Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Excel -> Libre Office calc


smeghead
 Share

Go to solution Solved by smeghead,

Rekommendera Poster

Jag har gjort ett excel dokument i windows office som innehåller en massa bilder.

Nu vill jag fortsätta editera filen i libre office calc eftersom libre har en sån bra funktion för att exportera till pdf.

När jag öppnar excelfilen i libre så blir alla bilder utdragna horisontellt. Höjd/breddförhållandet ändras alltså.

Jag vet hur man får bilderna rätt igen men då måste jag in och pilla på varenda bild i dokumentet och det vill jag helst slippa.

Någon som har en aning om hur man undviker att bilderna blir utdragna?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte svar på din konkreta fråga men det är kanske enklast att spara filen som PDF i Excel?

Jag vet inte vilka fördelar LibreOffice Calc har på den fronten?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har även länkar till olika websidor i dokumentet och jag lyckas inte få länkarna att fungera om jag gör en pdf från excel.

Det är egentligen den största anledningen till att jag vill använda libre.

Redigerad av smeghead
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, kanske beror på en äldre version av Excel? Jag har för mig att i tidigare modeller kunde man bara exportera medan man i senare modeller kan välja att "Spara som..."

Som bifogad fil.

 

Jag testar lite med Libre..

 

excel2pdf.pdf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det stämmer. Jag har ju en version från medeltiden. Office 2003. Men det borde gå å lösa utan att köpa nytt office. ?

Jag testade även att skriva ut till microsoft pdf och microsoft xps. Inget av formaten fick med länkarna.

Länktexten kommer med och den är blå och allt. Så det ser ut som att det skulle fungera men själva länken är borta. Händer alltså inget när man klickar på texten.

 

Redigerad av smeghead
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur ser motsvarande egenskaper ut i Excel 2003?

image.png.5e807906b5df37683415b0deb54c2507.png

 

När jag testar med en bild så blir den inte förvrängd så att det märks i LibreOffice Calc.

Storleken anges dock till 20,95x28,06 så liten skillnad finns ju.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ganska lika. Höjd/breddförhållandet är låst.

Testade en annan grej nu. Jag har installerat ett kompabilitetspaket för office 2007 filer i mitt office 2003.

Nu testade jag att spara excelfilen i 2007-format (.xlsx i stället för .xls) och öppnade i libre.

Hör och häpna. Nu är förhållandet rätt!
Men.. Nu hamnar bilderna lite "off" istället. Bilderna ligger ganska nära textrader så på vissa ställen hamnar bilden över delar av texten.

Hmm.. Man kanske skulle investera i en nyare version av office ändå. :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, skrev smeghead:

Om du lägger in en länk i ditt office och spar som en pdf, funkar länken då?

 

Se bifogad fil några inlägg längre upp.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ahh. Ok. Trodde du gjort den i libre.

Vad har du för officeversion?

 

Redigerad av smeghead
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution

Löst! Hittade en bildinställning i excel som gjorde att bilderna låg kvar där dom skulle även i libre!

Defaultinställningen för inlagda bilder verkar vara "Flytta med celler". När jag ändrar till "Flytta inte" så ligger bilderna kvar på rätt ställe. Nu måste jag iofs. in och göra den inställningen på alla bilder i excel men det kan jag stå ut med. Mycket mindre jobb än att skala om alla bilder i libre.

 

image.png.d6dd15653015428419904953e7e1ff07.png

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

56 minuter sedan, skrev smeghead:

Om du lägger in en länk i ditt office och spar som en pdf, funkar länken då?

 

Funkar alldeles utmärkt att infoga länkar i LibreOffice och sedan konvertera dokumentet till PDF. Länkarna fortsätter att fungera i PDF-dokumentet. Om man nu vill ha sitt dokument i det formatet.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, skrev Thirteen:

Funkar alldeles utmärkt att infoga länkar i LibreOffice och sedan konvertera dokumentet till PDF. Länkarna fortsätter att fungera i PDF-dokumentet. Om man nu vill ha sitt dokument i det formatet.

Anledningen till att jag vill ha det som PDF är att jag ska dela dokumentet med många andra och i excelfilen har jag dolt vissa kolumner där det ligger information som dom andra inte ska kunna se.

Dessutom ska dom inte kunna ändra i dokumentet.

Gör man då en PDF så kan dom varken plocka fram dom dolda kolumnerna eller ändra något. Typ.

Visst, det finns en "skydda dokument" funktion i excel där man kan låsa dokumentet med lösenord men det är lätt att knäcka med ett script. Det har jag själv gjort några gånger.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Viss vill man saker ting , ska ligga lika när öppnar i annat program.

Hur än vänder vrider så blir alltid något som inte fungerar

Med all ära för pdf form.  

 

Ska för över exel blad  så bör exportera till rätt form till program tänker till

 

Tyvärr är Windows  program varor . Förskjuts  använda desas metoder 

 

Min grundregel är använd samma program vara .  Alla ska kan få tillgång allt på rätt sätt .

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev smeghead:

Om du lägger in en länk i ditt office och spar som en pdf, funkar länken då?

 

Ja, i MS Office 365 Excel fungerar länkarna när man sparar arket i pdf-format.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

30 minuter sedan, skrev bgjo:

Ja, i MS Office 365 Excel fungerar länkarna när man sparar arket i pdf-format.

Även i en PDF-läsare ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Länkarna i pdf-filen fungerar i Adobes Acrobat Reader och i Edge om man använder denna som pdf-läsare.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...