Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Skärmdumpar


Martassen
 Share

Rekommendera Poster

Låt säga man gör skärmdumpar via tangent printscreen i Word, excel , powerpoint och sedan klistrar in dumpen i ett worddokumentet  och därefter beskär dumpen i Word att viss del enbart ska synas. Jag brukar alltså trycka printscreen och sedan kommer Easy capture fram och då trycker alltid tangent Esc och sedan klistrar jag in dumpen i Word och sedan beskär med beskärverktyget i Word. Om man sedan sparar själva worddokumentet och sedan sparar worddokumentet som en pdf går det då på något sätt återställa dumpen i pdf-filen så man ser hela dumpen?  Alltså att det man beskurit i Word återställs och visar hela dumpen.(hela fönstret som man kört printscreen på).  Om jag förstått rätt finns det väl adobeprogram för redigera pdf-filer. Man vill kanske inte att man ska kunna återställa dumpar och se hela ens fönster typ.? Jag brukar göra en del dumpar och klistra in i Word  och beskära med beskärverktyget så blir pedagogiskt.  Jag sparar aldrig själva dumparna som bilder då för det blir ju rätt mkt . Har många worddokument med många olika dumpar och när någon ska ha mina dokument så sparar jag alltid worddokumentet som pdf. Exempelvis övningsuppgifter , manualer jag gjort. 
 

fråga2

Om man allt för modan tänkt spara en skärmdump någon gång som ligger i ett worddokument via högerklicka på den i Word /spara som så tycker jag den ibland blir suddig när jag sedan infogar den via ”infoga bild”.  
 

Tack på förhand 

Redigerad av Martassen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har mycket svårt att se hur någon skulle kunna återställa något som inte finns kvar, eg. aldrig funnits.

Tycker det verkar vara en krånglig procedur.

 

Jag använder i Linuxmiljön ett program som heter Flameshot. När man tar en skärmdump av ett område så får man möjlighet att justera storleken och lägga till pilar, text, blurra osv innan skärmdumpen sparas eller bara läggs till urklipp.

(här på eforum funkar urklipp men på Mint-forumet måste man välja in en sparad fil)

I Windowsmiljön har jag använt ShareX (som verkar vara avsedd att ladda upp bilderna någonstans) men efter en del krångel, som ShareX inte rådde för, har jag nu bytt till Greenshot som fungerar nästan lika bra som Flameshot.

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 minuter sedan, skrev Mikael63:

Jag har mycket svårt att se hur någon skulle kunna återställa något som inte finns kvar, eg. aldrig funnits.

Tycker det verkar vara en krånglig procedur.

 

Jag använder i Linuxmiljön ett program som heter Flameshot. När man tar en skärmdump av ett område så får man möjlighet att justera storleken och lägga till pilar, text, blurra osv innan skärmdumpen sparas eller bara läggs till urklipp.

(här på eforum funkar urklipp men på Mint-forumet måste man välja in en sparad fil)

I Windowsmiljön har jag använt ShareX (som verkar vara avsedd att ladda upp bilderna någonstans) men efter en del krångel, som ShareX inte rådde för, har jag nu bytt till Greenshot som fungerar nästan lika bra som Flameshot.

När jag gör mina dumpar på det sätter jag beskrev så kan jag använda ”återställ storlek och bild” i Word så dumpen visar allt nämligen eller om använder Beskär och drar ut bilden så återställs den. Det var därför jag fundera på det. Oki men då är det inget bry sig om.

 

Funkar att köra printscreen eller infoga skärmbild annars.

 

Redigerad av Martassen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med Mikael63 om att det verkar lite omständigt, jag använder sedan flera år ett skärmdumps program som heter WinSnap, där man tar sin dump på det sätt man bestämt, kan göra sina redigeringar direkt i dumpen på liknande sätt som Mikael63 gör med sitt program, sedan när man är färdig så spar man filen på den plats man har bestämt.

Det är ett betalprogram, ett engångsbelopp.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari Karivainio

Hej!

Jag brukar använda mig av detta program när jag tar skärmdumpar och redigerar/beskär dem. Det finns möjlighet spara originalet och den beskurna bilden. Det går att ställa in språket till svenska efter installation. Jag har även skapat bildspel med pålagd musik med hjälp av nämnda program. Programmet bygger på öppen källkod.

 

/ Jari

Redigerad av Jari Karivainio
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har klarat mig rätt bra med tangenten print screen och Alt print screen . Men jag ska notera programmen ni skrivit. ?

Redigerad av Martassen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns liknande program som ingår i Windows 10, gamla Skärmklippverktyget som är på väg att ersättas av Klipp & skissa. Pröva också tangentbordstryckningarna Win+Skift+S.

  • Gilla 1
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...