Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hygien


kontakten
 Share

Rekommendera Poster

En ngt udda fråga kanske, men jag undrar om det går att tvätta mobilskärmen med handsprit, eller skadar man den? om inte, alternativ. Den är ju ändå utsatt för händer och fingrar som man inte tvättar var femte minut även att det blir flera ggr dagligen. En ren hygiensak alltså.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns ju "rengöringskit" för datorskärmar etcPP. Exempelvis:  5754_1.jpgKan ju funka. Vet inte hur "hygieniskt rent" det blir dock...

Redigerad av DePhaz
Edit: Infogade bild
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Handsprit innehåller ofta tillsatser så att händerna inte ska bli uttorkade och sådana ämnen kanske kan lämna kvar en ytbeläggning på mobilskärmen.

  • Gilla 1
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, ett alternativ. Är ju inte precis covid jag tänker på, svårt att smitta sig själv, men luren fingras det ju ändå en hel del på så något skit fastnar ju där.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I medföljande manual till mobilen så brukar det stå några rader om skötsel och rengöring. Vanligtvis brukar det vara en mycket lätt (vatten) fuktad trasa som ska användas. Men läs hur din mobilleverantör vill att mobilen ska skötas. Felaktig skötsel kan påverka eventuell garanti.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev kontakten:

Tack, ett alternativ. Är ju inte precis covid jag tänker på, svårt att smitta sig själv, men luren fingras det ju ändå en hel del på så något skit fastnar ju där.

Nja, smitta dig själv kanske du inte kan men du kan ju ha tagit i något med smitta och sen kladda ner telefonen med den. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

47 minuter sedan, skrev polken:

Nja, smitta dig själv kanske du inte kan men du kan ju ha tagit i något med smitta och sen kladda ner telefonen med den. 

Sant, får kolla runt och se vad jag hittar.

 

Tack, ett alternativ. Är ju inte precis covid jag tänker på, svårt att smitta sig själv, men luren fingras det ju ändå en hel del på så något skit fastnar ju där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det tycker jag nog är "lite obermenniskens" åsikter.Faktum är att alla kan smittas av corona, alla kan dö av covid-19 så var och en borde tänka till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, skrev Hockke:

Det tycker jag nog är "lite obermenniskens" åsikter.Faktum är att alla kan smittas av corona, alla kan dö av covid-19 så var och en borde tänka till.

Det ska nog tolkas som så att om man har coronavirus på händerna och för över det till mobilen så gör det just ingen skillnad på förloppet om man sen desinficerar mobilen.

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och hur många har vetskap om dessa  smittovägar?

Som vissa ser det i dag är pandemin över. Fester, restauranger struntar helt i riskerna. Allt för pengar i lågskatteländer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okay,

och hur effektivt gemene man sköter sina rapportering om  eventuella covid-smittor har ingen en aning om. Det vanliga är att sjukdomen förnekas, eller förklaras bort. Tyvärr, dödligheten står i direkt förhållande till mörkläggningsförsöken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu håller vi diskussionen till ämnet som handlar om rengöring av mobiler.

 

Cecilia

Moderator

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv har jag displayskydd på mobila enheter, gör sedan rent vid behov några ggr per dag med en bit vanligt hushållspapper som är fuktad med varm/ljummet vatten och en droppe diskmedel, räcker gott.

 

Har du displayskydd på, så kan du använda vilken typ av rengöring du vill, skadar ju inte displayen på något sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rengöring av mobiler är som jag ser det ett personligt ansvarstagande. OK, vissa gör si och vissa gör så. Alla tror sig göra det bästa och ingen kan säga emot dom.

Det jag efterlyser är nationella regler, inte påbud, utom om det inte visar sig vara nödvändigt, men klara  direktiv. Ingen ska behöva fråga sig vad, hur eller varför utan orsak.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

rengöring

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rätt enkla tips kan vara att dra av en bit vanlig plastfolie och trycka fast över displayen. Fungerar mycket effektivt och syns inte, som ett tunnt skärmskydd. Sen drar du bort plasten o kastar när du har rentvättade händer och är hemma igen!

Något som också fungerar enkelt är att lägga mobilen i en 1-liters plastpåse (och använda headset för prat), displaytrycken fungerar genom plasten. Men, just det med plastpåsen ser kanske lite konstigt ut..men jag väljer hellre det än Covid19.

 

68266-500.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inom den medicintekniska branschen använder vi ytdesinficering och ofta används denna produkt:

 

https://www.apotea.se/dax-ytdesinfektion-plus-1000-ml

 

Den finns självklart att köpa på andra ställen också.

Nackdelen med sprit är att det är uttorkande på plast. Den kan göra plasten spröd och lätt för att spricka.


För produkter som är känsliga mot sprit, som plastprodukter, använder vi Virkon. Nackdelen med Virkon är att den skall användas inom 5 dygn efter blandning med vatten. Det finns Virkon färdigblandad också.

 

https://www.apotea.se/virkon-blandningsflaska-1-liter-inkl-1-pase


Återigen vill jag poängtera att produkten finns hos andra återförsäljare!

 

Fördelen med Virkon är att den är applicerbar på de flesta ytor men man skall undvika metallytor då de kan skadas eller börja korrodera.

Virkon skall ligga kvar i minst 10 minuter efter applicering för att uppnå högsta verkan. 
En svag vitaktig ”hinna” kan ibland ses när Virkon torkat. Det är saltavlagring och torkas lätt bort med en torr trasa.

 

Virkon är biologiskt nedbrytbar. Restprodukter kan således hällas ut i vasken utan att man behöver oroa sig för miljön.

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, skrev Lighthouse2:

Rätt enkla tips kan vara att dra av en bit vanlig plastfolie och trycka fast över displayen. Fungerar mycket effektivt och syns inte, som ett tunnt skärmskydd. Sen drar du bort plasten o kastar när du har rentvättade händer och är hemma igen!

Något som också fungerar enkelt är att lägga mobilen i en 1-liters plastpåse (och använda headset för prat), displaytrycken fungerar genom plasten. Men, just det med plastpåsen ser kanske lite konstigt ut..men jag väljer hellre det än Covid19.

Gör man det med eller utan plastpåsebeskattad plast? ?

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...