Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Invandrarsvenska


dosman
 Share

Rekommendera Poster

Nu är jag trött på obegriplig invandrarsvenska här på forumet! Den som känner sig träffad: Använd stavningskontroll och helst också grammatikkontroll!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Naturligtvis är alla välkomna hit oavsett hur bra man är på svenska. Alla har varit okunniga om stavning och grammatik en gång i tiden och man lär sig med åren.

  • Gilla 6
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju tillåtet att strunta i att läsa det du tycker är jobbigt att läsa. Då undviker du att bli trött på att läsa. Löjligt inlägg, tycker jag.

  • Gilla 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev dosman:

Nu är jag trött på obegriplig invandrarsvenska här på forumet!

Detta är ett supportforum där vi tillsammans hjälper varandra med problem som har med datorer och kringutrustning att göra. Är svenska språket det primära för dig finns det säkert dedikerade forum avseende detta för den som söker och är intresserad.

 

Jag tycker inte det gör något ifall en fråga eller inlägg inte är 100% grammatiskt korrekt då det är supporten som är det primära. Det fungerar på samma sak i engelskspråkiga support forum, där det inte behöver vara helt korrekt engelska för att få svar på sina frågor.

 

Det viktiga är att kunna ge och ta emot hjälp och ingen ska behöva känna tveksamhet inför att ställa en supportfråga bara för att ens svenska grammatik inte är 100% korrekt.

  • Gilla 6
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med, har bara sett "invandrarsvenska" i vissa inlägg, men dom har vi direkt tagit bort, då det oftast handlar om Spam och liknande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kontroversiell tråd så det förslår! Jag vidhåller dock att ett forum inte bör nedskräpas av massiva felstavningar. Enstaka kan förbises, men att upp mot 80% av ordflödet av en medlem upptas av felstavningar är nesligt, beklämmande och oacceptabelt. Innan man beträder ett forum bör man mer än nödtorftigt behärska aktuellt språk i skrift. Det finns, som tidigare sagt, ordbehandlare tillbuds med ypperlig stavningskontroll inkluderad. Använd dessa innan ni postar! För s k nyanlända rekommenderar jag för övrigt boken 'Illustrerad Svensk Ordbok' (Stockholm Natur och kultur) 1917 sidor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dosman, du får naturligtvis ha din åsikt men i Eforums regler ingår att vara tolerant gentemot andra besökare. Vi kommer inte att slänga ut någon för att denne inte behärskar det svenska språket.

 

Cecilia

Moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kanske är mer befogat att slänga ut någon som inte kan tolerera inlägg som inte är formulerade på ett för vederbörande acceptabelt sätt. 
Det viktiga är väl rimligen inläggets innehåll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev dosman:

Kontroversiell tråd så det förslår! Jag vidhåller dock att ett forum inte bör nedskräpas av massiva felstavningar. Enstaka kan förbises, men att upp mot 80% av ordflödet av en medlem upptas av felstavningar är nesligt, beklämmande och oacceptabelt. Innan man beträder ett forum bör man mer än nödtorftigt behärska aktuellt språk i skrift. Det finns, som tidigare sagt, ordbehandlare tillbuds med ypperlig stavningskontroll inkluderad. Använd dessa innan ni postar! För s k nyanlända rekommenderar jag för övrigt boken 'Illustrerad Svensk Ordbok' (Stockholm Natur och kultur) 1917 sidor.

Får jag be dig om att skriva med ett enklare typsnitt, så att jag lättare kan läsa vad du skriver, vissa ord flyter gärna ihop. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, skrev dosman:

Kontroversiell tråd så det förslår! Jag vidhåller dock att ett forum inte bör nedskräpas av massiva felstavningar. Enstaka kan förbises, men att upp mot 80% av ordflödet av en medlem upptas av felstavningar är nesligt, beklämmande och oacceptabelt. Innan man beträder ett forum bör man mer än nödtorftigt behärska aktuellt språk i skrift. Det finns, som tidigare sagt, ordbehandlare tillbuds med ypperlig stavningskontroll inkluderad. Använd dessa innan ni postar! För s k nyanlända rekommenderar jag för övrigt boken 'Illustrerad Svensk Ordbok' (Stockholm Natur och kultur) 1917 sidor.

Vårt sinne har en fantastisk förmåga att uppfatta ord och vår läsförståelse ska inte underskattas.
 

”Eilngt en uneörnskding på ett engskelt uivtnierset så seplar det inegn roll i viekln odrnnig bksotrnävea i ett ord står i, det enda som är vtikigt är att fsötra och ssita bavstoken såtr på rtät patls.

Rseetn kan stå hlelur om blluer och man kan ädnå lsäa tetxen uatn porbelm. Dttea broer på att vi itne leäsr vjrae bkosatv för sig, uatn odern som hlehet.”

