Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bygger nytt


Micke och Sigge
 Share

Rekommendera Poster

Micke och Sigge

Hej

Jag och min son bygger dator utan tidigare erfarenhet.

Asus prime b550 plus moderkort

Amd ryzen 5 processor.

Grafikkortet har han ärvt.

Nu startar datorn upp med fläktar och så men ingen bild till skärmen, den står och hoppar mellan analog och hdmi.

Grön lampa lyser på boot  på moderkortet.

Den har aldrig varit igång så ingenting är installerat men ngt borde väll komma upp på skärmen.

 

Fråga 2 

Han har köpt Windows 10 OEM  som kom på skiva, han har ingen skivspelare, kan man inte ladda ner med sin licens till usb via annan dator och köra det genom usb eller måste han ha en skivspelare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Micke och Sigge:

Hej

Jag och min son bygger dator utan tidigare erfarenhet.

Asus prime b550 plus moderkort

Amd ryzen 5 processor.

Grafikkortet har han ärvt.

Nu startar datorn upp med fläktar och så men ingen bild till skärmen, den står och hoppar mellan analog och hdmi.

Grön lampa lyser på boot  på moderkortet.

Den har aldrig varit igång så ingenting är installerat men ngt borde väll komma upp på skärmen.

 

Fråga 2 

Han har köpt Windows 10 OEM  som kom på skiva, han har ingen skivspelare, kan man inte ladda ner med sin licens till usb via annan dator och köra det genom usb eller måste han ha en skivspelare?

Prova anslut till annan utgång på moderkortet/grafikkortet.
Skapa Windows för USB kan du göra genom att ladda ner verktyget via denna länk: https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Redigerad av polken
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har han serienumret, det borde stå på omslaget till skivan, om han har det så borde ni

kunna ladda samma version som det är på skivan, antagligen win 10 Home 64 bit

eller pro 64 bit, börja med att ladda hem verktyget, när det är så starta detsamma 

och följ instruktionerna. se till att ett USB minne på minst 8 gb (gigabyte) insatt i 

datorn som ni gör nerladdningen på, med hjälp av programmet så gör ni också

överföringen till USB-minnet

 

HANS

 

Microsofts hemsida för hämtningen på denna klicka på denna länk

 

https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ni kopplat in "högtalare" till kontakten för "Speaker" ("högtalaren" är egentligen en liten enhet som kallas för "buzzer")?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...