Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

VARNING FÖR TELE2 !


Gigabyte
 Share

Rekommendera Poster

Jag har haft epost hos Tele2 under många år ända sedan begynnelsen och har loggat många hundratals sidor över hela världen med den epostadressen. Idag fick jag ett meddelande om att den ska upphöra och dessutom med endast cirka två månaders varsel. När jag skrev till Tele2 och påpekade detta fick jag ett svar av typen godag yxskaft. Jag kommer att avsluta alla mina abonnemang hos Tele2. Vilken är nästa tjänst som man agerar på detta sätt med? Undvik Tele2!

 

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

På grund av att vi inte längre uppdaterar och underhåller vår mejltjänst väljer vi nu att stänga den. Lösningen är föråldrad och vi ser en ökad efterfrågan på en mer modern mejltjänst som erbjuder bättre skräpposthantering, driftsäkerhet och lagringsutrymme. Vi vill istället tipsa om exempelvis Gmail eller Outlook som erbjuder mer moderna och flexibla mejltjänster.
 

Nedstängningen innebär att ditt mejlkonto med nedan adresser slutar fungera den 1 februari 2021. Efter detta datum kommer du inte att kunna logga in på ditt mejlkonto, skicka och ta emot mejl samt komma åt din inkorg.

  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jobbigt läge. Särskilt om du inte kan exportera alla mailen enkelt till en ny leverantör. I alla fall jag har många års kvitton på köp o.dyl. som jag vill spara, för övrigt så vill jag ha all mailkorrespondens sparad för framtiden, det är ofta jag har haft nytta av att kunna komma åt mail som är många år gamla.
Förvisso funkar det väl att logga in med den gamla tele2-adressen även efter de lagt ner? men eventuella meddelanden från dem får du ju inte. Har du hundratals sajter att ändra så blir det ett digert jobb att byta ut mailadressen.

Jag var i ett liknande läge i internets barndom då jag hade mailadresser från internetleverantörer. Märkte snart att det inte var hållbart.
Deras mailadresser blev värdelösa när man bytte ISP, eller som i internets barndom: företagen köptes upp. Lärde mig då att aldrig låsa mig vid såna utan köra på dedikerade mailleverantörer. Först blev det iofs hotmail, sen Gmail. Men då jag inte gillade spårningen tog jag för 14-15 år sen en dedikerad mailleverantör som inte bryr sig om mina mail mer än de bör, dvs. att leverera och lagra dem säkert åt mig. Visst, det kostar några hundringar per år, men klart värt att ha en pålitlig extern mailleverantör i många år.
 

Redigerad av Hakinger
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skaffa Webmail istället så slipper du alla problem när du byter leverantör, eller när din leverantör lägger ner

sin tjänst, och dom flesta webmail har större lagringsutrymme,

 

HANS

  • Gilla 1
  • Förvirrad 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som tur är så samlar jag alla mail i Thunderbird. Jag vill inte ha dem ute på webben. Från många sajter så får jag inte heller några mail regelbundet så jag lär inte komma ihåg alla. Jag trodde att det var säkert med en Internetoperatör. Men det gäller uppenbarligen inte Tele2. Jag har haft tjänster under alla år hos Tele2 för att kunna ha kvar epostadressen. Från början så hette det @swipnet.se Vad använder du för mailleverantör?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, skrev Hanse:

Skaffa Webmail istället så slipper du alla problem när du byter leverantör, eller när din leverantör lägger ner

sin tjänst, och dom flesta webmail har större lagringsutrymme,

Som sagt så samlar jag alla mail i Thunderbird. Vad använder du för webbmail? gmail känns inte så tryggt för personliga mail.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

27 minuter sedan, skrev Gigabyte:

Jag trodde att det var säkert med en Internetoperatör. Men det gäller uppenbarligen inte Tele2.

Tele2 är inte den första av operatörerna som har lagt ner sin mejl.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 minuter sedan, skrev Gigabyte:

. Från början så hette det @swipnet.se Vad använder du för mailleverantör?

Jag använder Gmail & Office Outlook dessutom har jag hotmail som tror att numera är en del av Outlook.com

utan att var säker  på det så tror jag att alla Webmail  även Thunderbird ligger på respektive operatörs servrar.

men det sparas en kopia på datorn, men som sagt jag är inte säker, dessutom så ligger mina mail aldrig

min c-disk, utan den ligger på en annan hårddisk med all dokument, allting sparas automatiskt till den disken

 

HANS

 

  • Förvirrad 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, skrev Thirteen:

Har själv inga dåliga erfarenheter av gmail.