 

https://eforum.idg.se/topic/86131-läsbart-eller/?_fromLogin=1

  • Gilla 3
  • Haha 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, skrev dosman:

Kontroversiell tråd så det förslår! Jag vidhåller dock att ett forum inte bör nedskräpas av massiva felstavningar. Enstaka kan förbises, men att upp mot 80% av ordflödet av en medlem upptas av felstavningar är nesligt, beklämmande och oacceptabelt.

Hade det varit fråga om en tidning eller en nyhetsredaktion hade din kritik varit befogad, för i de fallen kan man kräva att språket och grammatiken är korrekt. I detta fall handlar det om ett supportforum och jag anser att supporten i sig har högre prioritet än stavningen och grammatiken i inläggen.

 

Så länge man förstår vad som avses gör det ingenting och skulle ett inlägg inte gå att förstå är det inte svårare än att man ställer en uppföljande fråga.

 

För övrigt är det ingen som tvingar dig dosman att läsa alla inlägg. Är det något som du tycker innehåller för många stavfel är det bara att ignorera det. Livet är för kort för att reta upp sig på småsaker som stavfel i inlägg. Njut av det fina höstvädret eller dela med dig av dina kunskaper till andra här på forumet. Gläd dig över att detta forum finns, där vi får dela kunskaper och erfarenheter samt hjälpa varandra.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På andra forum får man en allvarig  varning för sånt TRAMS

Om man ändå fortsätter med tramset så blir man utslängd

Redigerad av breflabb
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har avhållit míg som moderator från att kommentera i denna tråd, enär jag anser att dom flesta andra inlägg i tråden håller precis det jag personligen anser rätt.

Men nu tycker jag att det får vara nog och sätter Stopp!

 

Eforum försöker vara ett vänligt och öppet forum för alla och så skall det vara.

Andra som har svårt för att acceptera andras svårigheter av olikheter bör tänka på att Eforum är ett forum för att hjälpa andra, helt oavsett att det finns vissa språkförbistringar.

Det är huvudsyftet med Eforum: att hjälpa varandra och alla är välkomna.

I övrigt hänvisar jag till reglerna.

 

Mvh,

Flyfisherman /Moderator

 

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Debatt eller ?? 

Svenska skriv språk ,talspråk ,facktaspråk ,

Om nu ska använda % sats så väldigt många har svår med svenskan 

Om nu skulle utstänga dessa från forum.  Så skulle siffran som är kvar väldigt låg.. ..  troligen dör forum till slut. Troligen så tappar pc för alla , några artiklar där ser folk behöver hjälp. 

Jag får hjälp er andra hur svenska ska skriva rätt, 

Att var ordblind , ha svårt stav och skriva , vi har kungar, politiker, jurister,  medlem i forum 

 

Just, det på hopp eller debatt ! 

Nu bör någon stänga tråd , 

Jag känner mig båd kränkt och ledsen

Och dum .. för jag vet  min svenska inte är på top.  

 

Redigerad av Stafstaf
  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, du skall inte känna så, mitt inlägg var enbart för att stötta och alla andra, inte att stjälpa.

Jag hoppas att du inte missförstod mig.

Och alla andra inlägg i tråden stöttar.

 

Läs mitt inlägg en gång tlil, ja alla inlägg i tråden och du förstår.

Mvh :)

Redigerad av Flyfisherman
Lagt till text
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

43 minuter sedan, skrev Flyfisherman:

Flyfisherman

Nä,  inte det inlägg, är inte som jag syftar på ,

Vi alla ska hjälpa till, fakta kunskap bygger var man själv lärd sig. 

Skolan ska var bland bästa ställen ta in kunskaper, när handlar , data, nätverk,  m.m så är tidningar,  forum , 

Bland bästa ställen att hitta kunskap. Även vi  som kan något,  lär sig något nytt

 

Ett stav fel , ord fel, visst kan bli ett problem,  ju fler som som skriver, ju mer lärman sig , 

Själva tråden är så knasig .. så man bara låter den  pasaera . 

Ack så enkel är inte, om inte andra , tredje , fjärde person hade skrivit något så hade tråd dött ut själv 

Några gånger låter man bli att svara. Eller låter andra föra vår talan. 

 

Missförstånd,  eller miss vad tråd handlar om, då kan de var bra läs igenom tråd.. det stödjer jag 

 

När någon begär (stopp i en tråd) eller när någon blir kränkt,  ledsen .

Då vi alla skyldig att sätt stopp 

 

Viss har rätt,  skriva, tycka vad vill vill ! 

I teknisk forum , så borde ha satt stopp denna sort tråd från början. 

Det är på hopp och det leder till medlemar och folk slutar, våga skriva något .  

 

 

 

Redigerad av Stafstaf
  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad vill du att jag skall säga som jag inte redan gjort i mina inlägg ovan?

Att begära Stopp i tråden som jag tyckte var för att få den att sluta med dumheter.
 

Att du blir kränkt/ledsen är skäl nog för att stoppa en tråd.

Ingen på Eforum skall bli kränkt eller ledsen och jag personligen lovar att göra vad jag kan för att inte sådant skall ske.

Mvh

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...