Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

VARNING FÖR TELE2 !


Gigabyte
 Share

Rekommendera Poster

jag rekommenderar, precis som i annan tråd, att undvika POP. det är min åsikt.

Om du kör POP och tar bort e-post från servern efter läsning se till att ha backup även på e-posten som normalt ligger utanför de filer de flesta har backup på.

IMAP är säkrare ur den synpunkten, data ligger kvar på servern och din e-post kan du läsa oavsett enhet du loggar in på.

Oavsett IMAP eller POP kan du vara helt säker på att google har indexerat din e-post,

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, skrev Gigabyte:

Varför behövs inställningen mindre säkra appar? Om kryperingen är samma så undrar jag varför TB är en mindre säker app?

Alla login-metoder som inte använder OAUTH är betraktade som osäkra. Med POP kanske TB inte kan ansluta med OAUTH. (grekiska, jag vet, men med andra ord med OAUTH får TB enbart ett token från gmail, ett token du kan dra tillbaka. Med lösenord så har du ditt lösenord lagrat i TB och mycket svårare att stänga av accessen om enheten du har TB går förlorad. Därav att de tvingar på dig 2FA och applösenord)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, skrev Monshi:

Oavsett IMAP eller POP kan du vara helt säker på att google har indexerat din e-post,

Jag brukar använda protonmail när det behövs lite mer integritet med end-end kryptering och signal appen i vissa fall. 

Jag har tillgång till inkommande epost via mobilen när jag inte är hemma. Det får räcka. Annars så väljer jag Protonmail före IMAP alla dar i veckan. Backupp behövs för hela datorn och inte endast eposten.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2020-11-11 17:30, skrev Gigabyte:

Som sagt så samlar jag alla mail i Thunderbird. Vad använder du för webbmail? gmail känns inte så tryggt för personliga mail.

Gmail är inte mer säkert än någon annan Webmail. Använder man 2-faktors autentisering så har man full koll på om någon obehörig skulle komma åt kontot.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2020-11-11 17:54, skrev Cecilia:

Tele2 är inte den första av operatörerna som har lagt ner sin mejl.

I princip alla av de Webmail tjänster som finns idag är både säkrare och mer kompetenta än vad internetleverantörernas mailtjänster är.

  • Gilla 1
  • Förvirrad 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här finns en tjänst som flyttar all din mail från gammal e-postleverantör till ny e-post tjänst.

Sorry missade visst länken ?

 

https://epostflytt.se/

 

Dock behöver du först koppla om nuvarande mail från POP3 till IMAP.

Redigerad av Mathias G
  • Förvirrad 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, skrev Mathias G:

Här finns en tjänst som flyttar all din mail från gammal e-postleverantör till ny e-post tjänst.

?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan någon rekommendera bra webbhotell? Tydligen så har misshosting.se skött om Tele2 epost. Är de bra?

Jag funderar på att anta deras erbjudande om gratis epost i ett år för enkelhetens skull. Så här skriver de: 
"Miss Hosting har under flera år hostat och hjälpt Tele2 med sin e-postlösning. Detta betyder att när du som kund väljer vår e-posttjänst, så behåller du all din mailhistorik precis som det var innan och dessutom slipper du krånglig migrering. Kan det bli bättre?"
https://misshosting.se/tele2/

Redigerad av Gigabyte
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, skrev Gigabyte:

Kan någon rekommendera bra webbhotell?

Loopia har jag hört gott om från flera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 minuter sedan, skrev Gigabyte:

Kan någon rekommendera bra webbhotell? Tydligen så har misshosting.se skött om Tele2 epost. Är de bra?

Jag funderar på att anta deras erbjudande om gratis epost i ett år för enkelhetens skull. Så här skriver de: 
"Miss Hosting har under flera år hostat och hjälpt Tele2 med sin e-postlösning. Detta betyder att när du som kund väljer vår e-posttjänst, så behåller du all din mailhistorik precis som det var innan och dessutom slipper du krånglig migrering. Kan det bli bättre?"
https://misshosting.se/tele2/

Loopia är helt okej. Dock känns det som de börjar tappa lite. De har haft ganska mycket små problem som de har svårt att lösa inom rimlig tid eller lösa överhuvud taget. De scannar inte efter virus i realtid.

