Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Rätt RAM-minnen?


Madame Mim
 Share

Rekommendera Poster

4 timmar sedan, skrev Madame Mim:

Nu har jag ställt till det ordentligt för mig. ?

 

Jag köpte RAM-minnen, tryckluft och antistat-armband. Tryckluftsstädningen är ju en stor apparat så jag hann inte med den förrän minnena kom, så jag tänkte att jag sätter i dem först. RAM-minnen har jag satt i massor under åren i olika datorer, det är inte svårt. Så jag öppnade datorn i morse och tog ut de gamla men både de och stället där de skulle sitta var fullt med damm, så jag tog tryckluftsburken och sprutade ett par gånger bara där. Några timmar senare satte jag i de nya minnena, men de funkade inte, fläktarna gick igång på högvarv och datorn startade inte. Konstigt tänkte jag, de passade ju, men då var de alltså fel i alla fall. Bytte till de gamla - och samma sak hände!! Nu startar inte min jobbdator!

 

Såvitt jag kan se kan det inte ha berott på något annat än tryckluften. Ångrar vilt att jag använde den! Självklart synkade jag först så jag förlorade inga filer, men alla program som jag använder dagligen och inte har i någon annan dator ... Hjälp!!

Ingen bild alls på skärmen?

Kan du avgöra om hårddisken är igång

Redigerad av Pelle Penna
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Cecilia:

Har du dubbelkollat att det inte har ramlat in lite damm i kontakterna för RAM-minnena?

 

Det är damm överallt. Jag tog bort allt jag kunde från minnesfästena, testade de gamla minnena igen, testade de nya igen, testade ett i taget - ingenting funkar. Det är bara fläktarna som går för fullt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Pelle Penna:

Ingen bild alls på skärmen?

Kan du avgöra om hårddisken är igång

 

Nej, ingen bild alls.
Nej, kan inte avgöra det ens när datorn är öppen tyvärr. Ser dock ingenting som tyder på det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, skrev vertpre:

Du har inte råkat komma åt sladdarna till Frontpanelen? Kolla att de sitter i ordentligt.

 

Vad är det för sladdar? Kan du precisera?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är nog viktigt att det inte finns damm i kontakterna för RAM-minnena så att det inte blir dålig kontakt.

 

Utgå från frontpanelen och leta upp de sladdar som går från den och se till att de sitter fast i moderkortet så som de ska.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, skrev Madame Mim:

 

Vad är det för sladdar? Kan du precisera?

Vid sidan av minnesplatserna finns ett kontaktdon där det står Frontpanel. Där ansluter man kontakter för hårddisken, av/på knappen på chassit m.m. Sitter de inte i ordentligt, startar inte datorn.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På den här bilden av Moderkortet så ser du ett antal stift med färgmarkering blått, gult, rött & vitt

om någon kabel har lossat där så beror troligtvis ditt problem på det, kablarna måste sitta på rätt

plats annars blir det fel, har du kvar handboken för moderkortet så bruka det finnas beskrivning

med bild hur det skall vara, annars kan det bli problem och du behöver hjälp på verkstad

 

HANS71qkK1MegAL._AC_SL1500_.thumb.jpg.7e8ab04058350e16ee1a021f6b022e90.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack allihop för bra förslag och förklaringar och extra tack till Hans för bilden. Den hjälpte mig att fatta, och jag har lyst med ficklampa och kollat noga men hittar inga lösa sladdar någonstans.

 

Nu är det dock ingen akut kris längre, för jag har en annan dator för andra ändamål i källaren, och nu har jag snabbinstallerat de program jag omedelbart behöver i den så att jag åtminstone kan jobba. Jag har en datorkunnig bekant som säkert kan titta på den kraschade datorn vid tillfälle, så får vi se om han kan rädda den.

 

Men tryckluft kommer jag aldrig mer att våga använda! ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 minuter sedan, skrev Madame Mim:

 

 

Men tryckluft kommer jag aldrig mer att våga använda! ?

