Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Nätverket ser inte mina enheter...


Hans Rencke
 Share

Go to solution Solved by Turbopump.,

Rekommendera Poster

Efter en uppdatering av W10 tappade datorn kontakten med alla interna nätverksenheter som jag inte nu kan hitta i mappen nätverk, nätverksidentifiering är aktiverat. Den hittar inte heller routern längre på adress 192.168.0.1. Internet funkar bra.

 

Någon som känner igen detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej 

Har du wi-fi,  där hemma, 

Har smart telefon

Skriv adress fällt: 192.168.0.1

Så ska komma in i raouten den vägen 

Är Bluetooth på slag på daton, kan den stör eller flyplans lägg är på slagen 

 

Jag börja med starta om raouten. Till börja med , stäng raouten om går 

Eller så drar du kontakten . Vänta ca 3 -10 min inna sätter i kontakten igen 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 timmar sedan, skrev Hans Rencke:

Den hittar inte heller routern längre på adress 192.168.0.1. Internet funkar bra.

 

Som Stafstaf är inne på: Är du säker på att routern har den IP-adressen?

Du kan kolla vilken ip-adress som datorn anser att routern har genom att ta fram Kommandotolken och skriva kommandot:

ipconfig

 

Det som står efter Default Gateway är IP-adressen för den enhet som datorn anser att den är ansluten till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 timmar sedan, skrev Hans Rencke:

Efter en uppdatering av W10 tappade datorn kontakten med alla interna nätverksenheter som jag inte nu kan hitta i mappen nätverk, nätverksidentifiering är aktiverat. Den hittar inte heller routern längre på adress 192.168.0.1. Internet funkar bra.

 

Någon som känner igen detta?

Kan också hända att routern har bytt adress, testa därför att skriva 192.168.1.1 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Omstart av routern funkade inte. Men när den fick stå avslagen en hel natt fick jag tillbaka kontakten.

 

Dock ser jag fortfarande inte mina nätverksenheter i nätverksmappen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

29 minuter sedan, skrev Hans Rencke:

Omstart av routern funkade inte. Men när den fick stå avslagen en hel natt fick jag tillbaka kontakten.

90 % gång så fungrar Raouten,  igen 

10% så tappar kontakt med Internet,  på grunda du ett ip nummer , laddas om i mellan åt , är bra Raouter,  så känner av detta samma ip och allt fungera som vanligt 

Skull hända ha tappar kontakt, så brukar raouten få nytt inom 30 minter upp 60 min 

 

Då prata hård och mjuk omstart 

Mjuk omstart,  är ber raouten start om själv , typ ändringar i raouten 

 

Hård omstart,  är dra ur kontakten och låta raouten stå still ett tag 

( det du gjort över nattan ) 

 

29 minuter sedan, skrev Hans Rencke:

Dock ser jag fortfarande inte mina nätverksenheter i nätverksmappen

Jag försätter du har pc !

 

22 timmar sedan, skrev polken:

Prova också att starta om datorn. Obs inte samma som att stänga av och sen på. 

Starta om daton. 

I Windows,  logga ut , starta om, vila 

Om starta om , = blir reset av daton , Windows startats om , just det vår kamrat förslåg . 

 

Att 

29 minuter sedan, skrev Hans Rencke:

natt fick jag tillbaka kontakten.

Jag förstår var du menar . 

Du fick kontakt med raouten , så att kunde surfa igen.

 

Nu finns nogra saker bör känna till

Blir ström av brott! 

Då kan bli så man få starta om sinna enheter olika sätt. 

Följande gör jag säker ställa systemet.

1 Rauoten startars om först

2 skrivare statars 1 min senare

3 Ikeas trådfri systen 2 min senare 

4 daton mellan 2- 3 

5 mibox  Android iptv 

6 Tv 

Allt under lätta wi-fi , fast tråd trafik är gång rätt sätt 

 

Kollar av all mobiler, pad, smartklocka  så är rätt nervärk system . 

 

 max 2  gånger om året, händer något från leverantören,  på grunda stadsnät ska uppdateras 

 

 

 

 

 

Redigerad av Stafstaf
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om felet uppstått efter en uppdatering av windows 10 så skulle jag nog först prova att systemåterställa datorn till en tidpunkt innan uppdateringen gjordes  alternativt avinstallera uppdateringen om det går. Detta för att, om möjligt, kunna utesluta att felet har med uppdateringen att göra.

Redigerad av Turbopump.
Korrigering
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, skrev Turbopump.:

alternativt avinstallera uppdateringen om det går.

