Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Teamsmöten på stora bildskärmar


ChristerE
 Share

Rekommendera Poster

Har fått i uppdrag att titta på teknik för Teamsmöten där man kan delta några stycken tillsammans med en stor bildskärm på väggen. En fråga är då hur man ordnar med kamera och eventuellt också med separat mikrofon och högtalare.


Tanken är att använda Teams i dator som vanligt. Men det blir ju inte så praktiskt att placera några deltagare så att alla fångas av en kamera i datorn (bärbar), speciellt nu i coronatider.


Bildskärmarna (tv-apparater) finns redan och används för att spegla skärmen på en dator, eller utvidga, och ansluts med WiDi. Separata webbkameror finns det många att välja mellan, men finns det någon som kan anslutas till datorn trådlöst. Det finns ju trådlösa övervakningskameror men skulle de kunna fungerar i det här sammanhanget?


Det finns färdiga lösningar för detta, från t ex Logitech. Både separata konferenskameror och hela rumslösningar. Men nu handlar det om föreningsverksamhet med dessa Teamsmöten någon eller några gånger per månad, inte dagliga möten i företagssammanhang.


Säkert en bra kamera, + mikrofon, men onödigt dyr och verkar behöva anslutas med USB-kabel.
https://www.dustinhome.se/product/5011114211/meetup-4k-extra-mikrofon

https://www.logitech.com/sv-se/product/microsoft-rooms


Hoppas förutsättningarna är hyggligt beskrivna, datorer och skärmar, m m, finns redan på plats, så fritt fram för tips om kameror (och mikrofoner och högtalare). Eller kom med andra kanske bättre lösningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ove Söderlund

Jag har inga direkta produktsvar men jag följer gärna denna tråd då det pågår funderingar även hos oss om liknande lösningar.

 

Mina tankar dock;

 

- WiDi, min känsla är att denna teknik hajpades rätt rejält för ett antal år sedan men därefter fört en tynande tillvaro. Det är väl också en propriär teknik från Intel om jag inte minns helt fel?

 

- Även om du anger föreningsverksamhet så gäller ju att kraven på användbarhet och teknik blir i princip samma som om det vore ett videomötes-arbetsrum i företagssammanhang och därmed samma hårdvarubehov/kostnad. Är kostnaden relevant i detta sammanhang så blir det till att titta på konsumentprodukter och därmed får man ta att det kan vara bristande funktionalitet, ljud- och videokvalitet m.m.

 

Helt klart kan jag se att majoriteten av mer konsumentbetonade kameror ansluts med usb och det leder mig till att är trådlöst ett krav så blir det nog att titta på lösningar som företag skulle titta på och därmed med den kostnadsbild som uppstår.

 

Det kan inte vara aktuellt att göra en lösning med en stationär dator i rummet och där koppla in kamera och ha någon rundupptagande mikrofon till och sedan ha trådlös tgb/mus för att styra anläggningen?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...
2020-11-25 09:14, skrev Ove Söderlund:

Det kan inte vara aktuellt att göra en lösning med en stationär dator i rummet och där koppla in kamera och ha någon rundupptagande mikrofon till och sedan ha trådlös tgb/mus för att styra anläggningen?

Lite återkoppling ...


En lösning blir att göra nästan som Ove föreslår. Bärbar dator och den stora skärmen används redan på möten, för att visa diverse dokument och för att minimera utskrift på papper. Placeras datorn så den inbyggda kameran fångar deltagarna så är kamerafrågan löst, och placeras datorn intill/under den stora skärmen så kan blickarna (nästan) mötas (när deltagarna i rummet tittar på bildskärmen / mot kameran). Att se varandra ökar känslan av delaktighet men ljudet är viktigare så för det kommer en konferensmikrofon (inkl högtalare) att användas. Den kan anslutas med kabel, trådlös är inte nödvändigt, så hålls kostnaden nere. Konferensmikrofonen är det enda som inte redan finns tillgängligt.


