Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Dator startar ej men fläktarna snurrar om man håller in ON knappen


bobhansson
 Share

Go to solution Solved by bobhansson,

Rekommendera Poster

Hejsan

 

Försökte starta datorn idag och den ville inte va med o leka. Försöker jag starta med ON knappen så händer ingenting. Håller jag däremot in knappen så startar iaf fläktarna, en på ovansidan och den på baksidan, de fristående fläktarna så att säga men så fort ja släpper knappen så slocknar de igen. Även om jag håller inne ett längre tag så verkar ingen information skickas ut till skärmen iaf.

 

Har inte varit med om nått liknande och de va svårt o goggla till sig den felbeskrivningen.

 

Vart skall jag börja felsökningen eller känner någon till rent av vad det kan bero på?

 

Värt o nämna är att datorn verkar ha "viloström" då moderkortet har lite saker som lyser även när den är av.

 

/RLR

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problem med att starta beror oftast på fel antingen i nätaggregatet eller på moderkortet. När det gäller moderkortet är det typiskt då gamla kondensatorer som spökar. Hur gammal är datorn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Laptop eller stationär?

Laptop. Ta bort batteriet och håll nere strömbrytaren 10 sek och prova sedan att starta

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan

 

Skulle nämnt det är en stationär dator. Den är ett bygge men moderkort och allt på den är ett år gammalt. Nät agget är kanske 2-3 år gammalt.

 

Hur testar jag om det är moderkortet eller nätagget? Hur felsöker jag?

 

/RLR

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Första steget är att dubbelkolla att nätaggregatet är tillräckligt kraftfullt för datorn. Det behövs marginal för de blir svagare med tiden.

 

Ett moderkort som bara är ett år gammalt borde inte ha fått dåliga kondensatorer men för säkerhets skull så kolla hur kondensatorerna på moderkortet ser ut. De ser ut som små torn och ska vara platta och rena upptill och det ska inte ha läckt något nertill. Du kan se bilder på dåliga kondensatorer på http://www.badcaps.net/ .

 

Nätaggregat är svåra att testa på något annat sätt än att byta ut dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan

 

ok ska kolla på moderkortet.

 

Hur vet jag hur stort nätagg ja behöver? Sitter ett 750w i den idag men tror ja har en 450 liggandes.

 

Sitter en

Processor: AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz

Grafikkort: Sapphire PULSE Radeon RX 5600 XT

Moderkort: ASUS ROG Strix B450-F GAMING, Socket-AM4

Nät agg: Corsair RM750x, 750W PSU

 

Funkar 450 på de? Eller stort behöver ja?

 

/RLR

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har ett RM750, vilket är bra mycket mer än du behöver.

Corsair lämnar 5 års garanti på RM-aggregaten.

 

Ja, om ditt 450W-aggregat är av lite kvalitet kommer det att räcka för att dra igång datorn. Nätaggregat tappar inte kraft med tiden. De är inte som batterier, som tappar effekt med varje upp och urladdning.

Kondensatorer har en tendens att antingen fungera eller inte fungera. 
 

Det finns ett sätt att testa ett nätaggregat. De kan man göra genom att kortsluta sensoranslutningen. Du behöver då en voltmeter för likspänning (eller multimeter) för att bekräfta att nätaggregatet fungerar. Bäst är också om du har ett effektmotstånd som du kan belasta det med. Det finns nätaggregat som startar upp när man kortsluter sensoranslutningen men kroknar så snart man belastar det.

 

Återkom om du har en voltmeter/multimeter och vill veta vilka anslutningar i nätaggregatets stora kontakt som man kortsluter.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev bobhansson:

Hejsan

 

ok ska kolla på moderkortet.

 

Hur vet jag hur stort nätagg ja behöver? Sitter ett 750w i den idag men tror ja har en 450 liggandes.

 

Sitter en

Processor: AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz

Grafikkort: Sapphire PULSE Radeon RX 5600 XT

Moderkort: ASUS ROG Strix B450-F GAMING, Socket-AM4

Nät agg: Corsair RM750x, 750W PSU

 

Funkar 450 på de? Eller stort behöver ja?

 

/RLR

Du kan testa med ditt 450W agg om du har ett sådant, och se vad som händer, tycker dock inte att ditt 750W är för stort, beror ju helt på vad datorn används för.

Vad har du för minnen i, ett felaktigt minne, kan åstadkomma de mest konstiga fel om man har otur.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution

Hejsan

 

Jag hittade boven i dramat. Jag öppnade burken och tog ut nätagget för o testa i en annan burk. Men märker då att de små distanserna mellan chassit och modekortet saknas. Förra ägarn har missat o sätta i dom när han uppgraderade. Jag satte i dom, skruva ihop allt och nu funkar den smärtfritt igen.

 

Så misstänker nån sorts kortslutning eller jordfel gjorde att datorn inte startade i ren självbevarelsedrift. Ett under att datorn ens funkade hos förra ägarn, nått måste ha skakats om i flytten.

 

Men tack alla för svaren. Uppskattas att kunna gå hit när stöd behövs.

 

/RLR

  • Gilla 2
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj, datorn fungerar trots att den stått utan distanser?

 

har sett tidigare inlägg här på forumet med samma fel vid montering och då har allt från moderkort till processor rykt vid kortis i ledningarna under moderkortet.

 

Köp en trisslott!

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...