Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Powerlines


gcarl
 Share

Go to solution Solved by Cecilia,

Rekommendera Poster

Bor i lägenhet i hus som är byggt 1993 med bredbandanslutning 250 Mb/s.

 

Ansluter jag datorn med kabel direkt från Internetuttaget får jag enligt mätning på Bredbandskollen nedladdningshastigheten 240 Mb/s.

 

Samma hastighet om jag ansluter routern mot Internetuttaget och ansluter datorn med kabel från routern.

 

Om jag i stället låter anslutningen passera igenom mina powerlines (D-Link Powerline AV 2 1000 HD Gigabit) är nedladdningshastigheten strax över 100 Mb/s. Har alltså tappat cirka 140 Mb/s.

 

Javisst, jag kan ju alltid ha uppkopplingen med kabel, men jag vill inte ha en när 10 meter lång kabel liggande i huset. Därför vill jag ansluta med powerlines.

 

Ska jag acceptera tappet av hastighet? Eller fixa nya powerlines med högre prestanda? Eller är det så att elledningarna i lägenheten är av så dålig kvalitet att de inte släpper igenom mer än 100 Mb/s oavsett vilka powerlines jag använder. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, du får acceptera hastighetstappet. 
Nätverkssignalen skall passera i dina elledningar, som inte är de bästa för denna transport. Om dina Powerlines dessutom ligger på olika faser måste signalen gå igenom din elcentral med mera för att kommunikationen skall fungera. 
Min erfarenhet av Powerlines är just att man förlorar mycket i hastighet. 
 

Har du funderat på trådlös överföring istället? Där är det större möjligheter att bibehålla hög hastighet med rätt utrustning. 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, skrev X-Men:

Powerlines dessutom ligger på olika faser måste signalen gå igenom din elcentral med mera för att kommunikationen skall fungera

Ja, man ska även undvika grenuttag. Man kan ju tycka att ett grenuttag med 0,5 meter kabel varken ska göra till eller från men så är fallet, enligt egen erfarenhet (med gamla powrlines).

 

11 minuter sedan, skrev X-Men:

Har du funderat på trådlös överföring istället?

Håller med.

Jag får drygt 100/100 via Wifi på alla mina enheter och det är ju inte mer än vad redan uppmätts med powerlines men jag har "bara" 100/100 i abonnemang så jag kan inte få högre hastighet av den orsaken.

 

42 minuter sedan, skrev gcarl:

en när 10 meter lång kabel liggande i huset

Man kan ju förlägga kabeln i bra och snygga kabelkanaler...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grattis Mikael63, du tappar ingenting i hastighet medan mina powerlines drar ner hastigheten med 60 procent. Bra powerlines alternativt inga problem i elnätet där signalen ska passera.

Jag ska höra vad farbror Kjell säger där jag köpt mina linor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution

Har du prövat med olika uttag och vet du om de du använder är på samma fas?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

43 minuter sedan, skrev gcarl:

Grattis Mikael63

Tack!

Mina powerlines ligger dock i en plastlåda i källaren varför jag inte vet vilken hastighet jag skulle få om jag använde dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cecilia, flyttat runt lite mellan uttagen, får ner som max 150 Mb/s. Inte så illa och nöjer mig tills vidare med det. Beträffande fas noll koll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra att det har blivit bättre och det borde vara fullt tillräckligt för de flesta ändamål.

 

Om två uttag båda blir utan ström när man tar ur/bryter en säkring så är det bästa situationen för då är det kort elektrisk väg mellan uttagen. Annars får man studera el-centralen och säkringstabellen för att veta vilka säkringar som går på vilken fas.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cecilia, flyttat powerlines till ett närliggande uttag, ny mätning gav strax över 200 Mb/s.

Ha det!

gcarl 

  • Gilla 1
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...