Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Win 10 oktober blåskärm


perjak
 Share

Rekommendera Poster

Efter att datorn stått oanvänd några dagar fick jag blåskärm med något diffust felmeddelande (nånting 000025) att det saknades enhet...

Har Googlat lite och misstänker att det kan ha att göra med någon uppdatering. Senaste inkrementella backup är från 13/12 men den uppvisar samma problem och så även den från 11/12. När jag prövar att läsa in senaste fulla från i juli fungerar det klockrent men jag vill förstås ha in en så ny version som möjligt.

 

 Är det nån som har koll på hur långt bak i tiden jag ska gå i mina backup för att med säkerhet ha en stabil version? Vill helst slippa sitta och testinstallera i timmar ? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad ingår i dina fulla resp inkrementella backuperna?

Inkrementella backuper är tänkta att fungera så att man först lägger in en full backup och sen samtliga inkrementella backuper som har gjorts sen den fulla för att komma till samma läge som efter den senaste inkrementella backupen.

 

Det fullständiga felmeddelandet på blåskärmen kan kanske ge ledtrådar.

 

Har man fått in en uppdatering som inte fungerar brukar det vara bra att pröva med att göra en systemåterställning till just innan uppdateringen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!
Jag gör backup på hela C . Den fulla är just det och sedan är de inkrementella ändrade filer sedan senaste backup.

Jag prövade en hel drös systemåterställningar men ingen variant accepterades. Till slut gav jag upp, lade in Windows på nytt på en annan disk och rensade och formaterade om huvuddisken för att kunna lägga in min backup.

 

Tyvärr har jag inte kvar någon bild av felmeddelandet men det stod att en enhet saknas, felet är 0xc0000025, reparation behövs.

 

Eftersom det verkar ha hänt något med filsystemet på slutet så tänkte jag att om jag tar bort några av de inkrementella backupen så kommer jag väl kanske tillbaka till en stabil version. kan det vara så at det ör oktoberuppdateringen som strulat till det men att det inte gett sig till känna förrän nu? 

 

 

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

44 minuter sedan, skrev perjak:

kan det vara så at det ör oktoberuppdateringen som strulat till det men att det inte gett sig till känna förrän nu? 

Nu vet jag ju inte när din dator fick in oktoberuppdateringen eftersom distributionen av den sprids ut över flera månader men det måste vara väldigt ovanligt att en stor uppdatering orsakar problem efter lång tid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förlåt jag uppfattade ditt förra inlägg som att problemet var borta efter att du hade laddat in den fulla backupen.

 

Är det inte bättra att utgå från den fulla backupen och lägga in typ en inkrementell backup från oktober och sen pröva dig framåt tills problemet återkommer?

 

Är det egentligen en differentiell backup du gör?

https://en.wikipedia.org/wiki/Incremental_backup#Differential

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

1 timme sedan, skrev Cecilia:

Förlåt jag uppfattade ditt förra inlägg som att problemet var borta efter att du hade laddat in den fulla backupen.

 

Är det inte bättra att utgå från den fulla backupen och lägga in typ en inkrementell backup från oktober och sen pröva dig framåt tills problemet återkommer?

 

Är det egentligen en differentiell backup du gör?

https://en.wikipedia.org/wiki/Incremental_backup#Differential

 

Hej igen

 

Jo det funkade med den fulla men jag vill se om jag kan komma närmare där jag var när det bröt ihop. Jag kollade programmet som jag använder Easus to do och det verkar kunna göra både inkrementell och differentiell. Om den är differentiell bör respektive fil efter den fulla bli större och större eller hur?

 

Jag testar att plocka bort någon ytterligare och hoppas på det bästa. Jag har ju hela julhelgen på mig ?

Som tur är finns alla mina andra filer kvar för dom har jag på separat disk, även dokument och bilder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, en differentiell backup blir större och större hela tiden och då räcker det med en enda återläggning av en differentiell backup, men om det är inkrementella backuper så måste man återlägga varenda en av dem.

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...