Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

var i datorn finns BIOS-batteriet


Mahof129512
 Share

Rekommendera Poster

Kan någon tala om var i datorn BIOS-batteriet befinner sig i en ASUS R752SA-TY137T? Datorn är "öppnad" med hittar inte platsen.  Sökt på Youtube. Tacksam för hjälp/marita 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, skrev Mahof129512:

Kan någon tala om var i datorn BIOS-batteriet befinner sig i en ASUS R752SA-TY137T? Datorn är "öppnad" med hittar inte platsen.  Sökt på Youtube. Tacksam för hjälp/marita 

Om jag får fram korrekt information om din dator är det en bärbar dator du har. 
För att komma åt batteriet till BIOS måste du skruva isär datorn i sin helhet, d.v.s  dela på överdelen och underdelen.

batteriet sitter inte under någon ”lucka” som till åtkomsten för internminnena. Batteriet sitter oåtkomligt så länge datorn inte tas isär.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är en Notebook ASUS R752SA-TY137T, helt isärplockad, skall försöka få iväg ett foto. Youtube har många filmer men ingen som ser ut som vår. Min fläkt ligger till vänster, uppe.

 

'

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cmos batteriet sitter på andra sidan av moderkortet. Du måste lossa moderkortet helt och hållet.

OBS!! Innan du gör det måste du koppla ur batteriet annars kan det gå riktigt illa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du måste skruva loss såväl hårddisk som den optiska enheten för att inte riskera att kontakterna till dem skadas när du vänder på kretskortet.

 

Det finns en risk att batteriet är lött på kretskortet. Inget ovanligt när det gäller bärbara datorer.

 

Nu när datorn är isärskruvad föreslår jag att du också gör rent fläktsystemet. På din bild är det den del som finns längst upp till vänster.

Skruva bort den från datorn och kortet och avlägsna allt damm. Har du haft datorn länge kan det se ut som att det sitter ett filter i kylsystemet. Så är det inte utan detta ”dammfilter” är en samling damm som skall avlägsnas.

 

Jag hoppas att du också ser till att skydda kretskortets alla komponenter genom att du förser dig med armlänk och matta för att leda bort statisk elektricitet. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men är det ens säkert att det sitter ett CMOS-batteri i datorn om det är en relativt modern laptop? Flera nyare modeller jag har meckat med där huvudbatteriet sitter fast har varit utan CMOS-batteri.

 

(bara ett förslag, jag vet inget om den aktuella datorn)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En undran. Varför tror du att det är fel på batteriet? Datorn är max 4-5 år gammal. Jag har aldrig bytt cmos batteriet på mina datorer och de är äldre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ordinarie batteriet tog slut ganska fort i denna laptop, men eftersom jag inte släpar omkring den så körde jag med kabel hela tiden. I våras hade jag (orsak okänt) en krasch och återställningspunkterna var borta. Försökte med F-tangenter att starta upp men i blåa fältet blev det stopp eftersom återställning inte gick att genomföra. En IT-kille fick med stor möda igång den igen och den fungerade i två månader. Nu gör min man ett försök att få igång den igen och får nya uppgifter på skärmen; detta med att BIOS-batteri saknas. Efter att ha läst kommentarerna undrar vi om möjligen ett nytt batteri skulle stödja det här med BIOS  och CMOS.  Är riktigt osäker på det här med termer och begrepp, är 77 år.........  Någon skriver att det kan ha lötts fast och det skulle kanske stödja de tankarna. Någon åsikt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

27 minuter sedan, skrev Mahof129512:

Nu gör min man ett försök att få igång den igen och får nya uppgifter på skärmen; detta med att BIOS-batteri saknas.

Vad står det exakt på skärmen?

Ta gärna ett foto av skärmen och bifoga till ditt svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man kör kabel , rekommendera att man  tar ut batteri ,  för  det finns en risk att blir  över ladda batteri 

 

 

 

Redigerad av Stafstaf
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 timmar sedan, skrev Cecilia:

 

Tack Cecilia. Idag händer nog ingenting, min man upptagen. När den är ihopskruvad igen, återkommer jag med kort på bilden om det är något jag inte begriper. lg/marita

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2020-12-04 21:50, skrev Stafstaf:

Om man kör kabel , rekommendera att man  tar ut batteri ,  för  det finns en risk att blir  över ladda batteri 

Hur skulle det gå till? Menar du att en bärbar dator inte har något som helst skydd som reglerar laddningen av batteriet?

 

Min erfarenhet är att ett batteri i en bärbar inte blir överladdat, utan laddningen stängs av då batteriet är fulladdat och datorn körs då på ström från strömanslutningen. Detta kan man även se i Windows, där det kan stå att batteriet har 99% laddning och laddas ej, även fast man har kabeln ansluten till datorn.

 

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari Karivainio

Hej!

Räcker det inte med att ta loss tangentbordet? På min Compaq 8710p sitter cmosbatteriet under tangetbordet tillsammans med ett av minnena.

