Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Högtalare?


ThBr

Rekommendera Poster

Jag har precis bytt ljudkort till ett Soundblaster live player 5.1 och har en fundering om högtalare.

Idag har jag två små audiohögtalare av god kvalitet kopplade till ljudkortet. Jag skulle dock gärna vilja utnyttja möjligheten till att koppla in fyra högtalare plus subwoofer nu när kortet stödjer det. Frågan är därför: Räcker det om jag köper till ett kit med subwoofer plus två sateliter och använder det tillsammans med mina gamla högtalare eller måste jag köpa ett komplett kitt med fyra sateliter plus subwoofer?

 

Kan någon rekomendera en bra högtalarsats (2 eller 4 högtalare) i prisklassen 500-1000:-?

 

Så en annan fråga: Det gamla ljudkortet (Soundblaster 16 ISA) orkade driva högtalarna utan att använda de inbyggda förstärkarna och det gicka att dra på bra hög volym. Livekortet orkar bara med nöd och näppe driva högtalarna utan förstärkare. Vad beror det på?

 

Tacksam för svar.

 

/T

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan någon rekomendera en bra högtalarsats (2 eller 4 högtalare) i prisklassen 500-1000:-?

 

Nja, jag kan rekomendera ett sk. 5.1 system...dvs 5 sateliter och en sub...Det är Creative DTT 2200 som kostar ca 1300 kr...det är ingen liten summe egntligen, men jag tycker det är värt det...

 

Livekortet orkar bara med nöd och näppe driva högtalarna utan förstärkare. Vad beror det på?

 

Det har jag ingen aning om, men dom rekomenderade högtalarna funkar perfekt med ditt ljudkort och dom låter högt oxå om man vill...

 

/Eminos

--------------------------------

AMD 1200@1333 - 256 MB SDRAM

IBM 60GXP 40 gig - ASUS V7100 GeForce 2mx 32 MB

SB Live 5.1 Platinum - Samsung SyncMaster 755df (17")

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Livekortet orkar bara med nöd och näppe driva högtalarna utan förstärkare. Vad beror det på?

 

Ena utgången är förvisso en aning förstärkt vid behov (out 1/front spk), men tanken bakom det är mest användningen av hörlurar - inte att driva högtalare utan förstärkare.

 

Datorhögtalare bör per definition innehålla någon form av rudimentär förstärkardel...

 

--

/Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...