Google/gmail fungerar ofta bra förutom att de ofta skickar en massa varningsmeddelanden när man använder Thunderbird. Jag använder gmail till vissa saker. Men att de lever på att sälja användarnas statistik.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, skrev Cecilia:

Tele2 är inte den första av operatörerna som har lagt ner sin mejl.

Hoppas de inte gjort det med kort varsel. Vad använder du för mail för privata mejl? Kanske webbhotell? Jag såg att Thunderbird hade infört kryptering men har inte utforskat det ännu. Går det att kryptera även gmail via Thunderbird?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kommer inte ihåg i hur god tid de har meddelat sina kunder men de flesta anser nog inte att två månader är kort varsel.

 

Jag har allt möjligt, Gmail, Outlook, Yahoo och faktiskt via min operatör men den är ju bara en nödlösning om det skulle vara problem med andra.

 

Kryptering finns på många nivåer och i alla fall de stora amerikanska bolagen har ju använt kryptering länge när man har använt Thunderbird, SSL eller någon annan metod. Det gäller ju då mellan Thunderbird i din dator och den POP/IMAP- respektive SMTP-server du använder. Problemet är väl vad som händer på andra sidan servern och ända från avsändaren resp till mottagaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Gigabyte:

Jag har haft epost hos Tele2 under många år ända sedan begynnelsen och har loggat många hundratals sidor över hela världen med den epostadressen.

 

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

På grund av att vi inte längre uppdaterar och underhåller vår mejltjänst väljer vi nu att stänga den.

Det här är helt i linje med det Comhem gör. Bakgrunden till det är att Tele2 äger Comhem sedan 1,5 år tillbaka. 
Comhem ger sina kunder (jag är kund hos Comhem) en månad på sig att hitta en annan e-postlösning. 
 

När jag pratade med Comhems kundtjänst är allt egentligen en kostnadsbesparing att lägga ner e-posttjänsten. Det kostar för mycket att underhålla servrar som hanterar e-post och det finns ett flertal tjänster på nätet.

 

Sannolikt kommer fler bredbandsleverantörer att göra samma sak som Comhem och Tele2. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Gigabyte:

Som tur är så samlar jag alla mail i Thunderbird. Jag vill inte ha dem ute på webben. Från många sajter så får jag inte heller några mail regelbundet så jag lär inte komma ihåg alla. Jag trodde att det var säkert med en Internetoperatör. Men det gäller uppenbarligen inte Tele2. Jag har haft tjänster under alla år hos Tele2 för att kunna ha kvar epostadressen. Från början så hette det @swipnet.se Vad använder du för mailleverantör?

Hej

Jag använder Mailspring, tycker är bättre än Thunderbird..

https://getmailspring.com/

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det räcker inte med enbart domännamn. Det behövs också ett ställe att hantera e-posten, som ett webhotell eller om det går att ställa upp och fixa en egen server för ändamålet.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, skrev Gigabyte:

Idag fick jag ett meddelande om att den ska upphöra och dessutom med endast cirka två månaders varsel.

...

Jag kommer att avsluta alla mina abonnemang hos Tele2.

Ska du byta till någon annan operatör får du väl först kolla så det inte finns risk att något du inte kommer att gilla plötsligt dyker upp hos dem också.

 

4 timmar sedan, skrev Hanse:

Skaffa Webmail istället så slipper du alla problem när du byter leverantör, eller när din leverantör lägger ner

sin tjänst, och dom flesta webmail har större lagringsutrymme,

Webbmejl är ett sätt att hantera e-posten, problemet är om företaget man har e-posten hos försvinner eller lägger ner tjänsten. Även Tele2 erbjuder webbmejl, men det hjälper ju inte när tjänsten stängs.

 

4 timmar sedan, skrev Gigabyte:

Som tur är så samlar jag alla mail i Thunderbird. Jag vill inte ha dem ute på webben.

...

Jag har haft tjänster under alla år hos Tele2 för att kunna ha kvar epostadressen.

Hämtar du med POP eller hanterar du mejlen direkt på servern med IMAP? Om POP så har du mejlen i datorn (som du skriver), med IMAP synkas e-posten till datorn så den kan hanteras offline men originalen finns hos e-postleverantören ("ute på webben") . Med IMAP bör man flytta mejlen till en lokal arkiv-mapp för att vara säker på att kunna behålla den. Använder man IMAP och inte längre har någon e-postlåda hos operatören där originalen finns så försvinner nog kopian i datorn också.


Någon annan tjänst behövs förstås för att kunna få tillgång till e-post, om man inte betalar för just e-post (där det går att göra). Men e-posten hos Tele2 (och Com Hem, m fl) är en tilläggstjänst som de kan avsluta.

