Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Avstängning hänger sig i Windows 7-dator


ChristerE
 Share

Rekommendera Poster

Håller på att fixa en dator som haft några olika problem, kvar att lösa är att avstängning av datorn hänger sig. Först visas "Windows avslutas..." ett tag och sen "Konfiguration av Windows förbereds. Stäng inte av datorn." (under någon timme) och följs därefter av "Windows avslutas...". och sen verkar datorn hänga sig. Har låtit den vara på över natten och den var fortfarande inte avstängd dagen efter.


Bootad med "Kaspersky Rescue Disk" visas ett fönster med "varningen" "Your computer's operating system is in hibernation mode or has been shut down incorrectly". Datorn har tvångsavstängts av ägaren (liksom jag också behöver göra) så jag kan inte avgöra vilket av detta som hänt. Jag har nu inaktiverat strömsparläge (powercfg -h off) men avstängningen hänger sig fortfarande. Problemet borde väl då inte handla om "hibernation mode"?


Funderar på om det handlar om problem med Windows Update men hittar inte hur det i så fall kan lösas. Tror man ska kunna radera någon fil med info om "status" för "pågående uppdateringar", men hittar inte vilken det i så fall skulle vara. Kanske helt fel spår att gå vidare med.


Datorn kör Windows 7 Home Premium. Uppdatering till Windows 10 eller att ägaren köper ny dator är en annan fråga, nu försöker jag i alla fall fixa till den här.


Uppdateringar för Microsoft Security Essential och för ett Officepaket har fungerat fram till nu i november. Sista uppdateringen för Windows gjordes i januari, men det var väl då som supporten för Windows 7 upphörde. Vid några tillfällen har uppdateringar för MSE och Office misslyckats men samma uppdatering gick igenom vid senare tillfälle.


En uppdatering som misslyckades är för "Windows-verktyget Borttagning av skadlig programvara - v5.83 (KB890830)" och för den verkar ingen ny uppdatering ha gjorts. Väljer jag "Sök efter uppdateringar" så händer inget, har väntat länge innan jag avbrutit.


Avstängning från Felsäkert läge fungerar normalt, och tar endast några sekunder. Meddelandet "Konfiguration av Windows förbereds. Stäng inte av datorn." visas även då, kort och sen "Windows avslutas..." och datorn stänger snabbt av sig.


Start efter avstängning från Felsäkert läge fungerar normalt, utan att stanna upp med förslag om Felsäkert läge, m m. Men sen återkommer problemet vid avstängning från en Normal start, och vid följande start kommer frågan om Felsäkert läge igen.


Har googlat bl a: Windows 7 shutdown stuck at preparing configuration, men datorn hänger sig inte vid det meddelandet utan fortsätter ju till "Windows avslutas...", fast det tar lång tid.


Datorn är en HP Pavilion dv7, AMD-processor, 8 GB internminne, kör (som sagt) Windows 7 Home Premium, 64-bitars.


Tar gärna emot tips om åtgärder för att lösa problemet, hoppas en lösning hittas snabbare då än att fortsätta söka på egen hand.
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, skrev Cecilia:

Har du kört systemfilsgranskaren SFC?

Tack, bra tips, den hade jag inte kört ...


... men nu har jag gjort det. Behövde starta i Felsäkert läge för att det den skulle gå att köra, och sen fanns det filer som inte direkt kunde repareras. Har inte gått vidare än, loggfilen blev rätt stor så jag har lite att gå igenom.


Mappen "PendingDeletes" hade några filer i sig sedan tidigare, den senaste från 2016. Men mappen "PendingRenames", som var tom före körningen, har 1832 filer i sig efter körningen.


Hittade följande information där också dessa mappar beskrivs.
https://support.microsoft.com/sv-se/help/929833/use-the-system-file-checker-tool-to-repair-missing-or-corrupted-system


Där beskrivs också hur man manuellt ersätter skadade systemfiler. Handlar alla de 1832 filerna om skadade filer så finns det lite att göra. Men inte direkt nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det var problem med så många filer och du behövde starta i felsäkert läge för att överhuvudtaget köra SFC så verkar det vara något allvarligt problem med antingen Windows eller hårddisken.

 

Börja med att se till att det finns backup på alla viktiga filer och testa sen hårddisken med antingen dator- eller hårddisktillverkarens testprogram.

 

Om allt är bra med hårddisken så kör SFC ytterligare några gånger (så länge som filer kan repareras) innan du börjar gå igenom loggfilen. Det är rätt vanligt att flera körningar efter varandra lyckas fixa allt fler problem. Starta om datorn mellan varje SFC.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack igen, för flera bra tips. Inte gjort i en handvändning att kopiera filer och göra nya körningar med SFC, men jag återkommer och berättar hur det går.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Felsökningen har gått på sparlåga ett tag men nu är det dags att göra ett ryck igen. Ett tidigare försök med att göra en imagefil med Acronis TI stoppade innan den blev klar. Vid ett senare försök så fungerade det hela vägen, så nu finns i alla fall allt data säkrat ifall disken går åt skogen. Antar att backupen lyckades eftersom den kunde göras färdig. Det går i alla fall att välja återställning av mappar och filer, i Acronis TI, och bläddra runt för att välja enstaka mappar och filer, från imagefilen som gjordes för en hel partition.


Har kollat efter lämpligt testprogram för att testa disken, tog för givet att det var en traditionell hårddisk i den här rätt gamla datorn (ca 8 år eller äldre). Men efter lite googlande kom jag fram till att det måste vara en SSD-disk i den. Hur skiljer sig test av en SSD i förhållande till en mekanisk hårddisk? En SSD kraschar väl inte så som en mekanisk gör. Hur viktigt är det att testa en SSD för andra fel än fel i filsystemet?


