Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Klona en laptop


Gabben
 Share

Rekommendera Poster

Hej!

Beställde nyligen en Zenbook Duo. Sitter just nu på en Asus nitro 5 från 2018. Vill flytta över program, plug-ins, filer, layouter etc - ja hela kittet till Zeenboken. En klon helt enkelt så som man gör i mobilvärlden idag. Har hittat lite guider men inget som man blivit speciellt klok utav. Är inte jättehemma i PC världen då jag kommer från MAC från början. Någon som vet hur man smidigast går till väga? Tacksam för alla svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Välkommen till forum!

 

Det första är troligen två Windows  , ena är troligen Windows 7 el 8 

Den nya är Windows  10 

 

Att flytta över att på en gång , det borde gå i praktiken ..

Nu är troligen olika saker sitter dessa enheter,  så kan problem , typ grafikkort,  nätvärkort har olika mjuvaror osv 

 

Väljer samma Windows  som sitter i gamla .. ... varför gå ner till gammal Windows , riskers säkerhet med mer 

 

Nä du tänka så här i stälket . Mångar program gå att föra över, många filler går föra över.

Efter olika Windows..

Så helt säker program,  fungera,  utan uppdateras  med mera 

 

Har forum så folk kundkap ! 

 

 

 

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blir ofta problem när man försöker flytta en Windows-installation från en dator till en annan därför att de installerade drivrutinerna inte längre stämmer överens med hårdvaran. En Zenbook har ju inte heller standardhårdvara utan det lär krävas en del anpassade drivrutiner för att hantera de två skärmarna.

 

Däremot går det förstås bra att flytta över ens privata filer inkl profiler för t ex webbläsare. Men program bör installeras på nytt.

  • Gilla 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen hit!

 

4 timmar sedan, skrev Gabben:

Vill flytta över program, plug-ins, filer, layouter etc - ja hela kittet till Zeenboken.

Det går att klona hela disken från din gamla PC till din nya, men det är inget jag skulle rekommendera av de anledningar Cecilia nämnt. 

 

Sedan är det inte säkert att den Windowslicens du har i din gamla PC tillåter dig att flytta installationen till en ny PC. Är det en oem licens får du inte flytta den.

 

Jag antar att din nya PC kom med Windows 10 förinstallerat och då har du redan en licens på din nya PC.

 

Håller helt med Cecilia, kopiera över de dokument, bilder mm du vill ha till din nya PC, men gör en nyinstallation av de program du vill ha.

 

Vill man klona en PC finns det både program som kostar pengar och de som är utan avgifter, men som sagt risken är stor att din nya PC blir obrukbar om du klonar disken från din gamla PC, så undvik detta.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som du förstår , så blir knepig.  Andra redan berätta

Hur till väga för flytta över bilder och documen 

Det finns flera vägar !

 1 . USB minne  är bra och kanska enkel att flytta över saker 

 

 2 .  Kablar mellan två enheter fungera!? 

Beroende vilken väg väljer 

 

3 . Lokal nätverk är bra lösning .

Så kan  ha båda uppkopplat samtidigt 

Har man Raouter  eller Swich av någotslag . Kommer  det gå som en dans att flytta över 

 

4. Har lagarat  saker på Internet el nas enhet  , Kommer  det gå som en dans att flytta över 

 

 

 

 

 

 

 

Redigerad av Stafstaf
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan använda dig av program för att flytta från den gamla datorn till den nya. Det finns kostnadsfria varianter med vissa begränsningar samt betalversioner som klarar betydligt mer.

 

En kombination av de här två programmen kanske gör det jobb som du önskar:

 

https://pcmover-10.laplink.com
 

https://www.easeus.com/pc-transfer/transfer-programs-to-new-computer.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej! Stort TACK för era inputs. Kommer testa de alternativ som X-Men rekommenderade. Återkommer om det blev en lyckad överföring ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

55 minuter sedan, skrev Gabben:

Återkommer om det blev en lyckad överföring ?

Återkom gärna och berätta även om det inte gick bra :thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Åt kom gärna en rapport ! 

 

Personligen så  är jag skipptis utförande , efter jag på dator sen 1988-89.

På tiden så fick man ta till diskar . 

Att klona hårdisk . På den tiden 

Till Atari , gick bra .. på grunda mjuk var in bygg i krets. En tid som jag saknar 

När pc tog över mer och mer 

Blev svåra och svårar 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Här kommer en summering på utförandet. Jag valde att köra via laplink, den betalda versionen - https://pcmover-10.laplink.com/ 

 

Du laddar ned programmet på båda datorerna, väljer sedan från gammal till ny eller tvärtom samt vilka filer som ska skickas över och hur du vill skicka över dem. 

I efterhand hade jag nog varit lite mer noggrann med vilka filer jag ville flytta över till min nya laptop då del blev en del strul med saknade filer för diverse program. Jag flyttade över en del via extern hårddisk eftersom jag ville spara tid då jag inte var speciellt sugen på att skicka över 70 GB filer via dåligt WiFi. Anyway, borsett från det så fungerade laplink utmärkt och gjorde precis det jag var ute efter. Kan varmt rekommendera detta program då det både är smidigt och billigt!  Tackar för alla tips och ett superbra forum! ?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2020-10-13 06:13, skrev Gabben:

Hej!

Beställde nyligen en Zenbook Duo. Sitter just nu på en Asus nitro 5 från 2018. Vill flytta över program, plug-ins, filer, layouter etc - ja hela kittet till Zeenboken. En klon helt enkelt så som man gör i mobilvärlden idag. Har hittat lite guider men inget som man blivit speciellt klok utav. Är inte jättehemma i PC världen då jag kommer från MAC från början. Någon som vet hur man smidigast går till väga? Tacksam för alla svar.

Den nya verkar ha Windows 10 Pro i den gamla sitter troligen Windows 10 Home.

 

Och håller med flera i denna tråd, att bara direkt göra en ren kopia/spegling gamla till nya, kan möjligen fungera, men risken är stor att vissa drivrutiner inte kommer att följa med och fungera. Gäller även Windows.

Framförallt gäller det chipset och sådant övrigt som har med moderkort att göra, sådan brukar man då få lägga in på nytt.

Sådant kan nämligen krångla redan i Bios, att den inte vill starta Windows.

Och sedan brukar man få installera om vissa program som då inte heller följer med.

 

Men visst, det går ju testa, men var beredd på att det kan strula.

 

Hmm... Missa att det är en några dagar gammal tråd.

Redigerad av Laso
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...