Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

tevetittande - tvillingabonnemang


Mikael63
 Share

Rekommendera Poster

Tänkte vara ute i väldigt god tid.

OM IP-Only skulle lyckas få fram fiber hela vägen till svärföräldrarna eller om det som för mig blir annan leverantör som tar över då IP Only saknar kompetensen att driva sådana projekt.

Då finns en chans, eller kanske det snarare handlar om en risk, att någon bredbandsleverantör kommer att kontakta svärgubben och lura på honom något abonnemang.

Jag skriver risk eftersom det primärt INTE är aktuellt att skaffa varken bredband eller IPTV. Fiber är bara en investering, hakade på tåget osv...

 

Men OM då. Bredband/hastighet kan lämnas helt därhän. Det primära, i så fall, är tevekanaler och då sportkanaler. Inte maxat med alla sådana kanaler dock.

Det måste fungera att ha två tv-boxar varav den ena måste vara, eller gå att göra, inspelningsbar.

Nej, glöm appar, playkanaler, Chromecast.

 

Finns något sätt att få fram leverantörer som kan erbjuda detta? Ja, givetvis måste det vara möjligt i IP-Onlys fibernät men i första hand kunna gallra fram detta med två boxar.

 

Ofta måste man ju i princip beställa ett abonnemang hos en leverantör för att därefter ev. kunna se vilka tillval som finns och för att kunna beställa måste man söka på en adress och anger man rätt adress så finns ju inte fiber än och då kan man inte gå vidare...

 

Jag vill kunna gallra fram, eller rättare gallra bort kandidater så att kan informera svärgubben vilka som han INTE ska välja och kanske då även föreslå någon att välja.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle nog hävda att undvika tvillingabb och satsa på en chromecast eller liknande. Detta då nästan all operatör idag

1: Har Play tjänst som ingår i tjänsten.

2: Tar extra betalt för en tvillingbox.

 

Men i fiber är det inget problem med att ha två boxar, det finns kapacitet i näten så att det räcker och blir över.

Telia har jag erfarenhet men deras Arris-boxar finns även hos andra. De kan alla utökas med hårddisk för att kunna spela in men å andra sidan finns nästan allt i Telias playtjänst i boxen..

 

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Mikael63:

Då finns en chans, eller kanske det snarare handlar om en risk, att någon bredbandsleverantör kommer att kontakta svärgubben och lura på honom något abonnemang.

Om inte telefonen är NIXad kan det ju vara bra att föreslå det. Då återstår bara snigelpost och då kan man ju hoppas att han kontaktar dig innan han skickar in en beställning.

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom varken appar, playkanaler eller chromecast är ett alternativ att förenkla med (vilket det verkligen hade gjort) så är mitt förslag ComHem och deras olika alternativ att få ihop ett paket som svärfar troligen kan fixa att hantera med fjärrkontroller och prylar att trycka på.

ComHem har i mitt tycke extremt bra tekniskt support, riktigt kunniga och trevliga!  Telias support har jag också mycket att säga om, men det är inga fina ord. Så jag låter bli.

 

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Comhem, Telia och Boxer är de som jag känner till som har tvillingabonnemang.

Boxer har jag ingen erfarenhet från support men väl Telia och Comhem.

 

Såväl Telia som Comhem har jag både positiv och negativ erfarenhet av. Allt handlar om vem man får prata med.

Som exempel anser inte Comhems support att en grendosa med en mekanisk brytare som bryter båda polerna genomför en galvanisk frånskiljning från elnätet. Sådan sker enkom om nätsladden dras ur vägguttaget.

 

Comhems support anser det inte fel i deras TV-nät så länge som jag inte kan bevisa det. Vid ett tillfälle gick det så långt att de skickade en tekniker hem till mig som kunde konstatera att felet låg utanför min kontroll.


Comhems support ger ingen support på TV-problem om inte koaxialkabeln  mellan TV-uttaget och TVn byts ut när den varit använd i 6 månader. Kabeln får under inga omständigheter vara äldre än så. 
 

Jag kan räkna upp många fler ärenden med Comhem som är uppåt väggarna. 
Jo, jag har Comhem idag. Föreningens styrelse har kollektivt anslutit oss till Comhem.

 

Telias support misslyckades med att koppla fiberanslutning till rätt bostad. Efter mycket detektivarbete visade det sig att de kopplat fel. Det tog Telia tre dygn att elektroniskt (från deras kontrollsystem) att länka om signalen.

 

När den väl var framme hade de missat att aktivera TV-funktionen. Två dygn senare kom den igång samtidigt som jag hade felanmält både  bredband och telefon också.

 

Bredbandet kom igång tre dagar efter TVn och telefonen hade de glömt att ansluta till abonnemanget. Det tog över en vecka innan telefonen kom igång för de var tvungna att återaktivera abonnemanget.
 

Bara ett axplock av supportfrågor som gjort mig tokig på båda.

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, Telia har jag själv och är nöjd med tekniken. Har en(1) Arris+disk och kör övriga via Chromecast.

Dock är jag inte nöjd med det kanalutbud jag har och en utökning à 100 kr ytterligare för i princip tre kanaler till är inte intressant. För min del då.

 

Svärgubben har Telia xDSL och där skulle inte NIX hjälpa då han redan har ett avtal med Telia.

Telia verkar ju ändå ligga nära tillhands - tidigare kund, jag har det, en annan svärson har det.

Innan jag valde Telia ställde jag frågan (till dem) om detta med två (eller fler) boxar men jag blev avrådd då det blev billigare att köra via Chromecast och jag hann liksom inte sätta mig in i vad det skulle innebära.