Disken är en "Kingston HyperX Fury 240GB SSD (SHFS37A/240G)".
Googlade och hittade Kingston SSD Toolbox. Hämtade och installerade men installationen krånglade, liksom problem med avinstallation av programmet.
https://www.hyperxgaming.com/sweden/en/support/technical/kingston-ssd-toolbox


Programmet ska fungera med Windows 7, men det avser Sandforce-based Kingston SSDs och AHCI mode in BIOS. Det första tror jag stämmer med SSDn men AHCI hittar jag inte i BIOS, ser ingen meny om Storage, och i Enhetshanteraren anges inget om AHCI, se länken. Kanske har de ovan beskrivna problemet med detta att göra, eller så är det något annat.
https://hetmanrecovery.com/recovery_news/how-to-enable-ahci-mode-for-sata-in-the-bios-without-reinstalling-windows.htm


Har också hittat följande verktyg, men där anges inget om support för Windows 7, så det verktyget har jag inte ens försökt att installera. Dessutom finns det om AHCI mode med även för det här verktyget.
https://www.kingston.com/sweden/en/support/technical/ssdmanager


Har kört Diskrensning för C:-partitionen (den enda som finns, förutom den lilla systempartitionen). Det första steget går bra, men klickar man sen på "Rensa systemfiler" så händer i princip ingenting. Kan det kanske finnas något samband med övriga problem.


Det jag vill få testat nu är om det finns något "fysiskt fel" på SSD-disken (om det nu är relevant), innan jag fortsätter med annan felsökning. Avstängning av datorn beter sig lika som beskrivet tidigare, "Konfiguration av Windows förbereds ...".


Någon som har tips om hur jag kan gå vidare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske klent svar men jag funderar på om det inte vore bättre att testa disken, vad det nu innefattar när det är en SSD, från/med annan dator/disk/operativ?

Att det inte går att installera testprogrammen tyder ju i sig på att något är fel.

 

I en annan ganska aktuell tråd tipsade jag om att använda programmet Diskar (ungefär som Windows diskhanterare) som finns med i en Live-USB med Linux Mint. Anledningen till varför jag föreslår det och inte ex. "Hirens" eller "UBCD" är för att jag vet hur Mint/Diskar fungerar. Som jag skrev i den andra tråden kan Diskar kontrollera filsystemet även om det är NTFS.

Men, som jag också påpekade, jag vet inte hur "väl" kontrollen sker, jag har ingen referens.

Ett sådant test kan ju "slita" på disken men det är ingen "benchmark" där hastigheten testas. Eller, jo, det finns en sådan funktion också. "Diskar" kan även läsa S.M.A.R.T-data om sådan finnes.

 

 

https://eforum.idg.se/topic/362595-bootable-cd-med-möjlighet-att-köra-chkdskexe-eller-liknande-ifrån/?tab=comments#comment-1737564

 

Redigerad av Mikael63
länk till den andra tråden
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, skrev Mikael63:

Kanske klent svar men jag funderar på om det inte vore bättre att testa disken, vad det nu innefattar när det är en SSD, från/med annan dator/disk/operativ?

Inte alls, det är ett bra svar. Först bör ju disken (hårdvaran) kollas innan det är dags att fördjupa sig i filsystemet och Windows. Eftersom datorn och framför allt Windows inte visar sin bästa sida just nu så är det bättre att testa från någon live-CD/DVD/USB, eller med disken monterad i någon annan dator. Är den okej så kan jag sen fortsätta med att köra SFC flera gånger, som Cecilia tipsade om, m m.


Disken är alltså en SSD och en rätt bra sådan, som jag uppfattar det (när den var ny i alla fall). Utan snurrande skivor, och sektorer som går sönder, så blir det rimligtvis inte fel på den på samma sätt som på en mekanisk disk. Men fel kan det väl bli på andra sätt.


Ska kolla dina tips och se vad som blir enklast, boota från externt media eller montera disken i någon annan dator.


En tanke är också att byta ut Windows 7 mot Windows 10, har pratat med datorägaren om det. Men även då vill jag först veta om disken är okej.
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2020-12-11 18:19, skrev ChristerE:

En tanke är också att byta ut Windows 7 mot Windows 10, har pratat med datorägaren om det. Men även då vill jag först veta om disken är okej.

Nu är det bestämt, det blir ominstallation och Windows 10, och trådrubriken är därmed inte längre relevant. Men ...


Disken hanterar S.M.A.R.T. Googlade, hittade och valde att använda CrystalDiskInfo Portable. Med den portabla versionen behövdes heller ingen installation (som krånglade med Kingston SSD Toolbox).


SSD-diskar kan också ha dåliga sektorer (se länkar nedan) men S.M.A.R.T.-datat angav att disken är okej, så slutsatsen blev att ett antal Windowsfiler är problemet. Flera körningar har gjorts med SFC men det finns fortfarande filer som inte kan repareras. Installationsmedia för Windows 7 finns inte längre kvar, för att göra en reparationsinstallation, och någon återställningspartition finns inte heller på disken. Lyckligtvis finns produktnycklar, m m, kvar för program som får installeras igen.


https://mashtips.com/ssd-health-test-and-performance-monitor-tools/

https://www.enterprisestorageforum.com/products/ssd-health-check-test-tools


https://www.crucial.com/support/articles-faq-ssd/my-ssd-has-bad-sectors

https://www.quora.com/Can-a-solid-state-drive-SSD-have-bad-sectors-How-can-we-check-for-bad-sectors-on-Mac

 

  • Gilla 1
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...