Vad jag förstått går det inte att avinstallera uppdateringar som det gjorde i XP.
XP funkade klockrent, inga problem alls med någonting. W10 är ett inferno av knepiga fel som blir än värre med uppdateringarna, som inte heller kan stängas av.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan kolla om du har någon systemåterställningspunkt innan tiden för uppdateringen. Skriv "kontrollpanelen" i sökrutan bredvid startknappen. På kontrollpanelen finns en ikon "återställning". Öppna den så kommer du till "avancerade återställningsverktyg" där du klickar på "öppna systemåterställning".  Där finns förhoppningsvis en tid och ett datum innan den senaste uppdateringen. Väljer du att använda den klickar du "nästa" annars avbryter du. Valet är ditt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

31 minuter sedan, skrev Turbopump.:

Du kan kolla om du har någon systemåterställningspunkt innan tiden för uppdateringen. Skriv "kontrollpanelen" i sökrutan bredvid startknappen. På kontrollpanelen finns en ikon "återställning". Öppna den så kommer du till "avancerade återställningsverktyg" där du klickar på "öppna systemåterställning"

Jag försökte detta. Systemet klagar då på att jag måste ta bort en massa användarkonton som inte existerar för att komma vidare. Känns som en ren ominstallation är bästa sätt, samt om det finns något sätt att undvika uppdateringar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag såg att du haft en tidigare tråd om problem med datorn och att du skrev att du skapade nytt konto.

Ofrivilligt utloggad efter uppdatering av win 10 - Webbläsare - Eforum (idg.se)

Kanske har problemet med det att göra. Jag har varit med om något liknande hos en vän som hade köpt en ny dator som i själva verket var begagnad. Där hade man troligen misslyckats med att få bort ett gammalt konto från en e.v. tidigare ägare och plötsligt startade datorn endast upp på det kontot och vägrade starta på vännens konto.

Jag vet inte hur man gör för att rensa bort gamla konton fullständigt så vi löste problemet med en ren nyinstallation av windows 10.

Edit: Om du har en "frisk" installation av windows 10 så är det nog inga problem att uppdatera den.

Tror inte man kan stoppa uppdateringar, möjligen pausa dom under viss tid. 

Redigerad av Turbopump.
Tillägg
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

34 minuter sedan, skrev Turbopump.:

Jag såg att du haft en tidigare tråd om problem med datorn och att du skrev att du skapade nytt konto.

Ja det stämmer. Har haft mycket problem sen jag övergick till W10, och Mirosofts egna support är skrattretande usel.

Hoppas det kommer ett OP i stil med XP i framtiden...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

32 minuter sedan, skrev Turbopump.:

Du har möjligen inte någon annan dator som du kan prova om nätverket fungerar med?

Jodå. En arbetslaptop med W7. I den syns alla nätverksenheter, men den stationära datorn med W10 syns inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du logga in på routerns inloggningssida med den också?

Om så är fallet så är det inget fel på nätverket utan i din windows 10 dator. Utifrån det så skulle jag rekommendera en nyinstallation av windows 10 på den, med allt vad det innebär. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Turbopump.:

Kan du logga in på routerns inloggningssida med den också?

Om så är fallet så är det inget fel på nätverket utan i din windows 10 dator. Utifrån det så skulle jag rekommendera en nyinstallation av windows 10 på den, med allt vad det innebär. 

Inga problem med arbetsdatorn. Det får bli ominstallation. Tjänsten Windows Update kan inaktiveras, men frågan är om det hjälper för att slippa uppdateringarna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 minuter sedan, skrev Mikael63:

Måste du nödvändigtvis "se" dem så som du kunnat tidigare?

Kan man inte se nätverksenheterna kan man heller inte ansluta och jobba med dom. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution

Jag har en annan sak du kan testa på windows 10 datorn.

1. Högerklicka på startknappen.

2. Välj "Windows Powershell (administratör)

3. Kopiera in exakt "Enable-WindowsOptionalFeature -Online -FeatureName smb1protocol" utan  accenttecknen.

4. Tryck på enterknappen

5. Låt datorn jobba och sedan frågar den om du vill starta om den. Välj Y som i yes och låt den starta om.

6. Se om det blivit någon skillnad i nätverksmappen.

 

Redigerad av Turbopump.
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

30 minuter sedan, skrev Hans Rencke:

Kan man inte se nätverksenheterna kan man heller inte ansluta och jobba med dom. 

Du läste inte tråden jag länkade till va?

Det handlar om att mappa upp enheterna så att man ser dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Turbopump.:

3. Kopiera in exakt "Enable-WindowsOptionalFeature -Online -FeatureName smb1protocol" utan  accenttecknen.

Så här blev det:

Enable-WindowsOptionalFeature : Den begärda åtgärden kräver en privilegiehöjning.
At line:1 char:1
+ Enable-WindowsOptionalFeature -Online -FeatureName smb1protocol
+ ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    + CategoryInfo          : NotSpecified: (:) [Enable-WindowsOptionalFeature], COMException
    + FullyQualifiedErrorId : Microsoft.Dism.Commands.EnableWindowsOptionalFeatureCommand

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skulle valt Windows Powershell (administratör).

När du högerklickar på startknappen får du upp en svart ruta med vit text. Där hittar du bl.a. Windows Powershell (administratör).

Namnlös.jpg

Redigerad av Turbopump.
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...