 

Har släktingar som kör Webbutik och använder hemsida och mail väldigt frekvent och det är stundtals väldigt instabilt nu mera.

 

De känns som de har vuxit för snabbt så de har inte hunnit med att uppdatera sin teknik i samma takt som de får funder.

 

Själv bytte jag från Surftown som nu mera heter (Simply.com). Till Misshosting i slutet av förra året, och jag är super nöjd med dem. Snabba, enkelt gränssnitt för att anpassa funktioner och mailadresser så som man vil ha dem. ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Mathias G:

I princip alla av de Webmail tjänster som finns idag är både säkrare och mer kompetenta än vad internetleverantörernas mailtjänster är.

Tror jag förstår vad du menar, men även internetleverantörerna erbjuder ju webbmejl.


I grunden finns en mejltjänst. Till att börja med användes POP (hos internetleverantörer, när e-post blev tillgängligt för gemene man), senare kom IMAP till. Hotmail och Gmail, m fl, erbjöd till att börja med hantering med webbmejl och har senare lagt till möjligheten att använda POP och IMAP. Mejltjänster som i början erbjöd POP och IMAP har med tiden lagt till möjligheten att använda webbmejl.
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

27 minuter sedan, skrev ChristerE:

Tror jag förstår vad du menar, men även internetleverantörerna erbjuder ju webbmejl.


I grunden finns en mejltjänst. Till att börja med användes POP (hos internetleverantörer, när e-post blev tillgängligt för gemene man), senare kom IMAP till. Hotmail och Gmail, m fl, erbjöd till att börja med hantering med webbmejl och har senare lagt till möjligheten att använda POP och IMAP. Mejltjänster som i början erbjöd POP och IMAP har med tiden lagt till möjligheten att använda webbmejl.
 

Sedan är ju också fördelen att inte använda en internetleverantörs web mail. Då får du problem direkt om du inte har egen domän om du skulle byta internet leverantör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte ändra min epostadress hos eforum. Vad menas med detta? 

  • Du kommer behöva aktivera om ditt konto efter att du har ändrat din e-postadress.

Betyder det endast att jag behöver logga in igen eller vad betyder det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är med största säkerhet så att när du bytt till din nya e-post adress här så kommer du behöva verifiera din nya adress.

 

Du kommer i så fall få ett mail i från eforum där du ombedes klicka på länken i mailet för att aktivera kontot med den nya e-postadressen.

 

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, skrev Mathias G:

Sedan är ju också fördelen att inte använda en internetleverantörs web mail. Då får du problem direkt om du inte har egen domän om du skulle byta internet leverantör.

Jo, så är det. Och inte bara vid användning av webbmejl, det gäller ju mejltjänsten oavsett hur mejlen hanteras. (Skrev du webbmejl igen bara för att kolla min reaktion?)


Så kan det finnas lösningar även vid byte av internetleverantör. Jag har använt Telia-adresser i minst 20 år. Ändrade internetleverantör till Com Hem för kanske 15 år sedan. Kunde behålla de inarbetade mejladresserna genom ett billigt "Telia Internet 020-abonnemang". Det avsåg egentligen uppkoppling med modem men var så billigt så det användes också bara för att kunna behålla mejladresser. Nu är det bra många år sedan den tjänsten stängdes, men då hade det blivit möjligt att knyta mejladresserna till mobilabonnemang.


Rätt vad det är så stänger kanske också Telia sin mejltjänst, men hittills har jag i alla fall kunnat behålla mejladresserna. Ett lämpligt domännamn finns redan registrerat, så bör i alla fall nya mejladresser sen kunna behållas rätt länge, oavsett byten av internetleverantörer.


Tar med den lilla "berättelsen", kanske kan den väcka någon tanke om lösning hos någon.
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...