Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Systemåterställning fungerar inte


Kokopelli
 Share

Rekommendera Poster

Jag har, sen några månader, fått problemet att jag inte kan skapa återställningspunkter. Detta är ett verkligt problem eftersom det att gå tillbaka i listan över återställningsdatum till ett tidigare räddat situationen flera gånger, bl a vid virusinfektioner.

 

Tack.

 

Windows 7 Professional 64-bit version  6.1 (build 7601: service pack 1) 

Återställning1.jpg

Redigerad av Kokopelli
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skriver om virusinfektioner och det är inte ovanligt att skadliga program ändrar om i Windows t ex så att samtliga återställningspunkter tas bort och det inte går att göra några nya. Allt för att förhindra att någon lyckas bli av med det skadliga programmet.

 

Men jag ser också i dina inställningar att Systemåterställning är aktiverad för Recovery-partitionen och det bör den inte vara. Är den aktiverad för C:?

 

Har du själv kunnat kolla om tjänsterna som det står om i meddelandet är igång?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar Cecilia. Du skriver: 'Har du själv kunnat kolla om tjänsterna som det står om i meddelandet är igång?' Nej. Det vill säga att jag inte vet hur man tar sig dit. Visste jag det skulle jag säkert kunna göra det. Jag kommer, via 'System' så långt som den bifogade bilden visar. Guida mig gärna! 

Återställning2.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är nog inte så många som fortfarande använder Windows 7 och det är inte så lätt att komma ihåg hur man hittade allting där. Windowstips.nu har emellertid skrivit 16 sidor med olika tips. Du hittar t ex instruktioner för hur man skapar en återställningspunkt på sidan 7

https://windowstips.nu/windows-7/page/7/

https://windowstips.nu/skapa-en-aterstallningspunkt/

och hur man stänger av systemåterställning på sidan 9
https://windowstips.nu/windows-7/page/9/

Jag föreslår att du bläddrar igenom de 16 sidorna och när du hittar en rubrik med "tjänster" i, klickar du på den. Jag hittar "Starta och stoppa en tjänst i Windows 7" på sidan 3

https://windowstips.nu/windows-7/page/3/ 

Redigerad av mbgtmari
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, skrev Kokopelli:

Tack för svar Cecilia. Du skriver: 'Har du själv kunnat kolla om tjänsterna som det står om i meddelandet är igång?' Nej. Det vill säga att jag inte vet hur man tar sig dit. Visste jag det skulle jag säkert kunna göra det. Jag kommer, via 'System' så långt som den bifogade bilden visar. Guida mig gärna! 

Återställning2.jpg

I högra fönstret ska du klicka i Stäng av systemskydd och sen klicka på OK.

Då kommer du tillbaks till vänstra fönstret och där skrollar du i rutan Skyddsinställningar tills du ser ?. Berätta vad det står mer på den raden.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, skrev mbgtmari:

Det är nog inte så många som fortfarande använder Windows 7

Tack för svar! Jodå, nyteknik.se skrev 2018-09-10: 'Windows 7 har ett enormt fotfäste, inte minst på företag och organisationer. Runt 40 procent av alla världens datorer kör operativsystemet.' så vi är några stofiler som framhärdar. ? 

 

Det var ett mycket omfattande och lättläst svar du skrev mbgtmari och det skulle förvåna mig om jag inte redan där hittar lösningen.

 

Förresten - när det blir aktuellt; hur/var markerar jag frågan som löst?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, skrev vertpre:

För att komma till Tjänster skriver du Datorhantering i sökrutan.

Tack vertpre, det ska jag prova.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, skrev Cecilia:

I högra fönstret ska du klicka i Stäng av systemskydd och sen klicka på OK.

Då kommer du tillbaks till vänstra fönstret och där skrollar du i rutan Skyddsinställningar tills du ser ?. Berätta vad det står mer på den raden.