 

4 timmar sedan, skrev Hanse:

... utan att var säker  på det så tror jag att alla Webmail  även Thunderbird ligger på respektive operatörs servrar.

men det sparas en kopia på datorn, men som sagt jag är inte säker, ...

Använder du en klient som Thunderbird så kan du ju också kolla mejlen med webbmejl när du så önskar. Och med klienter så beror det på POP eller IMAP om e-posten hämtas eller hanteras direkt på servern. Med IMAP så får man vanligtvis kopior synkade till datorn. Med webbmejl kollar man e-posten direkt på servern (som med IMAP) men med webbläsare och det blir inga kopior.

 

4 timmar sedan, skrev Gigabyte:

Hoppas de inte gjort det med kort varsel.

"Har ni rätt att göra denna förändring?
Ja, mejl är en kostnadsfri tilläggstjänst som när som helst kan avslutas så länge du som kund informeras om detta senast 30 dagar innan förändringen sker."

https://www.tele2.se/utskick/nedstangning-av-tele2-mejl

 


Till sist undrar jag vad varningen i rubriken avser. Eftersom det gäller e-post så är det ju lätt för Tele2 att informera, ingen missar informationen (i alla fall om man bevakar sin Inkorg).

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, skrev Gigabyte:

Google/gmail fungerar ofta bra förutom att de ofta skickar en massa varningsmeddelanden när man använder Thunderbird.

Vad då för varningsmeddelanden? Har aldrig sett några sådana, under alla år jag använt Gmail ihop med TB.

Så jag vet inte vad du syftar på?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2020-11-11 22:23, skrev Laso:

Vad då för varningsmeddelanden? Har aldrig sett några sådana, under alla år jag använt Gmail ihop med TB.

Så jag vet inte vad du syftar på?

Om man inte ansluter TB via OAUTH (2FA) till gmail så kommer gmail varna. Ansluter man genom att ange att användarnamn och lösenord alltså.

Aktivera 2FA på dina e-postkonton, de är viktiga, skydda dem!

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
2020-11-11 18:22, skrev Cecilia:

Kryptering finns på många nivåer och i alla fall de stora amerikanska bolagen har ju använt kryptering länge när man har använt Thunderbird, SSL eller någon annan metod. Det gäller ju då mellan Thunderbird i din dator och den POP/IMAP- respektive SMTP-server du använder. Problemet är väl vad som händer på andra sidan servern och ända från avsändaren resp till mottagaren.

Jag har använt POP och ställt in att tillåta mindre säkra appar. Nu har jag även ställt in 2FA och blev då tvungen att använda ett applösenord för att det skulle fungera. Då försvann även inställningen för mindre säkra appar. Blir det krypterat med SSL/TLS i båda dessa fall? Dvs. POP + mindre säkra appar respektive POP + 2FA + applösenord.

Det finns även en inställning "End-to end kryptering" i kontoinställningar för Thunderbird som jag tror är ny.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2020-11-14 09:38, skrev Monshi:
2020-11-11 22:23, skrev Laso:

Vad då för varningsmeddelanden? Har aldrig sett några sådana, under alla år jag använt Gmail ihop med TB.

Så jag vet inte vad du syftar på?

Om man inte ansluter TB via OAUTH (2FA) till gmail så kommer gmail varna. Ansluter man genom att ange att användarnamn och lösenord alltså.

Aktivera 2FA på dina e-postkonton, de är viktiga, skydda dem!

Jag använder POP och har aktiverat 2FA + skapat applösenord (inställningen för mindre säkra appar försvinner automatiskt). Inställningen OAuth2 fungerar inte. Nu står det lösenord för att det ska fungera. Vad innebär och hur fungerar OAuth2 ?

Hoppas att varningsmeddelanden försvinner med denna nya 2FA inställning. (Användarnamn + lösenord + SMS-kod anges vid inloggning.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2020-11-17 19:01, skrev Thirteen:

Alla smart features nu avstängda. Jag använder också POP istället för IMAP för att slippa synkronisering av Google. Jag skickar även utgående gmail epost via en annan server. När jag loggade in på mitt gmail-epostkonto så stod det: "Våra servrar känner sig inte omtyckta."☺️

  • Haha 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

42 minuter sedan, skrev Gigabyte:

Blir det krypterat med SSL/TLS i båda dessa fall?

Krypterad överföring bestäms av vilka portar du använder och andra inställningar på samma ställe. Det har inget att göra med vilket lösenord du använder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför behövs inställningen mindre säkra appar? Om kryperingen är samma så undrar jag varför TB är en mindre säker app?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...