 

/ Jari

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla har sina egna lösningar ,dom borde ha tänk på den bit. 

Om bärbar dator , få stå förläng , så kommer knapp batteri laddas ur. Med tiden . Framför allt dom äldre dator. 

 

Hur är dagens datorer ,vet inte !

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

23 timmar sedan, skrev Automan:

Hur skulle det gå till? Menar du att en bärbar dator inte har något som helst skydd som reglerar laddningen av batteriet?

 

Min erfarenhet är att ett batteri i en bärbar inte blir överladdat, utan laddningen stängs av då batteriet är fulladdat och datorn körs då på ström från strömanslutningen. Detta kan man även se i Windows, där det kan stå att batteriet har 99% laddning och laddas ej, även fast man har kabeln ansluten till datorn.

 

Jag sa... ju i mitt in lägg  att det gäller äldre datorer! 

Miss ni den info ! 

 

Hur det  är med dagen dator ! Det vet jag ingenting om ! 

 

Läs i era manual till eran produkt 

Så få ni rätt info 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, skrev Stafstaf:

Jag sa... ju i mitt in lägg  att det gäller äldre datorer! 

Miss ni den info ! 

Jag kan tyvärr inte läsa inlägg som ännu inte existerar och min kommentar avseende ditt råd att koppla ur kabeln för att undvika risk för överladdning skrevs innan du nämnde att det gällde äldre datorer.

 

4 timmar sedan, skrev Stafstaf:

Hur det  är med dagen dator ! Det vet jag ingenting om ! 

Trots det ger du rådet att koppla ur kabeln för att inte riskera att batteriet överladdas.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Automan:

Trots det ger du rådet att koppla ur kabeln för att inte riskera att batteriet överladdas

Att ladda upp batteri,  till 100 % det göra med mobiler ,pada , surfplata, även bärbara dator,  

Även om batteri,  överslag skydd! 

 

Jag varit med två bärbara pc, anslutning som kunnde sluta riktigt illa, . Dessa två gånger gick  huvudsäkring ! 

Och elektriker fick , felsöka i elsystem,  just på grund av , ström kabel satt i bärbara pc mella 1  till 3 månader 

Ström adaptern,  tog kyss , båda gången 

 

Om jag har noja eller inte! 

Nu mera så tar ut batteri på  bärbara pc . 

Om  jag använder Ström kontakt i

Om några tycker det är  fel , så låt vara så då ?? 

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Föreslår att synpunkter gällande batteriet som driver själva datorn, eller andra enheter, lämnas utanför denna tråd.

Frågeställningen gäller batteriet för BIOS/CMOS.

 

@Mahof129512 - hur har det gått för er?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi har äntligen kontakt med ASUS, väntar på svar, och har sett en bild på hur "locket" kan se ut, men väntar tills torsdag då ett ordinarie batteri kommer och låter den halvt isärskruvad så länge.  Idag njuter vi helgdag här/tack så länge. Marita

 

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

nu vet jag (troligen) varför min notebook pajade och varför jag inte hittade BIOS-batteriet!

Efter flera intetsägande mail från ASUS blev det två ilskna från mig, varpå någon faktiskt kollade upp det. Först och främst så har jag köpt en modell (märkt med modellnummer) men jag har i verklighet ett  annat modellnummer. Tyvärr ger ingen av dem support på ASUS.

Det finns inget BIOS-batteri i min notebook utan den stöds genom vanliga batteriet. Eftersom det pajade ganska snabbt har jag ju kört med kabel och då har alltså BIOS-grejerna inte fått något stöd utan peu en

peu har uppgifter "trillat bort". Med leveransen skulle ha varit ett stort "OBS - Får inte köras med kabel!"

Har nu fått instruktioner om hur jag skall ladda ner BIOS-CSOM på ett USB-stick och jag har fått info om hur jag går in i via F2 för att genomföra överföringen från USB:n, men eftersom det är en "förträfflig" support så kommer jag ju inte in i  ASUS för att hämta det jag skall ha för mitt modellnummer stämmer inte.

Skall nu leta på nätet över huvud taget, lite osäker blir man ju huruvida det man hittar också är det rätta, det skulle varit så trevligt att få en länk från ASUS.......  Vet bara att min version heter 405, det kan jag läsa av.

Det blev långt....

Jag tackar för alla tips, ge mig en lyckospark i baken!

Hälsningar/marita

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hänger inte med.

Om det är en dator som inte har/använder ett "inbyggt" batteri för att hålla koll på klockan, startordning osv. i BIOS utan ska använda det "rätta" batteriet för det så förstår jag inte hur en uppdatering av BIOS skulle hjälpa?

Det "rätta" batteriet behöver ju finnas även efter ev. uppdatering.

 

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En ASUS dator som inte har support??????????

Varför får ni info om att bios batteri saknas om nu ett sådant batteri inte behövs?????

För mig verkar svaret från ASUS väldigt underligt.

 

Har ni provat att komma in i bios med F2?

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...