Datorn kan, som föreslaget, styras med trådlöst tangentbord och mus. Men kan också fjärrstyras med t ex Teamviewer, så kan andra uppgifter utföras parallellt i den fjärrstyrande datorn (som inte visas på den stora skärmen). Man slipper då också lyfta blicken till den stora skärmen för att hantera den visningen.


Förutom att se och höra varandra så kan dokumenten delas i Teamsmötet, de som ändå visas på den stora skärmen. Användningen av Teamsmöten är mest coronarelaterat, så kan man delta i stället för att annars kanske vara frånvarande. Det gör också att man kan delta på distans av andra anledningar, det blir lite enklare att hitta passande tider för möten.


Några exempel på konferensmikrofoner:
https://www.kjell.com/se/produkter/ljud-bild/pa-ljud-underhallning/mikrofoner-tillbehor/konferensmikrofon

https://www.webhallen.com/se/search?searchString=konferensmikrofon

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

48 minuter sedan, skrev ChristerE:

Placeras datorn så den inbyggda kameran fångar deltagarna så är kamerafrågan löst, och placeras datorn intill/under den stora skärmen så kan blickarna (nästan) mötas (när deltagarna i rummet tittar på bildskärmen / mot kameran).

Underförstått så används väl inte den bärbara datorns skäm (också) då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Mikael63:

Underförstått så används väl inte den bärbara datorns skäm (också) då?

Stämmer, onödigt att datorns egen skärm kan dra blickarna till sig, oavsett om man duplicerat eller utvidgat bildskärmen*. Så då kan "Endast andra bildskärm" användas.


Används inte Teams så kan Utvidga användas för att göra olika saker på datorns egen skärm och på den stora (med datorn framför sig på bordet i mötesrummet). Som också kan göras/efterliknas om man använder fjärrstyrning (se mitt tidigare inlägg).


* Det går att fjärrstyra en dator med dubbla skärmar (i alla fall med Teamviewer, har jag sett), bra om den är inställd för Utvidga. Man får information om att den styrda datorn har dubbla bildskärmar och kan välja vilken man vill visa. Det går också att flytta fönster mellan de två skärmarna, men man får flytta så att en del av fönstret visas på den andra skärmen och sen växla skärm och slutföra flyttningen till önskad plats på den andra skärmen. Tror inte det kan hanteras "sömlöst" även om den fjärrstyrande datorn också utnyttjar dubbla skärmar och utvidgat läge (men kan ju ha missat det).
 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 timmar sedan, skrev ChristerE:

Det går också att flytta fönster mellan de två skärmarna, men man får flytta så att en del av fönstret visas på den andra skärmen och sen växla skärm och slutföra flyttningen till önskad plats på den andra skärmen.

Hur blir det om man använder Shift+Win+Pil vänster, eller Shift+Win+Pil höger? Påverkar det bara den egna datorn eller fjärrdatorn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, skrev Mikael63:

Hur blir det om man använder Shift+Win+Pil vänster, eller Shift+Win+Pil höger? Påverkar det bara den egna datorn eller fjärrdatorn?

De kombinationerna får jag inte att fungera ens i egna datorer, har testat i ett par. En del tangentkombinationer fungerar direkt, förstås, det bör ju vara enkelt att hålla ned shift och skriva versaler i en fjärrstyrd dator. Och t ex Ctrl+F fungerar i webbläsare för att öppna sökrutan.


Men för t ex Win+P (Projicera) behöver man ange för Teamviewer att man vill att det ska kunna avse den fjärrstyrda datorn. I min version hittas det under Verktyg > Alternativ > Fjärrstyr och där bockar man för "Skicka nyckelkombinationer". Har man inte gjort det och fönstret för den fjärrstyrda datorn är aktivt så kommer en informationsruta parallellt med att inställningen för projiceringen visas för den egna datorn. Har man bockat för den rutan i Teamviewer så avser Win+P den dator som för tillfället är "aktiv" (den egna eller den fjärrstyrda).


Informationen i informationsrutan (se förra stycket) stämmer inte så bra med den faktiska menyn, men det är ju inte så unikt.

 

Teamviewer.jpg.1d83633d574fd597395b205c2fe31922.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...