Tack för det Cecilia. Jag gör som du säger (det är väl säkrast ツ) och rapporterar tillbaka när jag kan.

Jag är förresten också beroende...?

Redigerad av Kokopelli
Skrivfel
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 minuter sedan, skrev Kokopelli:

Förresten - när det blir aktuellt; hur/var markerar jag frågan som löst?

Om man hovrar över bockarna till vänster om varje svars avatar ser man att det står "Markera detta som bästa lösning"

1106791177_Lsning.PNG.656e08d04ee7ae047688e0f90e8e8d8a.PNG

Klicka på bocken i det svar som innehöll lösningen så markeras frågan som löst.


Den är bara den som startat tråden (och moderatorerna) som ser bockarna och kan klicka på rätt bock.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, skrev mbgtmari:

Om man hovrar över bockarna till vänster om varje svars avatar ser man att det står "Markera detta som bästa lösning"

Tack

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, skrev vertpre:

För att komma till Tjänster skriver du Datorhantering i sökrutan.

Tack vertpre, som jag skrev till mgbtmari iphlpsvc är redan igång... 

Återställning3.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

38 minuter sedan, skrev Kokopelli:

Tack för svar! Jodå, nyteknik.se skrev 2018-09-10: 'Windows 7 har ett enormt fotfäste, inte minst på företag och organisationer. Runt 40 procent av alla världens datorer kör operativsystemet.' så vi är några stofiler som framhärdar. ? 

Fast det var ju för två år sen ;)

Nu är det knappast några företag i Sverige som använder WIndows 7.

Bara du är medveten om att det är en säkerhetsrisk du tar genom att använda Windows 7.

 

11 minuter sedan, skrev Kokopelli:

Tack vertpre, som jag skrev till mgbtmari iphlpsvc är redan igång... 

 

Kolla i ditt första inlägg högst upp så ser du i felmeddelandet vilka tjänster du ska kolla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, skrev Cecilia:

I högra fönstret ska du klicka i Stäng av systemskydd och sen klicka på OK.

Då kommer du tillbaks till vänstra fönstret och där skrollar du i rutan Skyddsinställningar tills du ser ?. Berätta vad det står mer på den raden.

Nej, så lätt var det inte (men recovery stängdes Av och i stället blev systemdisken skyddad, det var ju bra) men se här:

 

Återställning5.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 minuter sedan, skrev Cecilia:

Fast det var ju för två år sen ;)

Nu är det knappast några företag i Sverige som använder WIndows 7.

Bara du är medveten om att det är en säkerhetsrisk du tar genom att använda Windows 7.

 

Kolla i ditt första inlägg högst upp så ser du i felmeddelandet vilka tjänster du ska kolla.

Ja, jag har provat Windows 10 och blev djupt oimponerad. För mig, som varit användare sedan Windows 2.03*, är 7'an den bästa versionen. Blir det för kärvt får det bli någon Linuxvariant.

 

*Är 63 år ung.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använde tidigare Windows 7 och var tveksam till att byta till W10 efter de inledande rapporterna om att W10 var krångligt och kunde ställa till problem med bl a installerade program. Men efter att lämnat W7 för W10 gratulerar jag mig själv. Inte det minsta krångligt och minst lika användarvänligt som W7.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, skrev Kokopelli:

Nej, så lätt var det inte (men recovery stängdes Av och i stället blev systemdisken skyddad, det var ju bra) men se här:

 

Återställning5.jpg

Har du kollat om tjänsterna Event System och VSS körs?

 

Men om det är något skadligt program som har varit i farten så kan det ju ha ändrat jättemycket i Windows och enda sättet att få allt i datorn att fungera normalt är att installera om Windows.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, skrev Cecilia:

Har du kollat om tjänsterna Event System och VSS körs?

 

Men om det är något skadligt program som har varit i farten så kan det ju ha ändrat jättemycket i Windows och enda sättet att få allt i datorn att fungera normalt är att installera om Windows.

OK.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...