tackar alla som var delaktiga i denna diskussion! 

Redigerad av Skandar
  • Tack 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...