Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Antal unika och anta dubbletter


Martassen
 Share

Rekommendera Poster

Hej!

 

Låt  säga jag har följande i en kolumn: 

40

20

40

Blå

10

Blå

svart 

 

Hur räknar man antal unika värden(inkluderat  texter) i området. Håller på med Frekvens mm och får det inte stämma.  
 

Fråga2

Hur kan  man räkna antal dubbletter i området? AntalOm<1 eller liknande? 
 

Tack på förhand! ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, skrev MH_:

Antal värden (text eller tal)

=ANTALV(A:A)

Antal unika värden (text eller tal). Filter krävs för att inte tomma celler skall räknas om en enhet

=ANTALV(UNIK(FILTER(A:A;A:A<>"")))

 

Antal dubbletter? Beror på vad du menar. 

=ANTALV(A:A)-ANTALV(UNIK(FILTER(A:A;A:A<>"")))

säger att 2 dubbletter har renats bort. Men inte om det är 2x"40" eller en "40" och en "Blå" eller två "blå"

Fast jag höll på med en längre formel för att ta reda på antal unika. Går väl utan filter? Fick dock inte till det riktigt. 3 st ska det bli antar jag.

 

Gällande antal dubbletter är väl de som är fler än 1!? 2 dubbletter blir det ovan.  Då jag menar alltså i en kolumn i detta fall.

 

2 kolumner kan man ju ta som nästa steg isåfall. ?
 

 

Redigerad av Martassen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag får inte formeln att funka vad gäller antal unika.
Låt säga jag har följande i en kolumn:

40

20

40

Blå

10

Blå

svart 


Denna formeln diffar . Låt säga att området är a1:A7. Står i A8 och gör formeln:

=ANTALV(UNIK(FILTER(A1:A7;A1:A7<>"")))

Det blir 5. Borde det inte bli 3? Formeln räknar väl istället antal förekomster?(Distincta värden)


Unika ska bli 3 st. 20,10 och ordet svart är unika. De är 3 unika värden totalt.

 

Jag tänker väl mer att den ska räkna så många som den färgar den när man väljer villkorsstyrd formatering/Dubblettvärden/Unika.

 

 

 



 

Redigerad av Martassen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt strålande! ? Det är ju helt otroligt vad man kan hitta på. Nu har jag lärt mig antal varianter, antal unika och antal dubbletter, antal dubblettrader ?

 

Stort tack!

Redigerad av Martassen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...