Jag har väldigt svårt för att se att tryckluftspray för att användas i datorer har orsakat.

speciellt som du väntade med montera minnena igen, själv har blåst rent fläktarna 

när min dator varit igång(vilket kanske inte är att rekommendera) och aldrig fått 

några problem. Tryckluften säljs av alla databutiker, och jag tror inte att dom hade 

vågat sälja något skulle kunna orsaka fel i din dator, men det ditt val.

 

HANS

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

48 minuter sedan, skrev Hanse:

Jag har väldigt svårt för att se att tryckluftspray för att användas i datorer har orsakat.

speciellt som du väntade med montera minnena igen, själv har blåst rent fläktarna 

när min dator varit igång(vilket kanske inte är att rekommendera) och aldrig fått 

några problem. Tryckluften säljs av alla databutiker, och jag tror inte att dom hade 

vågat sälja något skulle kunna orsaka fel i din dator, men det ditt val.

 

Jag förstår, men jag kan vända på det och säga att jag har satt i RAM-minnen i årtionden, 1-2 gånger i varenda stationär dator jag har haft, och det har alltid gått bra hittills. Det är ju verkligen superenkelt. Det enda jag gjorde annorlunda nu var tryckluften. Men om min datorkunnige bekant ställer upp ska jag be honom spreja så att jag får titta på och lära mig. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För mig låter det som det skedde något när du plockade ur minnena och sedan satte tillbaks dessa.

Och att det inte har med tryckluften att göra.

För övrigt när man använder tryckluft på burk så skall man försöka att hålla burken så upprätt som möjligt och istället luta chassit, samt bara korta snabba sprut för att minska kondensvatten. Blir det i alla fall kondensvatten på elektroniken så väntar man några minuter tills det har avdunstat.

 

För det första är all elektronik i datorn känslig för elektrostatiska urladdningar och därför skall man alltid använda ESD (antistat-armband) som ansluts till olackad ren metall på chassit.

Strömmen måste vara helt av och det skall vara genom antingen datorns huvudbrytare bak på nätaggregatet eller dra ur kontakten från vägguttaget.

 

Plocka ur minnena igen och sedan blås rent i kontakterna.

När du monterar minnena så se till att dessa verkligen kommer ned ordentligt i kontakten och sitter rakt. Det skall klicka när låsflärpen sluter till. Tryck med fingrarna i varsin ände av minnesmodulen för att säkerställa att den har bottnat ordentligt.

 

Och prova först med bara en minnesmodul i en av minneskontakterna, blir det ingenting så skifta och testa den andra minneskontakten.

Fortfarande ingenting så byt minnesmodul och repetera.

Kom ihåg att all spänning måste vara helt avstängd varje gång du öppnar och rotar i chassit.

 

Mvh

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2020-11-25 18:41, skrev Madame Mim:

..//..

Men om min datorkunnige bekant ställer upp ska jag be honom spreja så att jag får titta på och lära mig. 

Från tidigare tipslänk av Cecilia Ta bort damm i en stationär dator

 

och denna som visar på samma sak, fast lite roligare utfört:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Tack snälla du, men det här har jag redan gjort alltihop. Det du skriver är som en punktlista över de åtgärder jag har vidtagit! Inklusive ESD. Men som jag skrev tidigare: nu jobbar jag i en annan dator så problemet är tillfälligt löst, och jag har så mycket att göra just nu att det här inte längre är prioriterat. Jag tar tag i det när jag får tid. 

 

Så tack allihop och glad första advent! 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Madame Mim:

 

Tack snälla du, men det här har jag redan gjort alltihop. Det du skriver är som en punktlista över de åtgärder jag har vidtagit! Inklusive ESD. Men som jag skrev tidigare: nu jobbar jag i en annan dator så problemet är tillfälligt löst, och jag har så mycket att göra just nu att det här inte längre är prioriterat. Jag tar tag i det när jag får tid. 

 

Så tack allihop och glad första advent! 

Var snäll och återkoppla när din datorkunnige kompis anlänt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...