Playtjänster och Chromecast går alltså bort helt, svärgubben är 84 och hanterar visserligen teknik ganska bra men - nej.

 

ComHem känns spontant inte aktuellt. Jag vet inte om jag läst något positivt om dem. Å andra sidan är det ofta missnöje som man, inkl. jag själv, skriver om.

 

Boxer känns ändå tryggt på något sätt.

 

Om dessa tre kan erbjuda tvillingabonnemang (två boxar) så kan det stanna vid just dessa tre. Då blir nog nästa "fas" att se över vilka, och inte hur många, kanaler som erbjuds. (just nu, eller när jag kollar då men..)

Sedan får man kolla pris och ev. backa både vad gäller kanaler och företag om det blir för dyrt.

 

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du kontrollerat vilka av de tre bolagen som nämns som kan leverera TV till din svärfar?

Deras hemsidor har en funktion (man går in och börjar att skapa ett abonnemang) som anger om de kan leverera eller ej genom den adress som anges.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, om man går via IP-Only finns alla tre med där.

 

Går man via Telia så får man besked att de inte kan leverera eftersom det inte finns fiber där. (Och det gör det ju inte än)

"Comhem finns dessvärre inte på adressen"

Boxer "Tyvärr är inte bredband via fiber tillgängligt på din adress just nu."

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gällande support, så har jag bara erfarenhet av Telia och Boxer i gällande diskussion.

 

Har i stort sett aldrig haft några större problem med Telia, däremot gällande Boxer, så är det annorlunda, har haft abonnemang hos Boxer via antenn och inspelningsbar box med hårddisk, men så fort man vill ha kontakt med supporten gällande själva boxen, så har dom alltid hänvisat till box-tillverkaren, dom har ingen support för hårdvaran enligt deras support. Den inspelningsbara boxen var vi tvungna att köpa.

Så jag avslutade abonnemanget hos Boxer, men har boxern kvar, eftersom dom fria marksända kanalerna finns kvar.

 

Men eftersom tråden handlar om fiber, så har jag inget mer att tillägga.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ålder och teknik 

Alla kan lära sig använda rätt saker på sitt eget sätt.

Att välja ett sätt se på ordet Tv , och fjärrkontroll,  

En lite modernare fjärrkontroll med bilder på .  

Sen att utsluta olika tekniker för någon eller några . Hur tänker man då . 

Börja hos dig själv och titta framot. 

Kan du klara av tekniken . Så även den äldre klar av tekniken . 

 

Jag fyra st älder klar tekniken. 

Med rätt box , alla sen egna tekniska lösningar . .

Fiber ! Telia xDSL ! Anten anslutning!

Dess har välja på , 

 

En Raouter som rätt inställd 

Mi box är koppla till raouten 

Den fjärrkontrollen följer . Styrman rätt bra med 

 

Jag övertygad att äldre klar tekniken

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, skrev Stafstaf:

Hur tänker man då .

Överlåt du det åt mig och svärgubben...

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 10 months later...

Jahapp, så har då detta IP-Only kommit med ett erbjudande.

(Fiberinstallationen är inte ännu slutförd men snart så, vilket år som helst nu...)

Om man via IP-Only binder upp ett abonnemang i 24 månader hos Allente så sänks fiberinstallationskostnaden med 3000 kr. Verkar inte vara helt fel men jag ska kolla ett varv hos ex. Telia att jämföra mot.

Men utöver detta så kan man lägga till, eller välja, annat erbjudande. Förutom abonnemang kan man lägga till ROT. Eller RUT. Eller både RUT och ROT. Med abonnemang+RUT+ROT sänks installationskostnaden med nästan 7000 kr.

Det är ju bra men det är ju inget erbjudande, egentligen, från IP-Only utan något som Skattemyndigheten medger. Fördelen är väl att man själv slipper yrka avdrag. Min undran nu då är om man verkligen kan göra RUT-avdrag?

 

https://rutavdrag.se/#vilka-tjänster-är-godkända-för-rutarbete skriver IT-tjänster. Räknas ett bredbandsabonemang som en IT-tjänst?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Citat

Fiber- och it-tjänster

Krav för rutavdrag:

  • Arbetet ska utföras i, eller i nära anslutning till, bostaden, se Krav på din bostad
  • Arbetet ska gälla reparation, underhåll och installation av fiber-, data- eller it-utrustning som är avsedd för datatrafik och som kan kopplas upp mot internet, eller utrustning som stödjer och är ihopkopplad med data- och it-utrustningen. Detta gäller även dataprogram och dataförbindelser som används av data- och it-utrustningen och som kan ta emot eller sända elektronisk kommunikation.

https://www.skatteverket.se/privat/fastigheterochbostad/rotochrutarbete/gerarbetetratttillrutavdrag.106.5c1163881590be297b53de7.html

Längre ner på sidan står det att grävjobbet på tomten går som ROT.

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, förläggningen går på ROT och inkopplingen går på RUT.

Bra.

Erbjudandet var nog inte så tokigt trots allt. Man kan få bredband via Telia men inte TV via Telia. (Märkligt?)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Svärgubben hoppade på detta avtal då det gav bäst pris på de tv-kanaler han ville ha.

Detta gjorde han mellan den 30/8 och 4/9

Jag har efter det varit i kontakt med Allente tre gånger, den senaste idag, och de har fortfarande inte skickat hårdvaran. Detta var något som bekräftades i chatten den andra gången (10/10) och även bekräftat via SMS samma datum.

Jag har idag föreslagit för svärgubben att han ska försöka hitta en seriösare leverantör än Allente...

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...